וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: המהפכה בהליך שימור והפשרת ביציות בישראל

עודכן לאחרונה: 30.5.2024 / 10:22

חוזר חדש של משרד הבריאות שהגיע לידי וואלה יאפשר לראשונה הפשרת ביציות ועוברים שאין להם דורש. אישה שתרצה לשמר ולהקפיא ביציות תצטרך להחליט מראש האם בתום 5 שנים היא תרצה להפשיר אותן או להמשיך להקפיא בתשלום מראש. בבתי החולים יקימו מערך שיפעל לאתר את כלל הבעלים

הפריה חוץ גופית/שאטרסטוק

חוזר חדש של משרד הבריאות יאפשר לראשונה בישראל הפשרת ביציות ועוברים שאין להם כל דורש, זאת מתוך מטרה של משרד הבריאות להסדרת הנושא ולהתוות מדיניות לייעודן, שמירתן והפשרתן - כך נודע לוואלה.

במשרד הבריאות אומרים כי נכון להיום יש כחצי מיליון עוברים וביציות שמורים שגילם נע בין 20 ל-30 שנה במרכזים הרפואיים ברחבי הארץ ואין עבורם דרישה. על פי החוזר החדש, כל אישה בטווח הגילאים 41-30, שתרצה לשמר ולהקפיא ביציות, תצטרך להחליט מראש האם בתום 5 שנים היא תרצה להפשיר את הביציות או להמשיך להקפיא אותן לחמש שנים נוספות ובתשלום מראש.

בנוסף, תינתן האפשרות בתנאים מסוימים לתרום אותן או להעבירן למחקר. תנאים דומים יהיו גם למטופלות בהליך IVF (הפריה חוץ גופית) שיצטרכו להחליט מבעוד מועד מה לעשות עם העוברים המוקפאים. אם לא תתקבל החלטה בנושא, הביציות או העוברים יופשרו.

מה יקרה לכלל העוברים והביציות שנמצאים כיום ואין להם כל דורש? יוקם מערך שינסה ליצור קשר בכל דרך עם בעלי הביציות והעוברים, על ידי הפרטים הקיימים במערכת הכוללים טלפון, מייל, כתובת, מכתבים וכל דרך.

הקפאת ביציות. GettyImages
אילוסטרציה/GettyImages

"יש לנו ביציות של נשים מעל גיל 70 שלא צריכות את הביציות או מעולם לא התעניינו בעוברים האלה ואף אחד לא משלם על זה", אמרה לוואלה פרופ' טליה אלדר גבע, מנהלת המחלקה לפריון והולדה במשרד הבריאות. לדברי פרופ' אלדר גבע, המהלך הזה יחסוך מיליוני שקלים למשרד הבריאות מכיוון שהליך השמירה על הביציות והעוברים מצריך מקום גדול לשמירה בקירור של מינוס 196 מעלות עם חנקן נוזלי, וגם ריבוי הביציות והעוברים המיותרים יכול להיות מקור לטעויות.

"מצד אחד המחשבה להפשיר את העוברים האלה זה פעולה בלתי הפיכה מבלי שההורים יודעים על זה היא קשה, אך מצד שני להמשיך ולשמור אותם זה בעיה קשה לא פחות", אמרה פרופ' אלדר גבע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
פרופ׳ טליה אלדר גבע, מנהלת המחלקה לפריון והולדה במשרד הבריאות.. משרד הבריאות, אתר רשמי
פרופ׳ טליה אלדר גבע, מנהלת המחלקה לפריון והולדה במשרד הבריאות/אתר רשמי, משרד הבריאות

במסגרת התהליך יינתנו גם כמה התראות לביצוע ההפשרה ובתום כמעט שלושה חודשים ללא מענה העוברים יופשרו. "אנחנו נעשה כל מאמץ שאפשר למצוא את האנשים. יוקם מוקד למען המטרה הזאת ויתקשרו לכל איש ואישה. זה פרויקט מאוד גדול שצריך לעשות אותו", אמרה פרופ' גבע.

במשרד הבריאות מודעים לעובדה שהמהלך עלול ליצור ביקורת בישראל וכי מדובר כאן בנושא רגיש. על כך השיבה: "קשה מאוד לקבל החלטה כזאת, אני מבינה, אבל עוברים שאין להם דורש או ביציות לא צריכים לשמור אותם. זה עניין רגשי ואתי, אנחנו מתעסקים בזה המון זמן כדי ליצור את האיזון הנכון בנושא. החוזר יופץ לציבור במשך חודש ותינתן לו ההזדמנות להגיב ולכתוב הערות וחלקן גם יוטמעו בחוזר הרשמי ולאחר מכן הוא ייצא חתום ומחייב".

על פי הערכות של המשרד, מדובר על כמות של מאות אלפי אנשים שינסו ליצור עימם קשר, אך ככל הנראה יוותרו על הליך הקפאת הביציות והעוברים, כי הדרך לשמור עליהם היא לשלם אלפי שקלים בחודש במרבית המקרים לחינם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully