וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות אירועי 7 באוקטובר: שליש מהציבור חזר לעשן סיגריות

עודכן לאחרונה: 29.5.2024 / 8:12

האגודה למלחמה בסרטן פרסמה את נתוני הסקר שהעלו כי כמחצית חזרו לעשן בגלל השירות הצבאי. בכל שעה מת ישראלי כתוצאה ממחלה שנגרמה מעישון אקטיבי או פסיבי, ומידי שנה מתים 8,000 ישראלים מעישון. כ-21.5% מעשנים סיגריות וכ-19% סיגריות אלקטרוניות | כל הנתונים

אושר לקריאה שנייה ושלישית: תמונות הממחישות את נזקי העישון יודפסו על סיגריות/ערוץ הכנסת

האגודה למלחמה בסרטן פרסמה אתמול (שלישי) נתונים על העישון בישראל בעקבות אירועי 7 באוקטובר שחוו אזרחי ישראל,והעלה שהישראלים חזרו לעשן. בנוסף, הנתונים העלו שכמעט בכל שעה מת ישראלי כתוצאה מעישון.

הנתונים פורסמו לרגל היום הבין-לאומי ללא עישון החל ב-31 במאי. על פי נתונים של סקר חדש של האגודה, אירועי 7 באוקטובר הפכו לטריגר ללחץ לעישון וכשליש מהציבור מכירים אנשים שחזרו לעישון. כמחצית מהם קשורים לשירות הצבאי וכמחצית לא. בנוסף, כ-40% מהמעשנים שינו הרגלים בעקבות אירועי 7 באוקטובר.

מפרוץ המלחמה, 12% מהמשיבים חזרו לעשן, 21% מעשנים יותר ו-7% הפסיקו. לצד זאת, 60% נשארו באותם הרגלים ומעשנים אותו דבר לפני ואחרי. בנוסף, על פי נתוני הסקר, כ-21.5% מהישראלים מעשנים סיגריות, כ-19% מבני הנוער והצעירים בגילי 24-16 מעשנים סיגריות אלקטרוניות וכ-11% מהציבור נמצאים במערכת יחסים עם בני זוג מעשנים.

אזהרות עם תמונות של נזקי עישון על קופסאות הסיגריות. האגודה למלחמה בסרטן, אתר רשמי
אזהרות עם תמונות של נזקי עישון על קופסאות הסיגריות/אתר רשמי, האגודה למלחמה בסרטן

כמו כן, כ-94% מהציבור נחשף לעישון במקומות ציבוריים, כ-74% מהישראלים מבני 60-55 מכירים אנשים שרוצים להיגמל אך לא מצליחים, קרוב לשליש מכירים אישה שממשיכה לעשן בהריון, וכמחצית מהציבור נמנע להגיע למקומות עקב עישון.

באגודה מדגישים שכמעט בכל שעה מת ישראלי כתוצאה ממחלה שנגרמה מעישון אקטיבי או פסיבי, ומזכירים שעישון גורם לסוגי סרטן שונים, התקפי לב, שבץ מוחי ומחלת ריאות חסימתית כרונית. עישון גם גורם סיכון מוכח לבעיות פוריות בקרב נשים ולאימפוטנציה אצל גברים.

לדבריהם, למעשה מדי שנה מתים כ-8,000 ישראלים מעישון שגם אחראי לכ-20% מכלל מקרי המוות מסרטן ברחבי העולם. בנוסף, שיעור המעשנים סיגריות רגילות עומד על 21.5%, כשהעישון נפוץ יותר בקרב גברים (26.6%) ובחברה הערבית (28%).

עוד נתון מעניין מראה שכמעט לכל האוכלוסייה יוצא להיחשף לעישון במקומות ציבוריים (94.2%). המקומות העיקריים בהם נחשפים לעישון הם: הרחוב (66.8%), פארקים ציבוריים (53.8%), מסעדות ובתי קפה (53.4%) ובתחנות אוטובוס (48.8%).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

כ - 11% מהציבור נמצא במערכת יחסים עם בן/בת זוג מעשנים, כשהנתון גבוה משמעותית בחברה הערבית (20.7%) ובהלימה במחוז חיפה (18%). כ-40% מהמשיבים לא ישקלו לצאת עם בן/בת זוג מעשנים, 21.1% ישקלו לחיוב לצאת עם בן/בת זוג מעשנים ו-21.8% יושבים על הגדר.

ליותר ממחצית הציבור יש היכרות עם אנשים שרוצים להפסיק לעשן אך לא מצליחים (52%). נתון זה גבוה יותר בקרב המבוגרים בגילי 60-55 (74%) ובקרב המעשנים עצמם שמעוניינים להפסיק לעשן (65.6%). קרוב לשליש מכירים אישה שממשיכה לעשן למרות הריונה.

ומה עם הסיגריות האלקטרוניות?

על פי הסקר הסיגריה האלקטרונית נתפסת מזיקה לבריאות (82%), מעט יותר בקרב הלא מעשנים (86.9%) ונשים (85.5%), הצריכה של סיגריה אלקטרונית עומדת על 14% והיא יורדת עם הגיל, כשהשיעור בקרב בני נוער וצעירים בגילי 24-16 עומד על 19%.

89.4% מהמשיבים חושבים שטבק לגלגול עצמי מזיק לבריאות. יותר ממחצית מהציבור סבור כי יש להעלות את המיסים ואת המחיר של הסיגריות השונות (55.6%). 67.5% מאוכלוסיית הלא מעשנים תומכים בגישה זו. לגבי הגבלות על פרסום ושיווק של סיגריות, גם כאן התמיכה רחבה (69%) וגבוהה יותר בקרב הלא מעשנים (75.8%).

בקרב אוכלוסיית המעשנים, כשני שליש מתחרטים על כך שהתחילו לעשן וכ-72.7% היו רוצים להפסיק לעשן. לדעת משיבי הסקר, הסיבות העיקריות שמונעות מהם להפסיק לעשן הן תחושת "הכיפיות" שקשה לוותר עליה לדעתם ותחושת ההרגל במשך השנים.

אילוסטרציה - סיגריות אלקטרוניות בטעמים. באדיבות האגודה למלחמה בסרטן,
אילוסטרציה - סיגריות אלקטרוניות בטעמים/באדיבות האגודה למלחמה בסרטן

משה בר חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, הגיב על הנתונים המדאיגים שעולים מהסקר: "אנחנו מאוד מודאגים מתופעת העישון בישראל שמקצרת את תוחלת החיים, גורמת למחלות רבות ולמוות. עם כל מה שהאנושות יודעת על ההרגל הממכר, היינו מצפים שבשנת 2024 שאחוז המעשנים בישראל ירד לספרה אחת כמו במדינות מתקדמות ומודרניות שכבר התפקחו, אך למרבה הצער נתוני הסקר החדש מציגים תמונה עגומה וכמעט בכל שעה מת ישראלי נוסף מנזקי עישון".

הסקר נערך ביוזמת ובמימון האגודה למלחמה בסרטן, הודות לתרומות הציבור באמצעות Ipsos מחקרי שוק, במדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה בישראל בקרב 560 גברים ונשים בני 16-60.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully