וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכוח, דקות לאחר שהחלה: המשטרה מנעה הפגנת הזדהות עם עזה

עודכן לאחרונה: 31.5.2024 / 15:52

כוחות משטרה גדולים הגיעו לחיפה עוד טרם האירוע, חמושים במכת"זית, בפרשים ובהכרזה: "לא תתקיים הפגנה". מיד עם תחילת המחאה החלו השוטרים בפיזורה תוך דחיקת המוחים. 6 נעצרו. במקביל, הפגנת ימין התקיימה ברחוב המקביל תחת קריאות "מוות למחבלים"

בווידאו: הפגנת הזדהות עם עזה בחיפה, 31 במאי 2024/צילום: יואב איתיאל

בחיפה המשטרה סיכלה אמש (חמישי) ניסיון של ערבים לקיים הפגנת הזדהות עם עזה. המשטרה נערכה בכוחות גדולים. המפגינים שהגיעו לרחבה בה מתקיימות הפגנות ערבים זה שנים מצאו שבמקום כבר נמצאים עשרות שוטרי מרחב כרמל של מחוז חוף, אנשי יס"מ, משמר הגבול ופרשים. מכת"זית ועוד כוחות חנו לא הרחק משם. קצין הודיע לראשוני המפגינים כי "לא תתקיים כל הפגנה" והם התבקשו לפנות את המקום. כמה עשרות אנשי ימין הפגינו מעבר לרחוב, כשהם מניפים דגלי ישראל, מקללים, וקוראים "מוות למחבלים". אחר כך גם עברו לאורך השדרה וצעקו קריאות דומות לעבר יושבי בתי הקפה והמסעדות שרובן ככולן בבעלות ערבים. גם רוב הלקוחות הערב היו ערבים. מסעדה אחת מוכרת מאד בחרה לסגור את שעריה הערב עקב האירועים.

"אפס סובלנות במחוז חוף לקריאות להשמדת ישראל", הסבירו הלילה במשטרה את האיסור שהוטל על עצם קיום ההפגנה, שכמותה נערכו עשרות בשנים האחרונות. בעקבות לקחי ההפגנה ביום ראשון משתתפי ההפגנה הערב אף לא הניפו כרזות, שלא לדבר על דגלי פלסטין. הם התרחקו במעלה שדרות בן גוריון בניסיון לקיים את ההפגנה בגינה הקטנה בצומת דרך אלנבי, מקום נוסף בו התקיימו בעבר הפגנות רבות אך ללא הואיל. המפגינים החלו בקריאות לאומניות קצובות תוך מחיאות כפיים. קצין משטרה כרז מיד כי מדובר בהפגנה לא חוקית וכי בתוך שתי דקות יפזר אותה בכוח אם יהיה צורך וכך היה. השוטרים החלו בדחיפות, ודחקו את המפגינים בסיוע פרשים תוך שימוש בכוח. שישה מפגינים נעצרו והועברו לחקירה בתחנת חיפה. במשטרה אמרו כי הם חשודים בעבירות של "תקיפת שוטרים, בהפרת סדר ציבורי, קריאות להשמדת ישראל ושירי הלל לשהידים".

הפגנת הזדהות עם עזה בחיפה, 31 במאי 2024. יואב איתיאל
פוזרה בכוח, דקות לאחר שהחלה. הפגנת הזדהות עם עזה בחיפה/יואב איתיאל

שלושה מהעצורים שוחררו בתחנת חיפה במהלך הלילה. שלושה אחרים הופיעו הבוקר בפני שופט בבית משפט השלום בעיר. אמש השופט בוריס שרמן שם קיבל את ערר עדאלה ⁦‪וביטל את התנאים המגבילים שקצינת משטרה השיתה על ארבעה בני אדם ששיחררה בתחנה אחרי שנעצרו בהפגנה של יום ראשון. לבקשת המשטרה עוכב ביצוע ההחלטה לצורך הגשת ערר כביכול. ערר כזה טרם הוגש.

אלעקילי המתגוררת בואדי ניסנס טוענת כי נעצרה באלימות כשנקלעה להפגנה באקראי כשטיילה באיזור מגוריה. אבל, השופטת איילת דגן קבעה כי קיים חשד סביר כי אלעקעלי ביצעה את המיוחס לה ועם זאת, בהתחשב בכלל הנסיבות דחתה את בקשת המשטרה להאריך את מעצרה ב-5 ימים והורתה על שיחרורה הערב ב-19:00.

sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית
הפגנת הזדהות עם עזה בחיפה, 31 במאי 2024. יואב איתיאל
"לא תתקיים כל הפגנה"/יואב איתיאל

המשטרה אומרת כי "במהלך ההפגנה התפצלו המפגינים והחלו בתהלוכה על הכביש תוך הפרעה לצירי התנועה", ולדברי המשטרה "במהלך ניסיון המעצר הותקפו שני שוטרים אשר פונו ונזקקו לטיפול רפואי". אחר כך מסר אותו גורם משטרתי כי "המפגינים תקפו ופצעו המפגינים שני שוטרים שביקשו מהמפגינים להתפנות לאחר שחסמו את הכביש". השוטרים פונו לבית החולים רמב"ם לקבלת טיפול.

ממחוז חוף של המשטרה נמסר כי "המשטרה תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה לכל אדם בגבולות החוק, אולם תפעל נגד התפרעויות, הפרת הסדר הציבורי שכוללת פגיעה בחופש התנועה של רבים וסיכון של משתמשי הדרך כמו גם קריאות נגד מדינת ישראל".

סיון תהל, רכזת חופש המחאה באגודה לזכויות האזרח מסרה: "באופן עקבי משטרת חיפה מתייחסת להפגנות נגד המלחמה כאל הפגנות לא חוקיות ומגיעה חמושה באמצעים אלימים לפיזור הפגנות ואף עושה בהם שימוש בניגוד לנהלים שהיא עצמה קבעה. תפקיד המשטרה להגן על חופש הביטוי ועל חופש המחאה גם אם המסרים של המפגינים אינם תואמים את השקפת העולם של בן גביר, ולהגן על אזרחים מפני תקיפות נגד.

בפועל, מי שמייצר את האלימות במרחב, הם לא המפגינים אלא המשטרה בעצמה שמבצעת מעצרי שווא ותוקפת באלימות מפגינים שעומדים על המדרכה עד שהם נזקקים לטיפול רפואי, בהיותה משטרה פוליטית שתפקידה הפך דיכוי הפגנות וסתימת פיות. בנוסף, אנחנו קוראות לדוברות לחדול מהוצאת דברי שקר שתפקידם ליצור דה לגיטימציה כלפי הפגנות. תפקיד המשטרה הוא בראש ובראשונה להגן על מפגינים ומפגינות, ולא להסית נגדם או לפצוע אותם".

הפגנת הזדהות עם עזה בחיפה, 31 במאי 2024 31.05.24. יואב, מערכת וואלה
"המשטרה תמשיך לאפשר את חופש הביטוי והמחאה, אך תפעל נגד התפרעויות"./מערכת וואלה, יואב

תגובת מרכז עדאלה: "בשעה שהמשטרה בחיפה אוכפת בברוטליות מדיניות בלתי חוקית של איסור גורף על קיום הפגנות נגד המלחמה בעזה, היא מקפידה להצהיר באופן שקרי לכלי התקשורת שהיא שומרת על חופש הביטוי. האלימות היחידה שנראתה בהפגנות האחרונות בחיפה היא של המשטרה כלפי מפגינים שמחו באופן לגיטימי, שאף הביאה את בית המשפט לדרוש ממח"ש לחקור את האלימות שהופעלה כלפי אזרחים שנעצרו בידי המשטרה".

שי גליק מנכ"ל בצלמו, שארגן את ההפגנה הנגדית, מסר: "תושבי חיפה הוכיחו שחיפה תישאר ציונית ולאומית. אנחנו גאים במשטרת ישראל שמנעה שוב את מפגן השנאה וההסתה נגד מדינת ישראל וחיילי צה"ל. יחד עם זאת, מצער מאוד שראש העיר יונה יהב דומם ולא מגנה בחריפות את האירועים הללו ודורש מכלל חברי המועצה שבקואליציה להתייצב כגוש אחד נגד אירועי שנאה אלו. אולי בגלל שיש לאותם תומכי טרור נציגים במועצה. אנחנו נמשיך להיאבק שחיפה תישאר יהודית ולא תיהפך לבירת פלסטין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully