וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרה נדיר בבית המשפט העליון: עבריין בכיר שהשתחרר - יוחזר לכלא

עודכן לאחרונה: 30.5.2024 / 10:35

הפרקליטות טענה כי העונש שנקבע בחודש שעבר בבית המשפט המחוזי בחיפה "מחליש הרתעת עבריינים כדוגמתו ומשדר מסר קשה למתלוננים פוטנציאליים ליכולת לספק הגנה וצדק". כעת למרות שכבר ריצה את עונשו, יוחזר העבריין הבכיר לכלא. "הפך איומים למקצוע מניב הכנסות"

בוידאו: מלחמת העולם התחתון: כך הפעילו מטען בבית אמו של עבריין בתל אביב/ללא

מקרה נדיר: בית המשפט העליון נעתר אמש (רביעי) לפרקליטות המדינה והכפיל את עונש המאסר של "פלוני", עבריין בכיר ומוכר מאד שכבר ריצה את עונשו והשתחרר, והעמיד אותו על שלוש שנים וארבע חודשים של מאסר בפועל. כעת, הוא יצטרך לשוב אל מאחורי סורג ובריח. סנגוריו, עו"ד יהלי שפרלינג, יוסף חורי וג'וליאן חדאד, טענו כי משסיים לרצות את עונש המאסר שהושת עליו ויצא לחופשי, אין עוד מקום להחזירו לכלא - מהלך שמתאפשר רק בנסיבות חריגות שאינן מתקיימות במקרה זה וכי ההלכה המושרשת היא אי-מיצוי הדין עם עבריין אגב קבלת ערעור המדינה על קולת עונשו. הם גם ציינו כי הוא "הביע חרטה על מעשיו ומדגיש את רצונו לחזור אל חיק משפחתו ולקיים חיים נורמטיביים".

התיק החל להתנהל עם עשרה אישומים, שתשעה מהם הם של סחיטות באיומים וגביית מיליוני שקלים והאישום העשירי הוא של הלבנות הון ועבירות מס במיליוני שקלים. בתחילת המשפט דובר על פרשייה שתגיע לעונשים "כמו של אסי אבוטבול", שנשפט בזמנו ל-18 שנות מאסר. הפרקליטות שאפה לסיים עם עונש דומה. אבל, במהלך המשפט התיק קרס וכתב האישום תוקן משמעותית. נשארו בעיקר עבירות איומים כששתיים הן עבירות סחיטה.

השופט יצחק עמית יו״ר ועדת הבחירות בהגשת הרשימות לבחירות לכנסת, 15 בספטמבר 2022. צילום: ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
העונש המקורי "סוטה לקולא במידה קיצונית מהעונש הראוי". השופט יצחק עמית/עיבוד תמונה, צילום: ראובן קסטרו

אבל הפרקליטות טענה כי עונש המאסר שנקבע בחודש שעבר בידי השופט ניצן סילמן בבית המשפט המחוזי בחיפה - 20 חודשים, "מפר את עיקרון ההלימה, מחליש הרתעת עבריינים כדוגמתו, ואף משדר 'מסר קשה למתלוננים פוטנציאליים באשר ליכולת מערכת אכיפת החוק לספק להם הגנה וצדק'". לטענת הפרקליטות, "מדובר בסינרגיה עבריינית מהסוג החמור ביותר, אשר נוהלה על-ידי אדם בעל עבר פלילי מכביד שכולל בתוכו עבירות אלימות". לטענת המדינה, "הפך איומים למקצוע מניב הכנסות ופעל בשיטתיות ובדבקות להפקת רווחים תוך שימוש באיומים ובאלימות כאמצעי להטלת אימה ולגביית חובות".

השופטים יצחק עמית, דוד מינץ ואלכס שטיין, הסכימו. הם קבעו כי עונש המאסר שראוי היה להשית על האיש היה צריך להיות בין 6 ל-9 שנות מאסר וכי עונש המאסר לריצוי בפועל שבית המשפט המחוזי ראה לנכון להשית עליו "סוטה לקולא במידה קיצונית מהעונש הראוי".

עוד בוואלה!

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה
דוד מינץ בטקס השבעת שופטים בנוכחות נשיא המדינה בבית המשפט העליון, מרץ 2011. מגד גוזני
"ניצול אנשים קשיי יום שברובם משתייכים לאוכלוסיות מוחלשות". השופט דוד מינץ/מגד גוזני

הם ציינו כי ההלוואות שהאיש פעל להחזרתן בדרכים-לא-דרכים גדלו, תוך זמן קצר יחסית, ביותר מ-100%, בזכות ריבית הנשך שנגבתה מהלווים. "לא אוכל להימנע מלהעיר כי שוק ההלוואות, בו מצא המשיב את פרנסתו כגובה כספים באמצעות איומים, אינו בגדר 'שוק אפור' ותו לא, אלא 'שוק אפור כהה', אם לא 'שוק שחור' של ממש'", ציין השופט מינץ שכתב את פסק הדין. "כוונתי לשוק הלוואות פרטיות בריבית דרקונית שיש בו מנוצלים, אנשים קשיי יום שברובם משתייכים לאוכלוסיות מוחלשות, וסובלים מנחת זרועם של עבריינים חסרי עכבות ורחמים - שוק שאין בו דבר או חצי-דבר שעולה בקנה אחד עם דרישות החוק". הם הורו כי האסיר שהשתחרר, יושב לכלא.

מפרקליטות המדינה נמסר בהמשך להחלטת בית המשפט: "החלטת בית המשפט להכפיל את עונש מאסרו של הנאשם שמה בקדמת הבמה תופעה חמורה המתבצעת לרוב במחשכים - תופעת ההלוואות בריבית, הכוללות איומים, סחיטה ואף אלימות כלפי חלשים ונזקקים. במקרה זה מדובר על נאשם שהפך זאת למקור פרנסתו תוך שהוא עובר סדרת עבירות כלכליות במטרה להפיק רווחים שאינם חוקיים. דרישתנו להחמרה משמעותית בעונשו של הנאשם, אשר התקבלה ע"י בית המשפט, מסייעת למדינה במאבקה המתמשך והבלתי מתפשר בהתנהלות העבריינית הפסולה הזו, בין אם בהרתעה עתידית ובין אם בהעברת מסר חשוב למתלוננים פוטנציאליים באשר ליכולת מערכת אכיפת החוק לספק להם הגנה וצדק".

את ערעור המדינה מטעם המחלקה הפלילית בפרקליטות המדינה ניהלו המחלקה עו"ד רחל מטר וכן עו"ד נועה עזרא-רחמני. את התיק בבית המשפט המחוזי ניהלו מטעם פרקליטות מחוז חיפה עו"ד אלאא אבו רומי, עו"ד מיכה יפרח, עו"ד להב שרייבמן, ועו"ד ארנון בהרב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully