וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הוסמך, עקף ופעל לבד: כך נתניהו ביצע את עסקת חיסוני הקורונה עם פייזר

עודכן לאחרונה: 28.5.2024 / 16:59

דו"ח מבקר המדינה קובע כי רה"מ קיבל את ההחלטה על הרכש מפייזר ללא סמכות ועדכון של קבינט הקורונה. הדו"ח מציין כי אחת הסיבות למידור נבעה מחשש להדלפות, המבקר שלל זאת: "לא מצדיק". לפי המבקר, גם בתקופת בנט, קבינט הקורונה מודר. משרד הבריאות: לא היתה הבטחת בלעדיות

מבקר המדינה על תהליך קבלת ההחלטות במשבר הקורונה/מבקר המדינה

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את ההחלטה על רכש חיסוני הקורונה מחברת פייזר ב-2020 ללא סמכות וללא עדכון של קבינט הקורונה, הגוף שהוסמך לנהל את משבר המגפה, שגם לא אישר את ההתקשרות הבלעדית עם החברה. כך עולה מדו"ח שמפרסם היום (שלישי) מבקר המדינה מתניהו אנגלמן על ניהול משבר הקורונה בשנים 2021-2020. במבחן התוצאה, כותב המבקר, ההחלטה של נתניהו לחתום על החוזה עם פייזר תרמה למניעת תחלואה קשה ואף מנעה מוות של ישראלים רבים, אך מהדו"ח עולה כי היא התקבלה בחוסר סמכות: "מדובר בהחלטה שהייתה כרוכה באותה העת בסיכונים לבריאות הציבור, גם אם אלו סיכונים מחושבים. אין זו החלטה רגילה או פעוטה שנכון לקבלה על ידי גורם אחד, בכיר ככל שיהיה - ראש הממשלה, ללא הסמכה ע"י הממשלה", כתב אנגלמן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את החיסון הראשון לנגיף הקורונה בבית החולים שיבא. 19 בדצמבר 2020. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו מקבל את חיסון הקורונה בשנת 2020/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

דו"ח המבקר מתמקד בדרך קבלת ההחלטות האסטרטגיות והמשמעותיות בהתמודדות הלאומית עם מגפת הקורונה בשנים 2023-2020 והוא עוסק בשתי ממשלות - ממשלת נתניהו-גנץ וממשלת בנט-לפיד. שתי הממשלות הקימו קבינט קורונה, ועדת שרים מיוחדת שהוסמכה לניהול המשבר, ושתיהן, כך עולה מהדו"ח, גם עקפו אותו בחלק מההחלטות הגדולות. הליקויים הנוגעים להתנהלות של נתניהו אקטואליים ורלוונטיים גם להיום: הם ממחישים את האופן שבו ראש הממשלה מנהל משברים לאומיים, בתנאים של חוסר ודאות וסד זמנים קצר וגם את הליקויים והמעקפים החוזרים ונשנים שהוא עושה בדרך קבלת ההחלטות.

במוקד הדו"ח מוצגת ההחלטה האסטרטגית של נתניהו לקבל את הצעת חברת התרופות פייזר לרכש חיסונים בבלעדיות, שהתקבלה בשיחת טלפון בינו ובין מנכ"ל החברה, אלברט בורלא, ללא עדכון של קבינט הקורונה. נתניהו התייעץ על ההצעה בפורומים אחרים, מצומצמים, עם שר הבריאות דאז יולי אדלשטיין, ראש המל"ל מאיר בן שבת שהיה מתכלל הקורונה הממשלתי, שגריר ישראל בארה"ב רון דרמר, בכירי מערכת הבריאות - אבל קבינט הקורונה לא היה בלופ, למעט שני עדכונים כלליים על המגעים שהתקיימו עם חברות התרופות וההמתנה לאישור ה-FDA. נוכח כובד משקלה ובהתאם להחלטת הממשלה, כותב המבקר, "מתחייב היה להעביר את הנושא לקבינט הקורונה שהוסמך לרכז את האסטרטגיה ליציאת ישראל ממשבר הקורונה. הממשלה לא קיבלה החלטה להסמיך את רה"מ לקבל החלטות אלו במקומה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
דיון קבינט הקורונה 8 ביוני 2020. עמוס בן גרשום /לע"מ, אתר רשמי
קבינט הקורונה בתקופת ממשלת נתניהו-גנץ/אתר רשמי, עמוס בן גרשום /לע"מ

מהדו"ח עולה כי באחת משיחות ההתייעצות של נתניהו עלתה האפשרות לקיים דיון בקבינט הקורונה, אך מחשש מהדלפות ובנימוקים של חובת סודיות כלפי החברות הוחלט לעדכן רק בכלליות על המגעים. המבקר דוחה את הטיעון הזה: "החשש מפני הדלפה לא רצויה אינו יכול להצדיק את הדרך שבה התקבלה ההחלטה". במילים שרלוונטיות גם היום לחדר הדיונים בבור בקריה במלחמת חרבות ברזל הוא כותב: "יש להתמודד עם תרבות קלוקלת של הדלפות מפורומים בכירים, כמו גם לקבוע לשם קבלת ההחלטות, פורום מצומצם ומוסמך שיאפשר קבלת החלטה מהירה, באופן יעיל ומיטבי ותוך הקפדה על סודיות".

מאז הקורונה, התרבות הקלוקלת הזו לא השתנתה: דיוני הקבינט המדיני-ביטחוני היום הפכו לכר פורה להדלפות תמלולים, עד כדי כך שבכירים במערכת הביטחון חוששים להופיע כדי שדבריהם לא ידלפו החוצה. את ההחלטות הגדולות והמהירות - נתניהו מעדיף לעשות קודם עם קבינט המלחמה, הפורום המצומצם שהוקם לניהול המלחמה עם שר הביטחון ובני גנץ - והקבינט המדיני-ביטחוני מעודכן רק לאחר יד. בדיוק כמו קבינט הקורונה המתואר בדו"ח. וגם היום ישנן החלטות שהוא פשוט מקבל לבד עם יועציו; כמו בהסכם עם פייזר, כך גם בהסכמי אברהם, שמהם מידר את שר החוץ ושר הביטחון, והיום - הנחיות עצמאיות לצוות המו"מ לשחרור החטופים.

אלברט בורלא, מנכ"ל פייזר. ראובן קסטרו
מנכ"ל פייזר אלברט בורלא/ראובן קסטרו

דו"ח המבקר בדק גם את פועלו של ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, שנכנס לתפקידו ביוני 2021 והקים גם הוא קבינט קורונה. גם הקבינט של בנט, כך לפי הדו"ח, מודר מניהול המגפה ולא עודכן על החלטות משמעותיות. בנט, שנכנס לתפקידו כשהמגפה הייתה בדעיכה עם התקדמות חיסון האוכלוסייה, העביר החלטה בקבינט הקורונה שהסמיכה אותו ואת שר הבריאות דאז ניצן הורוביץ לקבל את ההחלטות על צעדי האסטרטגיה של "בלימה רכה". במקביל, הוא הקים גוף מתכלל חדש בשם "פורום חיתוך מצב לאומי", ובקיצור - חתמ"צ - שהחליף את המל"ל בתיאום בין מערכת הבריאות ומשרדי הממשלה את המשך ניהול המגפה. עם זאת, מהדו"ח עולה שהממשלה לא אישרה את המבנה הארגוני של הפורום, לא הגדירה את יעדיו, ואפילו לא עדכנה על כך את הציבור בפרסום רשמי. בנט מינה את הממונה על ההתגוננות דאז במשרד הביטחון לעמוד בראש החתמ"צ כ"מתכלל הלאומי", אבל הוא מעולם לא מונה באופן רשמי ובכתב לתפקיד, והמינוי סוכם בשיחה בעל פה.

קבינט הקורונה, כך כותב המבקר, שאמור היה לעסוק בין השאר באסטרטגיית יציאה מהמשבר והן בהיערכות להתפרצות חוזרת, לא היה מעורב בהחלטות משמעותיות שהתקבלו בחתמ"צ, שקיבל את רוב ההחלטות האופרטיביות ללא נוכחות שרים. כך למשל, תוכנית "בין הגלים" בעלות של כ-170 מיליון שקלים לא הובאה לידיעתו. בנוסף, בנובמבר 2021 החתמ"צ קיים תרגיל נרחב שכונה תרגיל אומגה, מעין משחק מלחמה לבחינת המוכנות הלאומית לווריאנט חדש וקטלני, אבל הלקחים והתובנות שהופקו במסגרת התרגיל לא הוצגו בפני קבינט הקורונה.

ראש הממשלה נפתלי בנט מקבל את החיסון השלישי נגד קורונה 20 אוגוסט 2021. ראובן קסטרו
גם הוא מידר את קבינט הקורונה מהחלטות משמעותיות. נפתלי בנט/ראובן קסטרו

המבקר מבחין את שורש הליקויים בהיעדר מנגנון מתכלל לניהול משברים לאומיים אזרחיים - לכן, לדבריו, כל אחד מראשי הממשלה בתקופת הקורונה הקים לעצמו מנגנון חדש, והממשלה וקבינט הקורונה לא עודכנו ולא שותפו בהחלטות מרכזיות שהתקבלו. בראיה צופה עתיד, אנגלמן ממליץ להקים גוף מתכלל אופרטיבי לניהול משברים במרחב האזרחי ולהסדיר בהחלטת ממשלה את האצלת הסמכויות על קבלת החלטות משמעותיות לוועדת שרים. (עם זאת, גם קבינט הקורונה שעליו הוא כתב בדו"ח הוקם בהחלטת ממשלה עם סמכויות, נתניהו פשוט עקף אותם). בנוסף, המבקר ממליץ למשרד ראש הממשלה ומשרד המשפטים לגבש נוהל שיסדיר קבלת החלטות בפורום מצומצם ביותר בעת אירוע של משבר לאומי אזרחי, בין היתר כדי לשמור על סודיות ולאפשר קבלת החלטה מהירה, בדומה למודל קבינט המלחמה.

תגובות

מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו נמסר: "ראש הממשלה נתניהו הוציא את ישראל ראשונה בעולם ממגפת הקורונה, הציל חיים רבים והזניק את כלכלת ישראל. כפי שכתב מבקר המדינה: "במבחן התוצאה, ההחלטה שקיבל רה"מ להיענות בחיוב להצעת פייזר למתן בלעדיות לחברה עד מרץ 2021 תרמה למניעת תחלואה קשה ואף מנעה מוות של ישראלים רבים. לאורך כל ניהול המגפה עבד רה"מ נתניהו עם שר הבריאות, גורמי המקצוע במשרד הבריאות ובמשרדים הרלוונטיים, וכן התייעץ עם מנהיגים שונים בעולם שהתמודדו עם הפנדמיה".

ממשרד הבריאות נמסר: מדינת ישראל הייתה הראשונה שהתחסנה והובילה מבצע חיסונים מפואר, הראשונה שעלתה על תופעות לוואי ושקיבלה החלטות שהובילו את כל העולם. לא הייתה מבחינת משרד הבריאות כל הבטחת בלעדיות לחברת פייזר או כל חברה אחרת. ביוזמת משרד הבריאות בהסכם מול חברת פייזר אף ישנו סעיף על כך שאין בלעדיות. הסכם זה מפורסם בשקיפות באתר משרד הבריאות. בישראל נרכשו וניתנו גם חיסונים מחברות שונות משאלו סיימו את כל שלבי האישור הנדרשים לכך, כמקובל.

מלשכת ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט נמסר: "ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט קבע מדיניות של 'ישראל פתוחה' ומניעת סגרים. בנט ניהל באופן אישי את המערכה המורכבת מול שני גלי קורונה. זאת כדי לקבל החלטות מהירות ולחלץ את המדינה מרצף הסגרים שפגעו קשות בעסקים, בתלמידים ובציבור כולו. מדיניות זו והניהול הצמוד והמקצועי של ראש הממשלה בנט הצליחו לשמור על ישראל פתוחה ללא אף סגר ואף למזער את הפגיעה בעצמאיים ובעלי עסקים במדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully