וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מנרדפים לרודפים": החוט המקשר בין מינכן 72' לפריז 24'

עודכן לאחרונה: 30.5.2024 / 22:59

טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן זעזע את תפישת הביטחון הישראלית. הכשלים של שב"כ והמוסד שינו את הדרך שבה הארגונים החלו לסכל איומי טרור בחו"ל, שנדמה שב-2024 מעולם לא היו ממשיים יותר - בצל האירוויזיון המתוח והאולימפיאדה והיורו שמתקרבים: "לוקחים את זה ברצינות"

בווידאוף טקס לציון 50 שנה לטבח הספורטאים במינכן בהשתתפות המשפחות והנשיא הרצוג/צילום: רויטרס ולע"מ

בזמן שההתרגשות לקראת משחקי היורו והאולימפיאדה הקרבים הולכת ומתעצמת, כך גם גובר המתח וההיערכות במוסד לקראת אבטחת המשלחות הישראליות באירועים אלה. לאחר טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן ב-1972, ישראל לא לוקחת צ'אנסים: "לוקחים את זה מאוד ברצינות", אומר ח"כ רם בן ברק, סגן ראש המוסד לשעבר.

"יש מאמצים רבים, כולל פעולה עם משטרות", טוען בן ברק. "להגיד שהכל בסדר? אי אפשר לדעת". על הפרסום של מוסד ושב"כ, לפיו איראנים מפעילים ארגוני פשיעה במטרה לפגוע בישראלים, הוא אומר: "אין בכך חדש".

אין ספק שטבח הספורטאים הישראלים היווה ציון דרך לא רק בתחום האבטחה על משלחות ישראליות, אלא גם על איסוף המודיעין שהתפתח מאז. עד לאותו אירוע מזעזע, קשה להתרשם כי הדבר העסיק את ממשלת ישראל דאז במידה הרצויה.

ועדת הבדיקה שקמה אחרי האסון העלתה, כי לא היתה אף ידיעה ספציפית בקהילת המודיעין על כוונת פיגוע באולימפיאדה - מ-1 ביולי 1972 ועד ליום האסון, שאירע בתחילת ספטמבר. לדברי הוועדה, "כמות הידיעות 'לא הייתה אינטנסיבית יותר בהשוואה לתקופות אחרות של השנה".

אחד הטרוריסטים מארגון "ספטמבר השחור" במהלך טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן, 1972. AP Photo/Kurt Strumpf, AP
אירוע שזעזע את תפישת הביטחון הישראלית. מחבל במהלך הטבח באולימפיאדה במינכן, 1972/AP, AP Photo/Kurt Strumpf

במסקנותיה הצביעה הוועדה על "הכישלון המוחלט של הגרמנים" אך גם על כמה אי-בהירויות וליקויים בפעולת הגופים הישראלים שהיו אחראיים לאבטחת המשלחת. חברי הוועדה קבעו ש"התארגנות שב"כ באשר לאבטחה בחוץ לארץ לא הדביקה את הצרכים המשתנים", ולמעשה אמרה שהדבר נעשה על פי הנהלים הקיימים.

הדיונים בישראל לקראת האירוע עסקו בעיקר בנושא האבטחה. ראש הממשלה דאז, גולדה מאיר, העירה על הבעייתיות של אבטחת ישראלים ומתקנים ישראלים בחו"ל, והבהירה שלא ניתן לשמור על כל אחד כל הזמן. בהתייחסה לביקורת שנשמעה בעניין זה, אמרה: "דמגוגים יכולים להבטיח כל דבר, אי אפשר להבטיח זאת, כי זה פשוט בלתי אפשרי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הלוגו של המשחקים האולימפיים והפראלימפיים בפריז 2024 מול האסיפה הלאומית בפריז

2 במאי 2024. רויטרס
האם ישראל תהיה ערוכה גם לאולימפיאדה הזו? הלוגו של אולימפיאדת פריז 2024/רויטרס

חבר הכנסת יעקב חזן ממפ"ם טען שזו מלחמה קשה ככל המלחמות, ולכן "צריך לא רק להתגונן אלא גם להתקיף; יש לחפש את אנשי הטרור ולהרוג אותם. צריך להפוך אותם מרודפים לנרדפים". ראש הממשלה רמזה שישראל אינה יושבת באפס מעשה במלחמה בטרור בחו"ל, ו"יש מחשבות ויש תכניות". יחד עם זאת ציינה: "יש מדינות ידידותיות האומרות: אצלנו לא תעשו זאת, כאן אנו בעלי הבית. כל זה לא פשוט. זו איננה ארצנו".

כידוע, לאחר הפגיעה הקשה בישראל באולימפיאדה, הוציא המוסד לפועל את "מבצע זעם האל". במסגרתו חוסלו רבים מהאחראים לטבח, ובראשם עלי חסן סלאמה, ראש ארגון ספטמבר השחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully