וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן הציג תוכנית לסיום הלחימה והשבת החטופים: "הגיע הזמן ליום שאחרי"

עודכן לאחרונה: 31.5.2024 / 23:37

הנשיא האמריקני חשף כי ישראל הניחה על השולחן הצעה מקיפה להפסקת אש ממושכת, שתיערך ב-3 שלבים. על הפרק: נסיגת צה"ל מהרצועה והפסקת אש ממושכת - תמורת שחרור החטופים. "מחשבה על ניצחון מוחלט רק תתקע את ישראל בעזה". נתניהו: ההצעה מאפשרת לישראל לשמור על עקרונותיה

נתניהו וביידן שוחחו/לשכת רוה"מ

הנשיא ביידן נשא הערב (שישי) נאום בנוגע למלחמה בעזה והמאמצים לשחרור החטופים. בנאום אמר ביידן: "בחודשים האחרונים התמקדנו בנסיון להגיע לסיום מתמשך של המלחמה בעזה כדי להגיע לפתרון מדיני שנותן עתיד טוב יותר לישראלים ופלסטינים. אחרי מאמצים גדולים של ארה"ב, ישראל הציעה הצעה מקיפה חדשה. מפת דרכים להפסקת אש ממושכת. ההצעה הועברה לחמאס על ידי קטאר".

ביידן הוסיף: "ההצעה הישראלית כוללת שלושה שלבים. שלב ראשון של שישה שבועות - הפסקת אש כוללת ונסיגת צה"ל מכל מרכזי האוכלוסיה בעזה ושחרור חטופים בתמורה למאות אסירים פלסטינים. יהיו חטופים אמריקנים שישוחררו בשלב הזה וגופות של חטופים יוחזרו. אזרחים פלסטינים יוכלו לחזור לבתיהם כולל לצפון. סיוע הומניטארי יזרום לרצועה".

עוד אמר ביידן: "במהלך ששת השבועות שלהשלב הראשון, ישראל וחמאס ינהלו מו"מ על הגעה לשלב ב' - הגעה לסיום של פעולות האיבה. ההצעה אומרת שאם המו"מ על שלב ב יימשך יותר מ-6 שבועות - הפסקת האש תימשך ללא הפרעה. בשלב ב' ישוחררו כל החטופים החיים שנשארו, כולל חיילים גברים. כל עוד חמאס יעמוד בהתחייבותו - יתרחש סיום של מעשי האיבה באופן קבוע".

לדברי ביידן: "זו ההצעה שעל השולחן. אזרחי ישראל צריכים לדעת שחמאס לא יכול יותר לבצע עוד 7 באוקטובר. זו היתה המטרה של ישראל. אני יודע שבישראל יש מי שלא יסכים להצעה הזו ורוצים שהמלחמה תימשך. חלקם גם בממשלה. הם רוצים לכבוש את עזה לתמיד. אני קורא למנהיגי ישראל לקבל את העסקה הזו".

ביידן בהצהרה מיוחדת על עסקת החטופים, 31 במאי 2024. רויטרס
ביידן בהצהרה מיוחדת על עסקת החטופים, 31 במאי 2024/רויטרס

ביידן אמר: "אסור לאבד את ההזדמנות הזו. המשך המלחמה ומחשבה על ניצחון מוחלט רק תתקע את ישראל בעזה, תבודד אותה בעולם ולא תחזיר את החטופים הביתה. אבל העסקה הזו תביא את החטופים הביתה ותבטיח ביטחון לישראל ועשויה להוביל לרגיעה בגבול הצפון. ארה"ב תפעל כדי להשיג הסדר בצפון. אם תהיה הפסקת אש בעזה נעבוד על שיקום עזה יחד עם מדינות ערב ונפעל להגביר את השילוב של ישראל באזור כולל הסכם נורמליזציה היסטורי עם סעודיה. כל ההתקדמות הזו תהפוך את ישראל לבטוחה יותר ותיצור תנאים לעתיד טוב יותר לעם הפלסטיני. הנתיב הזה אפשרי ברגע שתהיה עסקה. ישראל תמיד תוכל להמשיך ולהגן על עצמה. אם חמאס יפר את העסקה ישראל תוכל לחדש את הלחימה".

לדבריו, מצרים וקטאר הבטיחו שיוודאו שחמאס מיישם את העסקה. ארה"ב תבטיח שישראל מקיימת את העסקה: "חמאס אומר שהוא רוצה הפסקת אש - הוא צריך לקחת את העסקה. עכשיו הזמן לקרוא לחמאס לקבל את העסקה ולסיים את המלחמה. אם חמאס יסכים למו"מ ממשלת ישראל צריכה לתת לצוות המו"מ את המנדט כדי להגיע לעסקה. כל מי שרוצה שלום עכשיו, חייב להרים את קולו ולהבהיר למנהיגים שהם צריכים לקבל את העסקה הזו. הגיע הזמן להתחיל את השלב החדש הזה כדי שהחטופים יחזרו. הגיע הזמן שהמלחמה הזו תסתיים והיום שאחרי יתחיל".

sheen-shitof

הכל מתחיל באבחון

בשורה לסובלים ממיגרנות: ככה תוכלו לחזור לחיים נורמליים

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הנשיא ביידן נואם בטקס הזיכרון השנתי של מוזיאון הזיכרון לשואה בוואשנגטון. צילום: רויטרס, עיבוד תמונה
הנשיא ביידן נואם בטקס הזיכרון השנתי של מוזיאון הזיכרון לשואה בוואשנגטון/עיבוד תמונה, צילום: רויטרס

לשכת ראש הממשלה פרסמה לאחר הנאום הודעה שבה נאמר: "ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם ופועלת להשגת מטרה זו. לכן, ראש הממשלה אישר לצוות המשא ומתן להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. המתווה המדויק שהוצע ע"י ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה".

יו"ר מפלגת העבודה וסגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף במיל' יאיר גולן אמר בתגובה לנאומו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "הנשיא ביידן, ידיד אמת של ישראל, אומר בקולו את מה שכל אחד בישראל הבין כבר בשלבים הראשונים של המלחמה. התנאי להחזרת כל החטופים, הוא הפסקת הלחימה. נתניהו שחק את הישגי צה"ל ואת הסיכוי של החטופים. כעת יש להפסיק את הלחימה ולהחזיר את כולם הביתה".

אחרי הנאום, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן ייפגש עם דיפלומטים מ-17 מדינות שאזרחיהן נחטפו על ידי חמאס ומוחזקים בעזה, כך לפי שני מקורות שמעורים בנושא.

בתוך כך, יועציו של הנשיא ביידן היו בקשר הדוק ביומיים האחרונים עם המתווכים הקטארים והמצרים וכן עם בכירים בישראל בנושא למאמצים לחדש את המו"מ על עסקת החטופים. ארה"ב עידכנה את ישראל מראש על כוונתו של הנשיא ביידן לשאת נאום שיתמקד בסוגיית החטופים והתייעצה עם ישראל לגבי חלק מתכני הנאום, כך מוסרים שני גורמים המעורים בפרטים.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 בפברואר 2024. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 בפברואר 2024/רויטרס

בהמשך, ארגון הטרור חמאס התייחס לנאומו של הנשיא ביידן ומסר: "אנו רואים בצורה חיובית את תכני נאומו של הנשיא האמריקני במיוחד בכל הנוגע להפסקת אש קבועה ונסיגה מלאה מהרצועה. העמדה האמריקנית היא תוצאה של העמידה האיתנה של עמנו.נחנו מוכנים לבחון בצורה חיובית כל הצעה שתתבסס על הפסקת אש קבועה, נסיגה מלאה מרצועת עזה וחזרה של העקורים לבתיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully