וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החודש הקשה ביותר בלחימה מול חיזבאללה: כך קרסה ההרתעה הישראלית בצפון

עודכן לאחרונה: 1.6.2024 / 14:05

חודש מאי היה העצים ביותר בלחימה שמזמן הפכה למלחמה בצפון. מספר הכטב"מים ששיגר חיזבאללה הוכפל וגם כמות טילי הנ"ט שנורו זינק. חיזבאללה משתמש בגבול לבנון כשדה ניסויים לקראת מלחמה עתידית. גם החיילים בשטח מודים: "מריחים את המלחמה באוויר"

ירי של חיזבאללה ליב"א במרון/ללא

שעת אחר הצהריים. הצפון ריק מתיירים. הנסיעה על הכבישים העקלקלים אל מרחב ספסופה באזור המועצה מרום גליל הייתה מהירה. באופק, אי אפשר היה לפספס את שובלי העשן העבים בשמיים של רקטות עתירות משקל ששיגר חיזבאללה לעבר הר מירון, היעד הכי פופולרי של פעילי חיזבאללה בהתקפה. לפתע נשמע פיצוץ מחריד. קולות נפץ אדירים שלא מתקרבים בעוצמה לאפקט רקטות הגראד של חמאס מרצועת עזה ולא את יירוטי כיפת ברזל. ואז כעבור שניות בודדות התריעו תוכניות הרדיו על שיגורי הרקטות.

חיילי לוגיסטיקה של חטיבת גולני, שהיו בדרכם לשטחי האש ברמת הגולן, סיפרו כי הם יודעים לאבחן לפי הרעש אם מדובר ברקטה מסוג "פלאק" או "בורקאן", תלוי בטווח, עם ראש קרבי הכולל מאות ק"ג חומר נפץ. השטח הפתוח מאפשר לקולות הנפץ להתפשט למרחק. גם כשהייתי בחורפיש אי אפשר היה להתעלם מקולות המלחמה בדרום לבנון. הם אלו שמבריחים את כל המטיילים כבר שמונה חודשים מהכביש הראשי ופוגעים בצורה אנושה בעסקים הקטנים. "המפקדים שלנו אמרו בתחילת השבוע שבפיקוד מצפון מעריכים שתהיה מלחמה עם חיזבאללה. לא יודעים מתי אבל מריחים את זה באוויר", אמר אחד החיילים שנתן ביס בפיתה עם שווארמה עליה העמיס יותר מדי טחינה. "אי אפשר להתרגל לרעש הפיצוצים. מי שאומר לך שהתרגל הוא משקר. כשאתה רואה מה עושות הרקטות של חיזבאללה אתה מבין מה קורה אחרי כל פיצוץ".

נזק בקריית שמונה לאחר נפילת רקטה. אייל מרגולין, פלאש 90
נזק בקריית שמונה לאחר נפילת רקטה/פלאש 90, אייל מרגולין

חודש מאי הנוכחי נחשב לפרק הזמן בלחימה מול חיזבאללה העצים ביותר מאז 7 באוקטובר 2023. נכון לכתיבת שורות אלו ביצע חיזבאללה 305 תקיפות מדרום לבנון מאז 1 למאי לעומת 237 בחודש אפריל. חיזבאללה שומר באופן עקבי על אותה רמת עצימות לאורך החודשים האחרונים ומגביר את היקף האש מדי חודש. אם יש ירידה בהיקף היא נקודתית וזמנית. למשל במערך הנ"ט של חיזבאללה ניתן היה לחשוב שלעומת לפני חודשיים יש ירידה, אבל יש שוב עלייה משמעותית של שיגורי טילי נ"ט בחודש מאי. את השינוי בהיקף ניתן לייחס אולי ל"כלכלת חימושים" של חיזבאללה, הציד של צה"ל אחר חוליות נ"ט בין המבנים ובסבך, וניצול הזדמנויות מבצעיות. אירוע בולט שעליו הצביע טל בארי, מנהל המחקר לאתגרים ביטחוניים במרכז עלמא, אומר כי יחידת הדוברות המבצעית של חיזבאללה חשפה לאחרונה בטעות טיל נגד טנקים בשם "אלמאס" מתוצרת איראן, המבוסס על טיל מסוג "גיל" הישראלי. חיזבאללה שיגר את הטיל לעבר היישוב אדמית על גבול לבנון והרג אזרח ישראלי ביום העצמאות. "חיזבאללה מאוד מקפיד לשלב בלחימה בכלל גם לוחמה פסיכולוגית, סרטונים ותמונות. זה חלק מהדוקטרינה שלהם לייצר תודעה במרחב. באחת התמונות שהופצו רואים בצורה ברורה את הטיל שעד עכשיו לא נחשף, ועליו רשום מספר סידורי ושנת הייצור 2023. משמעות הדבר שמדובר בטיל חדש וניתן להעריך שתוך כדי המלחמה הם ממשיכים לקבל טילים מאיראן", הסביר בארי.

מנתוני מכון עלמא עולה כי חיזבאללה הפעיל כלי טיס לא מאוישים נושאי חומר נפץ לעבר ישראל בחודש פברואר השנה בארבעה אירועים שונים. אך נתון זה, לדברי בארי, מתבסס על הערכות מכמה סיבות. ייתכן מאוד וחלק מהכטב"מים נופלים בדרך בגלל תקלות טכניות וחלקם מיורט על ידי צה"ל. מאז נרשמה עלייה תלולה בהפעלת כטב"מים נגד ישראל. בחודש מרץ היו 24 אירועי כטב"מים, באפריל היו כבר 42 אירועי כטב"מים, ונכון לחודש מאי יש לא פחות מ-80 אירועי כטב"מים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
פעיל חיזבאללה משגר טיל נ"ט מתוצרת איראנית. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
פעיל חיזבאללה משגר טיל נ"ט מתוצרת איראנית/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

למרות שאיום הכטבמ"ים האיראניים היה מוחשי במלחמת אוקראינה-רוסיה בשירות הצבאי הרוסי וחלף זמן רב, בצה"ל לא נערכו כראוי ולא מצאו עד כה פתרון יעיל לאיום ההגנה האווירית. חמור מכך, הצליח חיזבאללה לפגוע במתקן הצבאי שממנו מעלים לאוויר את הבלון "טל שמיים" שאמור לנטר, לזהות ולסייע במתן התראה של איומים בצפון ובמקביל לחשוף לא רק כטבמ"ים נושאי חומר נפץ שמתאבדים על היעד אלא גם גם כטב"ם נושא טילי נ"ט שניתן לשגר לעבר יעד.

חיזבאללה מצליח לשמר שגרת מלחמה באזור הצפון כולו. ממלא מקום ראש העיר קריית שמונה, רס"ן במיל' אופיר יחזקאל הוא יליד העיר. הוא סיפר כי בנוסף לפגיעה הקשה בכל היישובים סמוכי גבול לבנון, עשרות בתים בקריית שמונה ספגו פגיעה ישירה ומאות בתים ניזוקו. "אנחנו עיר של 25,000 תושבים, רוב התושבים פונו. לפי הערכות שלנו יש בין 2,500-2,000 אזרחים שנשארו. לשכנה שלי נמאס להמבתי המלון והיא חזרה לעיר", הוא מספר לוואלה. "יש מטחים כבדים ולכן יש חלק שעוזב שוב. כל פגיעה בבית גורמת לנזק עוד חמישה בתים מסביב. השכנים של ההורים שלי ספגו פגיעה ישירה. לפי הערכות, לא נחזור בספטמבר לשנת הלימודים הבאה. זו נקודת שבר אחרי ששנה שלמה הלכה לנו לאיבוד. התושבים, בשונה מקיבוצים ומושבים, מפוזרים ב-240 בתי מלון בכל הארץ. הקהילה התפרקה. חלק מהמשפחות מתכננות לצאת מהמלון ולעבור לדירות ולא בקריית שמונה. אני לא מדבר על אזרחים חולים, חוסים, חינוך מיוחד, שזה אתגר גדול מאוד. חיזבאללה לא מורתע. הוא עושה מה שבא לו. יורה מה ומתי שבא לו. אתמול בערב קיבלתי הודעה מחיזבאללה לסלולר. לוחמה פסיכולוגית. הם איבדו כל רסן. בהודעה נכתב בעברית: "אתם חייבים להבין שפגענו רק בבתים שבהם הסתתרו חיילכם, אם לא תבקשו מממשלתכם להפסיק את התוקפנות נגד עזה לא יישארו בתים לחזור אליהם".

הרס בקריית שמונה אחרי שיגורים.. אופיר יחזקאל, אתר רשמי
הרס בקריית שמונה אחרי שיגורים/אתר רשמי, אופיר יחזקאל

בדרגי השטח בצה"ל מדברים לא מעט על הרצון לפעול מול האיום השיעי מלבנון בעיתוי הנוכחי כשהכוחות רעננים ודרוכים והתושבים לא בבתיהם, מה שעשוי להקל על הלחימה העצימה מאחר ומרבית הרקטות של חיזבאללה הן לטווח הקצר. האלוף במיל' יפתח רון-טל, שביקר בצפון וראה את ההרס, אמר: "אנחנו בהתשה. זה לא האם תיפתח מלחמה בצפון אלא יש בצפון מלחמה, כזו שאנחנו מושפלים בה. חיזבאללה בנו רצועת ביטחון. פירקו לנו יישובים, מחצית מהתושבים לא יודעים אם יחזרו ואנחנו מספרים שעלינו מדרגה. אנחנו במפולת. אז ירינו לעבר בעל-בק (100 ק"מ מהגבול). זה לא רציני. אני חושב שאם מדינת ישראל לא תקבל החלטה לעבור ממגננה למתקפה, כולל כיבוש שטח בדרום לבנון כדי להחזיר את הביטחון לתושבים, אנחנו באפס בהרתעה. נסראללה לא מפחד מאיתנו. מטולה זה אזור מלחמה נטוש".

מזכ"ל חיזבאללה נהנה מהשבחים מתוך העדה השיעית והאיראנים. הוא חושש מאוד לחייו ולכן לא נסע לטהרן לנחם את משטר האייתולות על מותו של נשיא איראן איברהים ראיסי בהתרסקות המסוק, אך בנאומיו הוא פונה לא אחת לעולם הערבי ומדגיש את המחויבות שלו לעם הפלסטיני בניגוד למדינות ערביות וזאת חרף העובדה שספג יותר מ-300 אבדות בקרב עם ישראל ביניהם מפקד כוח רדואן, מפקדי חטיבות ומפקידים בכירים נוספים.

טל בארי, שעוקב אחר נתוני התקיפות של צה"ל בדרום לבנון, טוען כי בפועל מערכי האש של הארגון השיעי לא נפגעו בצורה קריטית או כמו שצה"ל היה רוצה שיפגעו. "חיזבאללה מנצל את התקופה הזו ללמידת היכולות של צה"ל בהגנה ובהתקפה. חיזבאללה גם לומד את היכולות שלו ביחס לצה"ל. הוא מפיק לקחים ולמעשה מבחינתו מתכונן למערכה האמיתית מול ישראל. תוך כדי הוא מתיש, פוגע בתשתיות, הורס בתים, מרחיק ציבור שלם מבתיו, ובמקביל הוא חושף עוד אמל"ח ששמר אותו בסוד עד עכשיו. למה? כי הוא הפך את ישראל לשדה ניסויים. יש לו אמל"ח יותר משוכלל והוא שומר לעצמו הפתעות".

עשן מיתמר במורדות הר מירון כשברקע בסיס יחידת הבקרה האווירית. דוד כהן, פלאש 90
עשן מיתמר במורדות הר מירון כשברקע בסיס יחידת הבקרה האווירית/פלאש 90, דוד כהן

לפי גורמי צבא בפיקוד הצפון, פעילי חיזבאללה עדיין נעים במרחב הגבול ואוספים מודיעין שמאפשר להם לשגר טילי נ"ט בכינון ישיר, לתעד מטחי רקטות, ולהפעיל טנדרים שעליהם יש משגרי רקטות. "אני מעריך שיש היום לכוח רדואן יכולת להוציא אל הפועל משימת חדירה איכותית לעורף הישראלי. לא כמו שיכול היה ב-7 באוקטובר כשחמאס קלקל לו ושיעי לעולם לא יהיה כינור שני לפלסטיני. חיזבאללה יבדל את עצמו מחמאס, יחכה. יבחר עיתוי ואז יפעל. הוא בהחלט מסוגל להגיע בצורה חשאית אל הגבול. זו הנחת העבודה. הם נערכים לזה ומתאמנים על זה. הם יחפשו את העיתוי להביא תמונת ניצחון", הסביר בארי.

עוד טוען בארי כי חיזבאללה יחפש מלחמה עם ישראל בעיתוי נוח. "אם יהיה הסכם עם חיזבאללה או עם לבנון - זו תהיה אחזת עיניים. דקה לאחר מכן, פעילי חיזבאללה יחזרו לגבול. נסראללה מבצע כרגע ניהול סיכונים. הוא יודע שהצפון מלא בכוחות צה"ל. באוויר וביבשה. הוא יחכה. מלחמה איתו היא בלתי נמנעת וצה"ל צריך להיות נכון לפגוע בכל מערכי האש שלו. לא רק בדרום לבנון. למה חיזבאללה רוצה מלחמה? המשימה המרכזית שלו משנת 1982 היא להשתלט על לבנון ברוח המהפכה האיסלאמית. בשביל זה האיראנים הקימו אותו. מלחמה תשרת אותו להשגת היעד כי ישראל מבטיחה לתקוף תשתיות לאומיות. מבחינתו? הוא מנהל מדינה בתוך מדינה. וזמן שלבנון המדינה לא באמת מתפקדת הוא מנהל מדינה משל עצמו".

חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה. ShutterStock
מתכונן למלחמה עתידית. נסראללה/ShutterStock

האלוף במיל' רון-טל, מפקד זרוע היבשה בעבר, מעריך שהדילמה הישראלית למלחמה עם חיזבאללה נמצאת בפתח והיא תתעצם עם סיום התמרון העצים של צה"ל ברצועת עזה. "המהלך ברפיח משפיע על היכולת של צה"ל לפעול בצפון. מדובר בשתי זירות שמשפיעות אחת על השנייה. הקברניטים מעדיפים הסכם עם חיזבאללה וזה קשקוש אחד גדול, כי אתה משאיר אותם עם היכולות המסוכנות שלהם. חייבים לפגוע לפחות בחמישים אחוז מיכולות האש של חיזבאללה ואם זה לא יעזור - אז לפגוע גם בתשתיות לאומיות של לבנון. חייבים להשיג הרתעה. אני מודע גם לאיום מלבנון. האיראנים תקפו אותנו עם הטילים הכי מתקדמים במזרח התיכון ולא נפגע אף אזרח. הכוחות בצפון עם הסכין בין השיניים. רק מחכים לפקודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully