וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נלחמים על הבית, ועל הזכויות: השנה הלהט"בופובית בתולדות המדינה

עודכן לאחרונה: 30.5.2024 / 7:15

59% מחברי הקהילה הגאה לקחו חלק ביוזמות ופעולות התנדבות במלחמה, ו-28% מהגברים בגילי 21-40 שירתו במילואים. במקביל, 20% דיווחו שנחשפו בתקופת המלחמה ליותר להט"בופוביה בהשוואה לתקופה שקדמה לה. "אמירות מסיתות של שרים וחברי כנסת התרגמו לאלימות של ממש"

הפגנת הקהילה הגאה מול המשטרה/אורי סלע

השנה הלהט"בופובית בתולדות המדינה, כך הגדירו זאת באגודה למען הלהט"ב בישראל בדו"ח מצב הלהט"בופוביה בישראל שפורסם היום (רביעי) ומצביע על נתונים קשים בכל היחס לקהילה במדינה. ישנה עלייה גדולה של פגיעות מיניות במרחב הציבורי, מקרי אלימות רבים יותר, עלייה בפגיעות ברכוש בחברי קהילת הלהט"ב ועלייה בפגיעות גם בא.נשים על הקשת הטרנסית ובנשים סיס'ג'נדריות.

מהסקר עולה כי רוב גדול מקרב חברי וחברות הקהילה, 59%, לקחו חלק פעיל ביוזמות ופעולות התנדבות אזרחיות בזמן המלחמה. כמו כן, רבים ורבות בקהילה גויסו לשירות מילואים במהלך המלחמה: 28% מהגברים בגילאי 21-40 שירתו/משרתים במילואים, כאשר בקרב 34% מהמגויסים למילואים שגם נמצאים בזוגיות, שני בני הזוג גויסו.

עם זאת, 20% דיווחו שנחשפו בתקופת המלחמה ליותר להט"בופוביה בהשוואה לתקופה שקדמה למלחמה ו-39% בקרב המשיבים על הקשת הטרנסית דיווחו שנחשפו ליותר להט"בופוביה. בנוסף, 77% דיווחו כי אינם סומכים על המשטרה שתגן עליהם במקרה הצורך.

הפגנת הקהילה הגאה מול המשטרה. אורי סלע, אתר רשמי
הפגנת הקהילה הגאה מול המשטרה/אתר רשמי, אורי סלע

בנוסף בדו"ח מציינים גם כי העלייה בשיעורי הדיווחים על הפגיעות הלהט"בופוביות נבעו סביב המחאות נגד הרפורמה המשפטית בחודש מרץ (אותו חודש בו פיטר נתניהו את גלנט), בחודש זה לטענת יוצרי הדו"ח חשו להט"בים פגיעים יותר וחוששים יותר עם עלייה של 13% בפניות ובדיווחים לאגודה, פי 3 מאשתקד. בנוסף גם בחודש יוני לקראת מצעד הגאווה הייתה עלייה של 21% בפניות.

באגודה מסבירים כי בשנה החולפת נוצר שיח מסית, להט"בופובי ומפלג בקרב נבחרי ציבור מהממשלה ומובילי דעת קהל אשר תוצאותיו זלגו למרחבים בחיי היום יום של להט"בים, תוך מתן לגיטימציה לאינדיבידואלים לפעול בצורה אלימה נגד להט"ב.

לטענתם, הרוח הציבורית השליכה על הקהילה במעשים אלימים כגון: קללות, גידופים, תלישת דגלים ואלימות פיזית נגד מפגינים להט"בים, בין אם הלכו יד ביד עם בני ובנות זוגן, הגיעו להפגנות עם סממנים להט"בים או נראות להט"בים או הפגינו עם דגל הגאווה.

על פי הדו"ח, נכון לשנת 2023, הייתה עלייה של 127% (118 מקרים) בפגיעות פיזיות במרחב הציבורי לעומת שנת 2022 (52 מקרים). בנוסף, הייתה עלייה של 93% (259) במקרי אלימות לעומת אשתקד (134), 76% (118) בפגיעות הרכוש לעומת אשתקד (67) ו-53% עלייה בסחיטה ואיומים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
הפגנת הקהילה הגאה נגד הממשלה בתל אביב. ללא, מערכת וואלה
הפגנת הקהילה הגאה נגד הממשלה בתל אביב/מערכת וואלה, ללא

גאווה בצל המלחמה

במסגרת סקר ארצי של המכון הישראלי לחקר מגדר ולהט"ב- שנערך בזמן המלחמה (בין התאריכים 5.12.23 ל- 21.12.23), עליו ענו 1,002 משיבים המזדהים כלהט"ב, בגיל 16 ומעלה, נמצא כי 46% דיווחו שאינם חשים בנוח כלהט"ב במקום בו הם מתגוררים היום (מדובר בעיקר על מי שמקום מגוריהם השתנה או הועתק בעקבות המלחמה).

במקביל, החל מה-07.10, ניכרת ירידה משמעותית בדיווחים למרכז הדיווח של האגודה, כאשר במהלך הרבעון האחרון בשנת 2023 (אוקטובר-דצמבר), התקבלו במרכז 136 דיווחים בלבד (ירידה של 53%).
באגודה מסבירים כי הפערים בין שיעור החשיפה ללהט"בופוביה במלחמה לבין הירידה בדיווח האקטיבי לאגודה, מעידים כי להט"בים סופגים יותר להט"בופוביה גם בזמן המלחמה, אך בצל מצב החירום הלאומי נשארים עמה לבד ולא מדווחים או פונים לסיוע, בין אם בשל חוסר לגיטימציה חברתית או תחושות אשמה אישית לעסוק בזהות הלהט"בית בזמן מצב חירום לאומי בו החברה הישראלית על כל גווניה פגועה וכואבת.

משתתפי הסקר שיתפו: "מרגישה בתקופה האחרונה שיש יותר לגיטימציה לאנשים חשוכים, מרגישה גם בתוך תל אביב חוסר ביטחון" , "מפחיד אותי להסתובב עם דגל גאווה, לתלות דגל גאווה על המרפסת של הבית שלי. מפחד אותי ללכת ברחוב ואנשים ידעו שאני חלק מהקהילה".

פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה. דובר צה"ל
פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

מפילוח על פי נטייה מינית עולה כי 56% מהפגיעות מדווחות על ידי גברים הומואים, בהשוואה ל23% מהפגיעות אשר מדווחות על ידי נשים לסביות ו11% ע"י ביסקסואליים. למרות זאת, ניתן לראות גידול ניכר בדיווחים על פגיעה בנשים סיסג'נדריות במרחב הציבורי עם 26% דיווחים בשנת 2023 לעומת 17% בשנת 2022.

מהדו"ח עולה גם כי אנשים על הקשת הטרנסית מדווחים על שיעור גבוה מאוד של פגיעות להט"בופוביות ביחס לשיעורם באוכלוסיות להט"ב. בעוד שטרנסג'נדרים מהווים כ15% מקהילת הלהט"ב, 54% מסך הדיווחים שהתקבלו הגיעו מקבוצה זו.

14% מסך המקרים שדווחו למרכז הדיווח ע"י אנשים על הקשת הטרנסית לשנת 2023, נוגעים לדיווחים על אירועים טרנספובים בבתי עסק. נתון המסמן עליה של פי 2 יותר דיווחים לעומת השנה הקודמת בקטגוריה זו (7% לשנת 2022).

עליות נוספות נצפו בדיווחים במוסדות ציבור ממלכתיים, 11% לשנת 2023 לעומת 8% לשנת 2022 ופי 7 בדיווחים על טרנספוביה במשטרה ובשב"ס (7% לשנת 2023 לעומת 1% לשנת 2022).

עוד עולה כי הפגיעה בילדים על הקשת הטרנסית הייתה גבוהה משמעותית בהשוואה לכלל קהילת הלהט"ב. בשנת 2023 19% מהפגיעות באנשים על הקשת הטרנסית היוו פגיעות בקטינים מתחת לגיל 18.

יואב עצמוני עם דגל הגאווה ברצועת עזה. עומר באומן, באדיבות המצולמים
יואב עצמוני עם דגל הגאווה ברצועת עזה/באדיבות המצולמים, עומר באומן

באגודה מסבירים כי ילדים על הקשת הטרנסית עומדים בפני אתגרים ייחודיים - בניגוד לבגירים, כאשר קטינים על הקשת הטרנסית נתקלים בסביבה לא תומכת, או אף עוינת, התנתקות מסביבתם כמעט בלתי קיימת.

בבית הם יתקשו להתנתק מגורם פוגע עקב התלות בו, לבית הספר הם מחויבים להגיע על פי חוק חינוך חובה, שם הם עלולים לסבול מאפליה, בריונות, חוסר סובלנות והיעדר נגישות לגורמי תמיכה להט"בים.

מצעד הגאווה. ראובן קסטרו
מצעד הגאווה/ראובן קסטרו

ויש סיבה לאופטימיות

סקר של המכון הישראלי לחקר מגדר ולהט"ב בשיתוף מכון מדגם מראה כי קיים שיפור בתפיסה הציבורית את הקהילה הגאה. הסקר נערך בינואר 2024, ומציג נתונים על תפיסות הציבור כלפי הקהילה הגאה לאחר המלחמה. 74.4% מהמשיבים חושבים שקהילת הלהט"ב צריכה לקבל שוויון זכויות מלא. כאשר בפילוח לפי הצבעה, 49.2% מקרב הדתיים תומכים בכך, ו-78.4% מקרב מצביעי הליכוד. כמו כן, ניתן לראות עליה ברצון להרחיב זכויות ללהט"ב בקרב מצביעי הליכוד מ-46% לפני המלחמה ל-59% לאחריה.

עוד עולה, כי 72.8% תומכים בתיקון חוק ההסתה כך שיאסור הסתה גם על רקע נטייה מינית וזהות מגדרית. הסקר מציג עדויות לשינוי חיובי בתפיסה כלפי קהילת הלהט"ב בהשוואה לתקופה של לפני ואחרי המלחמה.

8% מהמשיבים מהחברה החרדית העידו כי תפיסתם כלפי הקהילה הגאה השתנתה לטובה לאור חשיפתם לתרומת הקהילה הגאה בזמן המלחמה. מקרב כלל משיבי הסקר, 64% תומכים בנישואים גאים, ובקרב מצביעי ליכוד שיעור התמיכה עלה ל- 69% בתקופה שלאחר המלחמה לעומת 52% לפני המלחמה.

מנכ"לית האגודה למען הלהט"ב, יעל סיני ביבלש, מסרה: "זו הייתה השנה הלהט"בופובית בתולדות המדינה עם מאות מקרי אלימות, תקיפות ואיומים נגד להט"בים רק בשל זהותם. אנחנו רואים היטב כיצד אמירות מסיתות של שרים וחברי כנסת התרגמו לאלימות של ממש ברחובות שערערה את המרחב הבטוח של כולנו. הנתונים מציגים תמונת מצב מדאיגה לפיה להט"בים חווים בזמן המלחמה פגיעות ואלימות אבל נשארים עם זה לבד.

"על כן, מתוך חשיבה מעמיקה באגודה החלטנו לתמוך ולעודד במיוחד השנה פעילים ורשויות לערוך אירועי גאווה מותאמים למצב ולאפשר לחברי הקהילה מקום של נחמה ותקווה ולו לרגע אחד. התהליכים הפוליטיים המתרחשים כעת, בנוסף למלחמה והשלכותיה על הקהילה אשר מתבהרות לנו מיום ליום, מרמזות על כך שהמאבק שלנו בשנה הקרובה עתיד להיות מאתגר עוד יותר. עלייה של גורמים קיצוניים בתוך הממשלה ומלחמה שמציפה את פערי הזכויות אל מול החובות בקרב הקהילה, מחייבות אותנו לעמוד על המשמר כדי להגן על הזכויות אותם נאבקנו רבות להשיג, וגם עבור אלו שטרם השגנו. השנה האחרונה הוכיחה מעל צל של ספק כי הקהילה הגאה היא חלק אינטגרלי ומשמעותי בחברה הישראלית. לפנינו עוד דרך ארוכה להשגת שוויון חברתי, תעסוקתי, ואזרחי מלא, ואנו לא נעצור עד שנשיג אותו".

יו"ר השדולה הגאה בכנסת, חבר הכנסת יוראי להב הרצנו (יש עתיד) בעקבות פרסום דו"ח הלהט"בופוביה של האגודה למען הקהילה הגאה: "אלו נתונים מפחידים, מבהילים, מזעזעים, אבל לא מפתיעים. זוהי תמונת המצב תחת הממשלה הכי להט"בופובית בתולדות המדינה. איפה עלה התאנה שהבטיח שבמשמרת שלו כיו"ר הכנסת לא יפגע אף ילד להט"בי?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully