וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שיא של התנקשויות פוליטיות, מקסיקו תבחר היום נשיאה ראשונה

קלאודיה שיינבאום, ראש עיריית מקסיקו סיטי לשעבר ויהודייה, צפויה לרשת את המנטור שלה ונשיא השמאל לופס אוברדור, שיריביו מאשימים אותו בהחלשת הדמוקרטיה. מולה מתמודדת סנאטורית לשעבר ויזמית הייטק ממוצא ילידי, שמבטיחה יד קשה יותר מול הקרטלים המשתוללים

מועמדות לנשיאות בדיון הנשיאותי , מקסיקו, 2 ביוני 2024. רויטרס
שיינבאום (משמאל) ויריבתה גאלבס/רויטרס

אזרחי מקסיקו צפויים לבחור היום (ראשון) נשיאה ראשונה בהיסטוריה, שלפי הסקרים תהיה ראש עיריית הבירה, קלאודיה שיינבאום, נציגת מפלגת השלטון. מול שיינבאום, אשת אקדמיה יהודייה, ניצבת הסנאטורית לשעבר ויזמית ההייטק קסוצ'יטל גאלבס, המתחייבת להפעיל יד קשה יותר מול קרטלי הסמים.

קרוב למאה מיליון בוחרים יוכלו להשתתף בהצבעה שבה ייבחר מחליף לנשיא השמאל היוצא, אנדרס מנואל לופס אוברדור. הם יבחרו גם מושלים בתשע מתוך 32 המדינות המרכיבות את מקסיקו, ויבחרו מועמדים לשני בתי הקונגרס, אלפי ראשי ערים ומשרות מקומיות אחרות.

הבחירות נתפסות בעיני רבים כמשאל עם על לופס אוברדור, שהרחיב את התוכניות החברתיות אך נכשל במידה רבה בהפחתת אלימות הקרטלים במקסיקו. עשרות מועמדים נרצחו בקמפיין הבחירות.

מפלגת השלטון, מורנה, מחזיקה כיום ב-23 מתוך 32 המושלים וברוב רגיל בשני בתי הקונגרס, והיא מקווה להשיג שני שלישים ממנו על מנת להעביר תיקונים בחוקה. בין התיקונים שהיא שואפת לקדם נכלל פירוקן של רשויות ממשלתיות שלטענתה הן מסורבלות ובזבזניות, ואילו האופוזיציה טוענת כי הדבר יסכן את מוסדותיה הדמוקרטיים של מקסיקו.

חוקת מקסיקו אוסרת על בחירתו מחדש של הנשיא, שמבקריו מאמינים שהוא יהיה המושך האמיתי בחוטים אם שיינבאום תזכה בתפקיד. מלבד שתי המועמדות המובילות, במקום השלישי משתרך חורחה אלווארז מאיינז, שמפגר אחריהן בפער ניכר.

מקרי אלימות ביום הבחירות במקסיקו, 2 ביוני 2024. רויטרס
כוחות ביטחון לצד שתי גופות במקסיקו/רויטרס

שיינבאום, בת 61, תהיה היהודייה הראשונה שמנהיגה את מקסיקו, אף שהיא לא מרבה לדבר על שורשיה. שני הוריה ניצולי שואה - אביה מלטביה, אמה מבולגריה - והיא עצמה דוברת יידיש. היא הבטיחה להמשיך את המדיניות של לופס אוברדור כולל פנסיה אוניברסלית לקשישים ומימון תוכנית התמחות לבני נוער.

ואולם, היא טוענת שהיא אינה "העתק" שלו. בניגוד למנהיגי שמאל אחרים באמריקה הלטינית, לופס אוברדור מיעט לתקוף את ישראל על מלחמתה בעזה והוא שלל את ניתוק היחסים עמה כפי שעשו מדינות אחרות.

אלימות הקרטלים המתמשכת, יחד עם הביצועים הכלכליים הבינוניים של מקסיקו, עומדים בראש סדר העדיפויות של הבוחרים.

הפסו המקסיקני התחזק מול הדולר האמריקאי בשנים האחרונות, בעיקר בגלל הריבית המקומית הגבוהה וזינוק עצום בכסף שנשלח הביתה על ידי מהגרים. אבל התוצר המקומי הגולמי רשם צמיחה ממוצעת של כ-1% בשנה בלבד תחת הנשיא הנוכחי.

לופס אוברדור טוען כי הפחית את שיעורי הרצח חסרי התקדים ב-20% מאז נכנס לתפקידו בדצמבר 2018. אבל זו במידה רבה טענה המבוססת על קריאה מפוקפקת של הסטטיסטיקה ושיעור מקרי הרצח הריאלי ירד לפי הערכות בכ-4% בלבד בתוך שש שנים.

כ-675 אלף מקסיקנים החיים בחו"ל רשומים להצביע, אך בעבר רק אחוז קטן עשה זאת. ההצבעה אינה חובה במקסיקו, ושיעור ההצבעה הכללי נע סביב 60% בבחירות האחרונות.

הקלפיות ייפתחו בשעה 8:00 בבוקר (שעון מקסיקו) וייסגרו בשעה 18:00 ברוב רחבי המדינה. תוצאות ראשוניות וחלקיות ראשונות צפויות להגיע עד השעה 21:00, לאחר סגירת הקלפיות האחרונות באזורי זמן שונים.

  • עוד באותו נושא:
  • מקסיקו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully