וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר בשב"ס על התנהלות הארגון לפני 7 באוקטובר: "לאסירים הביטחוניים הייתה אוטונומיה משלהם"

עודכן לאחרונה: 29.5.2024 / 10:08

תת-גונדר עירן נהון, היועץ המשפטי של הארגון, מתח ביקורת על ההתנהלות המקלה כלפי האסירים הביטחוניים, התייחס לאיומים מצידם ולמספרם בבתי הכלא. "גם בשב"ס התנפצה קונספציה, הארגון התמכר לשקט, אמר. על דרדור תנאיהם הוסיף: "התפקיד של השר בן גביר זה לקבוע מדיניות"

בווידאו: קליטת מחבלי נוח'בה של חמאס בבתי הכלא בישראל/צילום: דוברות המשטרה

היועץ המשפטי של שירות בתי הסוהר (שב"ס), תת-גונדר עירן נהון, מתח ביקורת אתמול (שלישי) במהלך כנס לשכת עורכי הדין באילת על ההתנהלות המקלה של ארגון בשנים האחרונות כלפי אסירים ביטחוניים.

"נהוג להגיד שאירועי 7 באוקטובר ניפצו קונספציות. אז גם בשב"ס התנפצה קונספציה", אמר נהון בכנס. "אנחנו מכירים את המראות המחרידים שיצאו מהאגפים בבתי הכלא הביטחוניים. אסירים ביטחוניים עושים חינגות, הייתה להם אוטנומיה מלאה בבתי הסוהר, ניהלו קופות משלהם, כלכלה משלהם, התנהלו כמו קלוקטיב והיו פותחים שולחן כי הם רכשו וקיבלו מזון ובישלו אותו בעצמם. הם גם היו מחלקים דברי מתיקה. היה את המוסד הדובר שבו שלטונות הכלא פעלו מול הדובר ולא מול האסירים הא ותו לא". הוסיף.

קליטת מחבלי נוחבה של חמאס בבתי הכלא בישראל. צילום: דוברות שב"ס, עיבוד תמונה
"אירועי 7 באוקטובר ניפצו קונספציות גם בשב"ס". מחבלי נוחבה שנקלטו בבתי הכלא/עיבוד תמונה, צילום: דוברות שב"ס

"צריך להגיד את זה, אני לא מאשים את שב"ס או גורם אחר אלא אומר את הדברים כהווייתם", הודה תת-גונדר נהון. "בסופו של דבר הארגון העדיף את השקט והתמכר אליו, אבל שקט כמו שאתם יודעים הוא רפש. ב-7 באוקטובר הבנו כמה חשוב שארגון כמו שב"ס יהיה ארגון ביטחוני במלוא מובן המילה, ולא יהיה כנוע מול האסירים הביטחוניים ויתן להם מה שהם רוצים, אלא יהיה נחוש והתקפי וחריף בהתנהלות שלו מולם".

תת-גונדר נהון ציין את החשיבות של הארגון ואמר כי "שב"ס מחזיק את הנכס הכי חשוב לאויבים שלנו וכפי שראינו פרסומים שב-7 באוקטובר הייתה למחבלי הנוחבה כוונה להגיע לכלא 'שקמה' ואולי לבצע שם פיגוע שיוביל לשחרור אסירים, תחשבו מה היה קורה במקרה כזה".

נהון המשיך והתייחס לכמות המחבלים בבתי הכלא מאז אירועי 7 באוקטובר "הדברים השתנו, יש פיצוץ אוכלוסין, כמות האסירים והעצורים הביטחוניים עלתה ברמה שלא ידענו כמוה, במתקנים מסוימים האוכלוסייה הביטחונית כמעט והכפילה את עצמה. מי האוכלוסייה הזאת? חלקם מחבלי נוחבה שהוכיחו יכולות מבצעיות, אז תקחו בחשבון את הכמות וגם את "האיכות", את המסוגלות שלהם ותשימו את כל זה בזמן מלחמה".

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בית סוהר שיקמה באשקלון. שי מכלוף
"לפי פרסומים, ב-7 באוקטובר למחבלי נוחבה הייתה כוונה לבצע פיגוע בכלא 'שקמה'"/שי מכלוף

לדבריו, הערכות המודעיניות מדברות על מוטיבציה משמעותית של אותם אסירים לפגוע בסגל שב"ס ובמתקני הכליאה. זה לא רק להכניס פלאפונים פנימה, אלא הערכות מודעיניות של רצח וחטיפה של אנשי סגל וזה עולה בכלל המתקנים ומכלל האסירים הביטחוניים ועם זה שב"ס מתמודד".

על האיום שהולך וגדל מהאסירים הביטחוניים טען נהון כי "מאז אירועי 7 באוקטובר נתפסו כ-600 אמצעי לחימה קר אצל האסירים, ובשם התכלית הביטחונית אין להם מזרנים בחדרים במהלך היום כי אפשר לשרוף אותם, ואין להם חשמל בתאים כי ניתן למלא שמן בקומקומים ולהתיז על סוהרים והם יכולים להטעין את אותם טלפונים עם אותו מקור חשמל.הם יקבלו את המינימום שבמינימום על פי החוק ועל פי האמנות שמדינת ישראל מחויבת אליהם, לא גרם אחד יותר".

לדבריו, "זו תכלית ביטחונית אבל אני לא פוסל שזה מדיניות שהאנשים האלה הוכיחו את המסוכנות שלהם, את המסוגלות שלהם, גם בפסיקה זה נקבע שהם קבוצת שיוויון אחרת מאסירים פליליים. הם מקבלים את מה שמגיע להם, אנחנו לא גואנטנמו והם לא נעלמים מהמפה, כל מקרה מוות נחקר, כפי שהיה לפני כן, ועם פיצוץ אוכלוסין כזה, סטטיסטית יהיו יותר מקרי מוות, ואם יש חשד לפלילים אז המשטרה בתמונה, כרגע יש אירוע מוות אחד שנחקר".

איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי, דיון הוועדה לביטחון לאומי על עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
"התפקיד שלו זה לקבוע מדיניות". בן גביר/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

נהון המשיך ואמר כי "אין שום דבר שקורה במחשכים. לדוגמה ברגותי, היה עניין מאוד גדול שהוא חטף מכות והוא עומד למות ובסופו של דבר הגיש עתירה והשופט דחה אותה. הוא לא התרשם שהוא נחבל. אז אומרים דברים כי יש אינטרס להגיד אותם, אז מה אם אומרים, יש הבדל בין המציאות לאיזו תמונה הם רוצים לשוות לעצמם. התמונה שונה בתכלית".

במענה לשאלה האם דרדור תנאי האסירים הביטחוניים בהתאם למדיניות השר בן גביר תקינה, השיב נהון כי "מדיניות זו לא מילה גסה, הוא השר לביטחון לאומי וזה התפקיד שלו לקבוע מדיניות, כל עוד המדיניות עומדת בתנאי החוק אני לא רואה בכך בעיה. ומה המדיניות? היא בסופו של דבר להקשיח את תנאי הכליאה עד כדי שהם יקבלו את המינימום שבמינימום שמגיע להם על פי החוק אז למה לתת להם יותר".

  • עוד באותו נושא:
  • שב"ס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully