וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בתולדות ארה"ב: הנשיא לשעבר טראמפ הורשע בכל הסעיפים בפרשת דמי השתיקה

עודכן לאחרונה: 31.5.2024 / 9:21

חבר המושבעים במשפט "דמי השתיקה" של טראמפ הגיע להכרעה והאשים את הנשיא לשעבר בכל 34 הסעיפים. טראמפ פיצה מכספי הקמפיין את עורך דינו, ששילם מכיסו לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס כדי שלא תתראיין לפני הבחירות ב-2016 על קשר מיני שלכאורה היה לה בעבר עם טראמפ

טראמפ מחוץ לבית המשפט: "זה אסון למדינה שלנו"/רויטרס

חבר המושבעים במשפט "דמי השתיקה" של טראמפ הגיע הלילה (שישי) להכרעה, והאשים את הנשיא לשעבר בכל 34 הסעיפים. פרשה זו עוסקת בפיצוי מכספי הקמפיין את מייקל כהן, מי שהיה בזמנו עורך דינו ועושה דבריו, ששילם מכיסו לשחקנית הפורנו סטורמי דניאלס כדי שלא תתראיין לפני הבחירות ב-2016 על קשר מיני שלכאורה היה לה בעבר עם טראמפ.

בגלל ההרשעה לא ברור עדיין אם הוא יוכל להצביע בחירות - כי במדינות מסוימות בארה"ב מי שהורשע בפלילים לא יכול להצביע. דוברו של טראמפ, ג'ייסון מילר, מסר כי הנשיא לשעבר יערער "על פסק הדין האבסורדי הזה - והוא יזוכה".

אחרי שהורשע, השופט צפוי לבטל את צו איסור הפרסום שהטיל על הפרשה, שאסר על טראמפ לדבר בפומבי על העדים, המושבעים ומעורבים נוספים בפרשה. הצוו נועד בין השאר להגן על ההליך המשפטי, וכן להגן על חבר המושבעים מפני איומים ואלימות מצידם של תומכי טראמפ. הנשיא לשעבר התקשה למלא את הצו, והוא נקנס ב-10,000 דולר בגלל כמה פוסטים שהעלה לרשתות שהפרו אותו.

נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בדיון במשפטו בניו יורק, 25 באפריל 2024. רויטרס
נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ בדיון במשפטו בניו יורק, 25 באפריל 2024/רויטרס

טראמפ הגיב להכרעה ואמר כי מדובר ב"הרשעה מושחתת. אני חף מפשע. גזר הדין האמיתי יהיה בבחירות ב-5 בנובמבר".

חבר המושבעים בניו יורק הגיש כתב אישום נגד טראמפ במרץ אשתקד על התשלומים ששולמו לדניאלס, ששמה האמיתי הוא סטפני קליפורד, הכולל 34 סעיפים של זיוף רישומים עסקיים. הסכמי דמי שתיקה אינם בלתי חוקיים שלעצמם, ועורכי דינו של טראמפ טוענים שהתשלום לדניאלס היה פרטי וללא קשור לקמפיין הבחירות שלו.

מנגד, התובעים טוענים שהתשלום היה הוצאת קמפיין שהייתה צריכה להיחשף. בנוסף לכך, הם אומרים, ההסדר של טראמפ עם ה-Enquirer הונה את הבוחרים כשהסתיר סיפורים על רומנים מחוץ לנישואים לכאורה בתקופה שבה הוא התמודד עם ההאשמות של נשים שונות על לגבי התנהגותו המינית לאורך השנים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
סטורמי דניאלס, כוכבת הפורנו שקיבלה דמי שתיקה מנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. 31 במרץ 2023. רויטרס
סטורמי דניאלס, כוכבת הפורנו שקיבלה דמי שתיקה מנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. 31 במרץ 2023/רויטרס

הנשיא המכהן, ג'ו ביידן מסר כי "טראמפ הוא עבריין מורשע. המשפט מוכיח שאף אחד אינו מעל החוק". בתוך כך, קמפיין ביידן - האריס הוסיף כי "עדיין, הדרך היחידה להרחיק את טראמפ 'מהחדר הסגלגל' היא דרך הקלפי".

יו"ר בית הנבחרים האמריקני מהמפלגה הרפובליקנית מייק ג'ונסון שנחשב לנאמן של טראמפ, כתב ברשת X בתגובה להכרעה כי "זהו יום מביש בהיסטוריה של ארה"ב. הדמוקרטים צוהלים כשהם מרשיעים את מנהיג המפלגה היריבה באישומים מגוחכים. זה מראה שהדמוקרטים לא יבחלו בשום אמצעי כדי לחסל את יריביהם הפוליטיים. העם האמריקני רואה שמדובר בלוחמה משפטית ויודע שזה לא בסדר. טראמפ יערער על גזר הדין האבסורדי הזה והוא ינצח".

יושב ראש בית הנבחרים של ארצות הברית, מייק ג'ונסון, אחרי העברת חבילות הסיוע לאוקראינה, 20 באפריל 2024. רויטרס
"יום מביש בהיסטוריה של ארה"ב". מייק ג'ונסון/רויטרס

טראמפ טען שההליכים המשפטיים נגדו הם חלק מרדיפה של ממשל ביידן, והוא מבטיח "נקמה" אם יזכה מחדש בנשיאות. ביידן והמפלגה הדמוקרטית מזהירים כי הדמוקרטיה האמריקנית מוטלת על הכף בבחירות הקרובות בנובמבר, והסקרים מראים מרוץ צמוד עם יתרון לטראמפ בכמה ממדינות המפתח.

"הגישו נגדי יותר כתבי אישום מאל קפונה, הגנגסטר הגודל", אמר טראמפ לתומכיו בעצרת גדולה בפנסילבניה, אחת ממדינות המפתח, שהתקיימה ביום שבת. "אין כאן שום דבר. אין עבירה קלה, אין עבירה פלילית, אין עבירה פדרלית".

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ מחוץ לבית המשפט בניו יורק. 14 במאי 2024. רויטרס
"אין עבירה פדרלית". טראמפ/רויטרס

מה ההשלכות?

לאחר הכרעת חבר המושבעים, ביקשו עורכי דינו של טראמפ לבטל את ההרשעה ולאחר שהשופט סירב, הודיעו כי יערערו עליה. גזר דינו של הנשיא לשעבר יוכרז ב-11 ביולי, ארבעה ימים לפני ועידת המפלגה הרפובליקנית בה הוא צפוי להיות מוכרז רשמית כמועמד המפלגה לנשיאות. בהצהרתו לאחר ההכרעה טען טראמפ, כפי שטען כבר מתחילת המשפט, כי לאור העובדה שההליך מתנהל במנהטן, ניו יורק, בה יש רוב דמוקרטי, הוא אינו יכול לקבל משפט הוגן. עוד נמסר כי טראמפ לא יעמוד בפני הגבלות נסיעה עד למתן גזר הדין.

האנליסט המשפטי אלי הוניג, מטעם רשת התקשורת CNN אמר כי הפשעים בהם הורשע הנשיא לשעבר אינם בדרגה החמורה ביותר, ולכן ההחלטה האם הוא יכנס למאסר תלויה בשופט. בתוך כך, ציין הוניג כי מחקרים אמפיריים הראו כי במהלך השנה האחרונה, הרשעות בדרגת חומרה זהה לשל טראמפ ברובן לא הובילו למאסר. 70-90% מההרשעות הביאו לרוב לעונשים של מאסר על תנאי, קנסות, עבודות שירות, או שילוב ביניהם.

מומחים משפטיים נוספים התייחסו להרשעה חסרת התקדים, וניתחו את הסבירות שהנשיא לשעבר ישב מאחורי סורג ובריח. "בדרך כלל זה לא מסוג המקרים שבהם היית מצפה שעבריין צווארון לבן שהורשה בפעם הראשונה, יקבל עונש מאסר", אמר סנגור ניו יורק אנדרו ויינשטיין, שב-2009 ייצג אדם שנידון לשלוש שנות שחרור על תנאי. לאחר שהודה באשמה בזיוף רישומים עסקיים כחלק מתוכנית לפדיון צ'קים.

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בעצרת תמיכה בפלורידה, 8 בנובמבר 2023. רויטרס
"רוב מצביעי טראמפ אמרו כי ההכרעה לא תשפיע עליהם". עצרת תמיכה/רויטרס

למרות זאת, גזר דין עם מאסר אינו בלתי סביר, לנוכח החומרה כי מדובר באדם בפרופיל כה גבוה וחשיבות רבה. בהכרעת העונש, השופט עשוי לשקול את חומרת ההאשמות הבסיסית בשל קשריהם לבחירות 2016, כמו גם את החלטתו של טראמפ ללכת למשפט במקום לקבל אחריות על ידי הודאה באשמה. כבר ב-16 באפריל אמר השופט כי "כולם יודעים שמר טראמפ עשוי לקבל זמן בבית הכלא במידה וימצא אשם".

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי ישנם רישומים של בית המשפט הפלילי במנהטן המראים כי לפחות ארבעה נאשמים שהודו בעבירות דומות במהלך השנה נשפטו לשנה או יותר בכלא. בניגוד לטראמפ, שלוש מתוכם הואשמו גם בפשעים כמו הונאה וגניבה בשווי רב.

בתוך כך, סקר שנערך טרם ההרשעה הראה שרוב תומכיו של טראמפ לא יושפעו מגזר דין, בין אם יוכרז כאשם ובין אם לא. 67% מהמצביעים הרשומים אמרו כי במידה והנשיא לשעבר יורשע, הדבר אינו ישפיע על הצבעתם, ו-76% טענו אותו דבר במידה ויוכרז כחף מפשע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully