וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי מחפש מחליף לראיסי, ארה"ב תחרים טקס לזכרו באו"ם

עודכן לאחרונה: 30.5.2024 / 9:30

הליך ההרשמה לבחירות המוקדמות באיראן שייערכו ב-28 ביוני נפתח היום, והמועמדים יעברו סינון על ידי מועצה הנאמנה למנהיג העליון, שראיסי הוזכר כיורש אפשרי שלו. נציגי וושינגטון לא ישתתפו באירוע של האו"ם: "האו"ם צריך לעמוד לצד העם האיראני, ולא להנציח את המדכא שלו"

בהשתתפות בכירי חמאס וחיזבאללה: המונים בהלוויית ראיסי בטהראן/רויטרס

הליך ההרשמה של המועמדים לבחירות לנשיאות איראן ייפתח היום (חמישי) לקראת הבחירות המוקדמות שייערכו ב-28 ביוני, שבהן ייבחר מחליף לאיברהים ראיסי, שנהרג בהתרסקות מסוק החודש.
המועמדים יעברו הליך סינון בידי גוף הנאמן למנהיג העליון עלי חמינאי, שראיסי הוזכר כיורש אפשרי שלו.

בין השמות הבולטים שהוזכרו כמי שעשויים להתמודד ולקבל את אישור חמינאי הם הנשיא הזמני, מוחמד מוחבר, ויו"ר הפרלמנט ויועצו לשעבר של המנהיג העליון עלי לריג'אני. לריג'אני ניסה להתמודד בבחירות האחרונות ב-2021, שבהן ניצח ראיסי, אך נפסל בידי הרשויות.

ראיסי, איש דת קיצוני שכונה "התליין מטהראן" בשל הוצאות המוניות להורג של מתנגדי משטר שעליהן פיקח בשנות ה-80, נהרג בסמוך לגבול עם אזרבייג'ן ב-19 במאי. יחד עמו נהרגו גם שר החוץ וגורמים אחרים. הרשויות שללו אפשרות שהמסוק שלו התרסק בעקבות חבלה, והתאונה נקשרה למזג האוויר הסוער באזור.

הלוויית נשיא איראן איברהים ראיסי בטהראן, 22 במאי 2024. רויטרס
חמינאי ובכירי המשטר בהלוויית ראיסי, החודש/רויטרס

האו"ם יתכנס היום לאירוע זיכרון לראיסי, כחלק מהנוהג לציין את מותו של כל מנהיג מדינה מכהן, ובמהלכו יישאו נאומים לזכרו. מלבד ישראל, גם ארצות הברית תחרים אותו.

"לא נשתתף באירוע הזה בשום צורה", אמר לרויטרס גורם אמריקני שדיבר בעילום שם. "האו"ם צריך לעמוד לצד העם האיראני, ולא להנציח את המדכא שלו במשך עשרות השנים. ראיסי היה מעורב בהפרות רבות ומחרידות של זכויות אדם, כולל הוצאות להורג ללא משפט של אלפי אסירים פוליטיים ב-1988".

לדבריו, "כמה מהפרות זכויות האדם החמורות ביותר שתועדו, במיוחד נגד הנשים והנערות של איראן, התרחשו במהלך כהונתו".

היעדרותה של ארצות הברית מהטקס מגיעה אחרי שהיא הביעה את תנחומיה בפני איראן אחרי מותו של ראיסי, וממשל ביידן ספג על כך ביקורת מצד חברי קונגרס רפובליקנים ומתנגדי משטר איראנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully