וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכירים ישראלים מודאגים כי התבטאויות נתניהו יחבלו במאמץ להשיג עסקת חטופים

עודכן לאחרונה: 3.6.2024 / 23:12

הבכירים חוששים שהצהרותיו של ראש הממשלה יפוגגו את ה"עמימות" שבה השתמשו חברי צוות המשא ומתן כדי לנסח את ההצעה הישראלית לעסקת החטופים. "במקום להשאיר את הדברים עמומים, ההצהרה שלו דוחפת את חמאס לבקש הבהרות נוספות מה שמקשה על השגת עסקה", אמר בכיר ישראלי

בנימין נתניהו נואם בדיון 40 חתימות/ערוץ הכנסת

בכירים ישראלים מודאגים מכך שהצהרותיו האחרונות של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בימים האחרונים יחבלו ב"עמימות" שבה השתמשו חברי צוות המשא ומתן כדי לנסח את ההצעה הישראלית לעסקת החטופים שהועברה לחמאס לפני כמה ימים.

למה זה חשוב:

  • בעוד חמאס רוצה לדעת שיישום העסקה יוביל לסיום המלחמה בעזה, נתניהו אומר בפומבי שהוא עדיין מחויב להמשיך במלחמה עד להשמדת הארגון.
  • מטרת הניסוחים העמומים בהצעה הישראלית הייתה לאפשר לשני הצדדים להיכנס לשלב הראשון של העסקה, הכולל שחרור קבוצת חטופים והפסקת אש של 42 יום, תוך השארה לשלב מאוחר יותר את השאלה האם ההסכם יוביל למעשה לסוף המלחמה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. צילום: רויטרס, עיבוד תמונה
"הורג את העמימות". נתניהו וביידן/עיבוד תמונה, צילום: רויטרס

במוקד החדשות:

  • הנשיא ביידן הציג בנאומו ביום שישי האחרון את עיקרי ההצעה הישראלית המעודכנת לעסקת החטופים והפסקת האש שנמסרה לחמאס יום קודם לכן.
  • חצי תריסר בכירים ישראלים, כולל כמה מיועציו נתניהו, אישרו בסוף השבוע כי נאומו של ביידן היה תיאור מדויק של עיקרי ההצעה הישראלית.
  • שותפיו של נתניהו לקואליציה, שקרי הימין הקיצוני איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' תקפו את נתניהו ואיימו לעזוב את הקואליציה ולהפיל את הממשלה אם ההצעה תהפוך להסכם.
  • "עשינו דרך ארוכה כדי להחזיר את בני הערובה תוך שמירה על יעדי המלחמה, בראש ובראשונה חיסול חמאס. אנחנו מתעקשים שנשיג את שניהם. זה חלק מהמתווה, לא משהו שיש לי עכשיו הוסיף זה לא משהו שהוספתי בגלל לחץ קואליציוני זה משהו שהסכמנו בקבינט המלחמה פה אחד", אמר נתניהו בהצהרה ביום שני דקות לאחר איום נוסף של בן גביר להפיל את הממשלה.
  • במה שנראה כמו ניסיון לעשות בקרת נזקים, אמר נתניהו ביום שני לוועדת החוץ והביטחון של הכנסת כי ישנם פערים בין נאומו של ביידן להצעה הישראלית וכי הנשיא השאיר פרטים.
  • כמה מעוזרי נתניהו אף הרחיקו לכת והתרחקו מההצעה ואמרו שהתיאור של ביידן "לא מדויק". דובר הבית הלבן ג'ון קירבי הגיב ואמר לכתבים כי "זוהי הצעה ישראלית והנשיא תיאר אותה במדויק".
ג'ון קירבי עם הדיסקית למען השבת החטופים. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
ג'ון קירבי: "זוהי הצעה ישראלית והנשיא תיאר אותה במדויק”/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מאחורי הקלעים:

  • העמימות בה השתמשו חברי צוות המו"מ מופיעה בשני סעיפים של ההצעה הישראלית שכותרתה היא "תגובת ישראל להצעה מה-6 במאי 2024", על פי עותק שלה שהגיע לידי וואלה.
  • סעיף מספר 8 אומר: "לא יאוחר מהיום ה-16 (ליישום השלב הראשון בהסכם) יתחיל משא ומתן עקיף בין שני הצדדים כדי להגיע להסכמה על התנאים ליישום השלב השני של הסכם זה, לרבות אלה הנוגעים למפתחות לחילופי בני ערובה ואסירים (חיילים וגברים) ויש לסכם ולהסכים על כך לפני סוף השבוע החמישי של שלב זה (השלב הראשון)".
  • סעיף מספר 14, שכמעט זהה למה שאמר ביידן בנאומו קובע: "כל הנהלים שייקבעו בשלב זה כולל הפסקה זמנית של הפעולות הצבאיות מצד שני הצדדים, מאמץ סיוע ומקלט, נסיגת כוחות וכו', יימשכו בשלב השני של ההסכם כל עוד המשא ומתן על התנאים ליישום השלב השני של הסכם זה נמשך. הערבים להסכם זה יעשו כל מאמץ להבטיח שהמשא ומתן העקיף הזה יימשך עד ששני הצדדים יוכלו להגיע להסכמה על התנאים ליישום השלב השני של ההסכם הזה".
איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ', יואב גלנט, שלמה קרעי, דודי אמסלם, ישראל כ"ץ, רה"מ בנימין נתניהו. צילום: חיים גולדברג,תומר נויברג, יונתן זינדל, אוליביה פיטוסי/פלאש 90, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
נראה שנתניהו עושה זאת מסיבות פוליטיות, להרגיע את בן גביר וסמוטריץ'/עיבוד תמונה, צילום: חיים גולדברג,תומר נויברג, יונתן זינדל, אוליביה פיטוסי/פלאש 90, ראובן קסטרו

מה הם אומרים:

  • גורם ישראלי בכיר אמר כי דבריו של נתניהו "הורגים" את העמימות כיוון שעוד לפני שהצדדים בכלל מסכימים לעסקה ונכנסים לשלב הראשון שלה, הוא כבר מדגיש את הדרישות שבכוונת ישראל להעלות במהלך המשא ומתן בשלב השני.
  • "במקום להשאיר את הדברים עמומים, ההצהרה שלו דוחפת את חמאס לבקש הבהרות נוספות מה שמקשה על השגת עסקה", אמר פקיד ישראלי שני.
  • לדבריו, נראה שנתניהו עושה זאת מסיבות פוליטיות בנסיון להרגיע את בן גביר וסמוטריץ' ולמנוע את התמוטטות הקואליציה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully