וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות לחץ המערב: הפרלמנט בגיאורגיה עקף את הווטו על חוק "הסוכנים הזרים"

עודכן לאחרונה: 29.5.2024 / 11:16

מפלגת השלטון השיגה את הרוב הדרוש להעברת החוק השנוי במחלוקת, שאותו ניסתה הנשיאה לבלום ושנגדו יצאו המונים לרחובות. באירופה ובארה"ב רואים בחוק, המחייב ארגונים המקבלים מימון מחו"ל להירשם כ"סוכנים זרים", העתק של חוק דרקוני רוסי ומזהירים מסנקציות: "יום עצוב"

פוטין מתקבל בבייג'ינג על ידי נשיא סין שי/טלגרם

הפרלמנט של גאורגיה הצביע היום (שלישי) בעד עקיפת הווטו הנשיאותי על חוק "הסוכנים הזרים", שמבקריו טוענים כי הוא נוסח בהשראת רוסיה, חרף מחאות המוניות ולחץ של מדינות המערב.
עם הפיכת הווטו הצפויה של הנשיאה סלומה זוראביצ'ווילי, שהזהירה בשבוע שעבר מהשלכותיו של החוק וקראה לבטלו, יו"ר הפרלמנט צפוי לחתום על החוק ובכך להכניסו לתוקף רשמי.

מפלגת השלטון "החלום הגאורגי" קידמה מאז מרץ את החוק, שגרסתו הרוסית משמשת את הקרמלין לרדיפת מבקריו של הנשיא ולדימיר פוטין. על פי הנוסח הגאורגי, ארגונים ברפובליקה הסובייטית לשעבר שמקבלים יותר מ-20% מהמימון שלהם מחו"ל יחויבו להירשם כ"סוכנים זרים" או לספוג קנסות כבדים.

מפלגת השלטון, שאימצה לאחרונה רטוריקה אנטי-מערבית, טוענת שהחוק נחוץ כדי לקדם שקיפות ולהתנגד ל"ערכים פסאודו-ליברליים" שמעודדים גורמים זרים. היא מכחישה שהוא נועד לדכא את מתנגדיה, אולם העברת החוק מרחיקה את טביליסי מאירופה ומארצות הברית.

"האיחוד האירופי מצר עמוקות על כך שהפרלמנט הגאורגי החליט לעקוף את הווטו של הנשיאה", נמסר בהודעת הגוש, שלפיה החוק "נוגד את עקרונות וערכי היסוד של האיחוד".

הפגנות בטביליסי בגאורגיה בזמן שהפרלמנט מצביע בעד עקיפת הווטו הנשיאותי על חוק "הסוכנים הזרים", 28 במאי 2024. רויטרס
הפגנות מחוץ לפרלמנט בטביליסי בזמן ההצבעה על החוק, אתמול/רויטרס

ארצות הברית הטילה בשבוע שעבר סנקציות על גיאורגיה, ויישמה מדיניות חדשה של הגבלת אשרות כניסה בתגובה לחוק וליד הקשה כלפי ההפגנות ששטפו את רחובות הבירה בשבועות האחרונים. "כתומכת ותיקה של גאורגיה והאינטגרציה האירו-אטלנטית שלה, אני מודאגת ומאוכזבת עמוקות מהעברת חוק הסוכנים הזרים ומהשינוי הפוליטי המהיר שמתרחש במדינה, שמנוגד לרצונו של העם הגאורגי", אמרה הסנאטורית הדמוקרטית ג'ין שאהין בעת הצגת החקיקה.

בתגובה להעברת החוק, שר החוץ הליטאי גבריאליוס לנדסברגיס אמר כי זהו "יום עצוב מאוד" עבור גאורגיה ושאר אירופה.

"העברת החוק הזה למעשה משהה את הצטרפותה של גאורגיה לאיחוד האירופי, ללא שום תועלת לאף אחד", אמר.

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה
הפגנות בטביליסי בגאורגיה בזמן שהפרלמנט מצביע בעד עקיפת הווטו הנשיאותי על חוק "הסוכנים הזרים", 28 במאי 2024. רויטרס
מפגינה בטביליסי מול כוחות הביטחון מחוץ לפרלמנט, אתמול/רויטרס

נטלי סבנדזה, שגרירת גיאורגיה לשעבר באיחוד האירופי, תיארה את הניסיון של הממשלה להעביר את החוק - חודשים ספורים לפני הבחירות המתוכננות לפרלמנט - כ"הפיכה".

"ממשלת גאורגיה מצדדת בבירור בכוחות הפוטיניסטיים, האנטי-ליברליים של העולם", אמרה ל-CNN. "היא הופכת למכשיר בידי רוסיה. אני לא יכולה לשער. אין לי מושג אם הם עובדים לפי ההוראות של רוסיה, אבל הם בהחלט ממלאים את האינטרסים שלה".

הפיכת הווטו הנשיאותי שמה חותמת כמעט סופית על התהליך שבו החלה הממשלה הגיאורגית לפני 14 חודשים. היא ניסתה להעביר את אותו חוק בשנה שעברה, אך נאלצה לסגת במבוכה לאחר שבוע של הפגנות המוניות של אזרחים המתנגדים להשפעה הרוסית ודורשים להצטרף לאיחוד האירופי.

בצעד שנתפס בעיני רבים כמאמץ לתגמל את אזרחי גאורגיה - שכ-80% מהם תומכים בהצטרפות לגוש לפי הסקרים - העניק לה האיחוד מעמד של מועמד בדצמבר. עם זאת, הממשלה העלתה מחדש את החוק במרץ, וסירבה להיכנע ללחץ הציבורי והמערבי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully