וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי בעד, מי נגד? הוויכוח בממשלה על עסקת החטופים: תמונת מצב

עודכן לאחרונה: 4.6.2024 / 22:34

למרות העמימות סביב פרטי "עסקת ביידן-נתניהו", במערכת הפוליטית כבר גיבשו עמדות. בעוד שסמוטריץ' ובן גביר איימו לפרק את הממשלה, רה"מ פועל לגייס תמיכה בה בליכוד, והחרדים תומכים באופן מלא. מה חושבת כל מפלגה, ואילו מפלגות טרם החליטו? המפה המלאה

הנשיא הרצוג: אין מצווה גדולה מפדיון שבויים. אגבה את נתניהו אם תהיה עסקה/דוברות בית הנשיא

העסקה לשחרור החטופים משבי חמאס בעזה הוצגה בפומבי רק על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ולמרות שראש הממשלה בנימים נתניהו טען כי יש בינה להצעה הישראלית "פערים משמעותיים", במערכת הפוליטית כבר התקבלה תמונת מצב מלאה על התומכים והמתנגדים לה.

השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' הודיעו כי הם נגד קידומה, ואף איימו לפרק על כך את הממשלה. בן גביר כינה אותה "עסקה מופקרת" וכן "ניצחון לטרור וסכנה ביטחונית", זאת למרות שהודה גם כי הוא לא נחשף לטיוטה שנמצאת בידי נתניהו. סמוטריץ אמר כי מדובר ב"הצעה מסוכנת" לאור כך שהיא מאפשרת לטענתו את סיום המלחמה "ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים".

עם זאת, שניהם לא הבהירו האם יפרשו עם אישורה המידי בממשלה או ימתינו לפחות עד מימוש השלב השני לאחר שחרורם של חלק מהחטופים, ועד אז יסתפקו בהצבעתם נגד.

בנימין  נתניהו במליאת הכנסת 287 במאי 2024. ראובן קסטרו
מנסה להשיג תמיכה. נתניהו וחברי הליכוד במליאת הכנסת, בשבוע שעבר/ראובן קסטרו

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנתן את הסכמתו להצעה הנוכחית יחד עם כל חברי קבינט המלחמה, קיים בימים האחרונים שיחות עם שרים וחברי כנסת בליכוד כדי שיתמכו פומבית בהצעה לשחרור החטופים. נתניהו אמר להם כי ההצעה לא תמנע מישראל להשיג את מטרות המלחמה.

ההערכה היא כי רוב שרי הליכוד יתמכו בהצעה אם תובא לאישור בממשלה, אך ייתכן כי יהיו גם בודדים שיתנגדו לה. למשל, מירי רגב, המקורבת לראש הממשלה, התבטאה בעד עסקה ואף אמרה שתשכנע את חבריה לתמוך בכל מתווה שיובא לאישור הממשלה. מנגד, שר התפוצות עמיחי שיקלי אמר ביום ראשון "זו לא עסקה זו בדיחה" בהתייחס לנאום ביידן, וכמוהו גם ח"כים נוספים כמו טלי גוטליב, דן אילוז, חנוך מיליבצקי ואריאל קלנר התבטאו נגד המתווה שהציג הנשיא ביידן בנאומו. עם זאת, לפי ההערכה בליכוד, רוב שרי המפלגה יתיישרו לפי עמדת ראש הממשלה במידה ויביא עסקה לאישור הממשלה.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
מליאת הכנסת, 20 במאי 2024. ראובן קסטרו
תמיכה בקרב החרדים. גולדקנופף/ראובן קסטרו

מנגד, סיעות ש"ס ויהדות התורה הודיעו ביממה האחרונה כי יתמכו באופן נחרץ בהצעה, ושתי המפלגות עמדו על החשיבות היהודית סביב מצוות "פדיון שבויים". יו"ר ש"ס שמשתתף באופן קבוע בישיבות קבינט המלחמה נחשף לפרטי ההצעה במלואה אך לעומתו יו"ר יהדות התורה, השר יצחק גולדקנופף, הודיע על תמיכתו מבלי להיחשף לפרטים במלואם.

לאור תמיכתם הברורה של הסיעות החרדיות לראש הממשלה צפוי להיות רוב לאישור העסקה בממשלה גם עם ההתנגדות של בן גביר וסמוטריץ ושרים בודדים בליכוד.

גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ יחד עם חברי סיעתו תומכים פומבית בעסקה. גנץ הודיע לפני כשלושה שבועות כי בכוונתו לפרוש בקרוב מהממשלה, במידה ודרישתיו סביב אופן ניהול המלחמה לא יתקבלו כפי שאכן קרה. כעת, גנץ צפוי לשקול את מהלכיו כדי לראות האם העסקה תצא לפועל כבר בימים הקרובים.

בסיעות יש עתיד והעבודה תומכים בקידום העסקה. ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר כי יהיה אף מוכן להעניק "רשת ביטחון" לממשלה בראשות נתניהו, אם יידרש לכך כדי להשיג רוב לאישור העסקה. ככל הידוע, נתניהו לא דן בנושא עם לפיד ולא בחן את הפרטים.

בני גנץ נואם בועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה. יונתן זינדל, פלאש 90
יחזור בו מהאולטימטום? גנץ/פלאש 90, יונתן זינדל

לעומתו, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לא נקט עמדה פומבית מפורשת בעד או נגד העסקה אך אמר בימים האחרונים כי "תפקידו הוא לתת גיבוי לצוות המקצועי", וכי אנחנו "בשלב קריטי שיש לו השלכות על דיני נפשות".

לעומת זאת, יו"ר הימין הממלכתי ח"כ גדעון סער, שפרש בשיאה של המלחמה מהממשלה, הביע התנגדות לעסקה וטען כי "מתווה שסופו הותרת החמאס על כנו ככוח השלטוני והצבאי בעזה משמעותו הותרת האיום על אזרחי ישראל בכלל ותושבי עוטף עזה בפרט". סער אמר כי "זאת תהיה תבוסה ישראלית ונצחון לחמאס".

גם הסיעות הערביות בכנסת הביעו תמיכה מסוימת בעסקה אך זאת בהתבסס על הפרשנות כי קידומה יוביל "לסיום המלחמה". יו"ר רשימת חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה, אמר אתמול בישיבת הסיעה בכנסת: "את הדברים האלה אמרנו ברגע הראשון - להפסיק את המלחמה, עסקת חילופי שבויים וחטופים, ואנחנו נעשה מה שצריך כדי להפיל את הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully