וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנתון הגבוה ביותר מאז 2015: זינוק במספר ההוצאות להורג בעולם

29.5.2024 / 16:31

לפי הדוח השנתי של אמנסטי, ב-2023 נרשמה עלייה של 30% במספר ההוצאות להורג בהשוואה לשנה הקודם, בעיקר בגלל איראן, השנייה רק לסין. גם בארה"ב חלה נסיגה בתחום, אך רק ב-16 מדינות בעולם יושם עונש המוות בשנה שעברה - הנמוך ביותר מאז ומעולם

בווידאו: איראן הוציאה להורג אלוף קראטה ומאמן ילדים שהשתתפו בהפגנות/רויטרס

מספר ההוצאות להורג בעולם ב-2023 היה הגבוה ביותר זה כמעט עשור, בעיקר בשל עלייה חדה ברחבי המזרח התיכון - כך מפרסם היום (רביעי) ארגון אמנסטי אינטרנשיונל בדוח השנתי שלו על מצב עונש המוות בעולם.

בסך הכול תועדו 1,153 הוצאות להורג ב-2023, נתון שאינו כולל את האלפים שהוצאו להורג בסין לפי ההערכות, עלייה של 30% ביחס ל-2022. זהו הנתון הגבוה ביותר שתועד על ידי אמנסטי אינטרנשיונל מאז 2015, אך מספר המדינות שביצעו הוצאות להורג ירד ל-16 - הנתון הנמוך ביותר שתועד על ידי ארגון זכויות האדם אי-פעם.

"העליה החדה במספר ההוצאות להורג המתועדות מגיעה בעיקר מכיוון איראן", אמרה אנייס קלמאר, מזכ"לית אמנסטי אינטרנשיונל. הרשויות האיראניות הוכיחו זלזול מוחלט בחיי אדם והגבירו את מספר ההוצאות להורג על פשעי סמים, מה שמוכיח את ההשפעה המפלה של עונש המוות על הקהילות העניות והמודרות ביותר באיראן".

ארצות הברית ארה"ב הוצאות להורג גזר דין מוות. GettyImages
הפגנה בארצות הברית נגד הוצאות להורג/GettyImages

עם זאת, היא הוסיפה כי "למרות הנסיגה שראינו השנה, בייחוד במזרח התיכון, המדינות שעדיין מוציאות להורג הופכות למבודדות. הקמפיין שלנו כנגד הענישה האכזרית הזאת עובד. נמשיך עד שנבטל לחלוטין את עונש המוות בעולם".

לפי הדוח, חמש המדינות עם המספר הגבוה ביותר של הוצאות להורג ב-2023 הן סין, איראן, ערב הסעודית, סומליה, וארצות הברית. איראן לבדה אחראית על 74% מההוצאות להורג המתועדות, וערב הסעודית אחראית על 15% מהן. בסומליה וארה"ב נרשמה עלייה בהוצאות להורג, ומספר עונשי המוות שהוטלו ב-2023 הגיע ל-2,428, עלייה של 20% ביחס לשנה הקודמת.

ההוצאות להורג באיראן מתגברות

באיראן, הרשויות הגבירו את השימוש בעונש המוות כאמצעי להטלת אימה באוכלוסיה וחיזוק אחיזתן בשלטון. לפחות 853 בני אדם באיראן הוצאו להורג, עלייה חדה של 4% ביחס ל-2022. ההוצאות להורג השפיעו באופן לא פרופורציונלי על המיעוט האתני הבלוצ'י באיראן, כאשר שיעורם מהמוצאים להורג הגיע ל-20% בעוד ששיעורם באוכלוסייה הינו כ-5%. לפחות 24 נשים באיראן, ולפחות 5 בני אדם אשר היו קטינים בעת ביצוע הפשע, הוצאו להורג.

מתוך ההוצאות להורג המתועדות באיראן, לפחות 545 הוטלו באופן לא-חוקי על מעשים אשר עליהם אין להטיל עונש מוות לפי החוק הבינלאומי, ובכלל זה עבירות הקשורות לסמים, שוד, וריגול. הוצאות להורג בעקבות עבירות הקשורות לסמים קפצו והגיעו לשיעור של 56% מכלל ההוצאות להורג ב-2023, עלייה של 89% ביחס ל-2022.

הפגנה נגד המשטר באיראן בעיר ליון, צרפת, 8 בינואר 2023. רויטרס
הפגנה נגד המשטר האיראני בצרפת/רויטרס

בארצות הברית, מספר ההוצאות להורג עלה מ-18 ל-24. הצעות חוק להוצאה להורג על ידי כיתת ירי הוצגו במדינות איידהו וטנסי, בעוד שמונטנה שקלה הצעה להרחבת החומרים המשמשים לזריקה קטלנית. בדרום קרולינה חוקק חוק חדש להסתרת זהותם של יחידים וגופים הקשורים להכנות ולביצוע הוצאות להורג. באלבמה, נעשה שימוש ראשון בשיטה השנויה במחלוקת של הוצאה להורג באמצעות גז חנקן.

גם באפריקה שמדרום לסהרה חלה רגרסיה בשנה החולפת. מספר ההוצאות להורג המתועדות יותר משילש עצמו השנה מ-11 ב-2022 ל-38 ב-2023, ומספר עונשי המוות המתועדים גדל בחדות בשיעור של 66%, מסך של 298 בשנה הקודמת ל-494 השנה. בנוסף לכך, אף מדינה חדשה באזור זה לא ביטלה את עונש המוות ב-2023.

סוד מדינה

נתוני הארגון לא כוללים את האלפים שככל הנראה הוצאו להורג השנה בסין, שיאנית ההוצאות להורג, או בוייטנאם ובצפון קוריאה, שגם בהן נהוג עונש המוות. עם זאת, נתונים רשמיים שיצאו מהמדינות הקומוניסטיות הללו שלחו מסר ברור לציבור כי פשע והתנגדות לשלטון ייענו בעונש מוות. לפי אמנסטי, זאת הוכחה כי עונש המוות ממשיך לשמש ככלי בארסנל המדינות הללו לצורך שליטה ודיכוי התנגדות.

אף על פי כן, ההתקדמות בנושא ביטול עונש המוות המשיכה ברחבי העולם. נכון להיום, 112 מדינות הוציאו מהחוק לחלוטין את עונש המוות מספר החוקים, ו-144 מדינות ביטלו את עונש המוות בחוק או בפועל.

הוצאות להורג תועדו ב-16 מדינות, מספר המדינות הנמוך ביותר שתועד על ידי אמנסטי אינטרנשיונל. לא תועדו הוצאות להורג בבלארוס, יפן, מיאנמר ודרום סודאן, שביצעו הוצאות להורג ב-2022.

באסיה, פקיסטן ביטלה את עונש המוות לעבירות הקשורות לסמים, ובמלזיה בוטלה החובה להטיל עונשי מוות על עבירות מסוימות. הרשויות בסרי לנקה אישרו כי הנשיא אינו מתכוון לחתום על צווי הוצאות להורג.

אף ששום מדינה לא ביטלה את עונש המוות באפריקה שמדרום לסהרה, הצעות חוק לביטול העונש נידונות בקניה, ליבריה וזימבבואה. בגאנה, הפרלמנט הצביעה בעד שתי הצעות חוק שהסירו את עונש המוות מהחקיקה הקיימת, אך נכון לסוף 2023, הן עדיין לא הפכו רשמית לחוק מדינה.

"האפליה והשרירותיות, הקשורות באופן אינהרנטי לעונש המוות, רק החריפו את הפרות זכויות האדם של מערכות המשפט שלנו. מספר המדינות המצומצם שעדיין מתעקשות להשתמש בו חייבות להתקדם ולבטל את עונש המוות פעם אחת ולתמיד", אמרה מזכ"לית הארגון.

"עונש המוות ייבחן שוב לעומק באסיפה הכללית של האו"ם בשנה זו. אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לכל הממשלות להתאחד מאחורי הקריאה של האו"ם לעצור את השימוש בעונש המוות, בהפגנת מחויבות קריטית לזכויות אדם", הוסיפה קלמאר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully