וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באין פתרונות חלופיים: חברת בנייה עתרה בדרישה להכניס פועלים פלסטינים לבנייה בשטחים

עודכן לאחרונה: 27.5.2024 / 6:01

חברת הנדל"ן הרי זהב איבדה סבלנות ועתרה נגד צה"ל ורשויות מקומיות בשטחים בדרישה לאפשר כניסת פועלים, כדי לשים סוף לקיפאון בבנייה ביו"ש. במקביל הפגינו תושבים נגד כניסת פועלים פלסטינים לבית אל. המועצות המקומיות: מתנגדים אך מכניסים בלב כבד על פי ההנחיות

מאות פועלים נכנסו הבוקר ללא בדיקה ביטחונית לאיזור התעשייה מישור אדומים/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

חברת נדל"ן ביישוב בשומרון עתרה נגד צה''ל ומועצת שומרון בדרישה לאפשר כניסת פועלים פלסטינים לבנייה. במקביל, אתמול (ראשון) נערכה הפגנת תושבים נגד כניסת פועלים פלסטינים ליישוב בית אל בבנימין, שהוכנסו באישור המועצה.

נוכח ההתנגדות הרחבה לכניסת פועלים פלסטינים לישראל ובכלל זה לישובים ישראלים ביו"ש מאז טבח 7 באוקטובר, חלה ירידה דרמטית בהיקף הבנייה בארץ בכלל ובהתנחלויות בפרט, בשל היעדר כוח אדם באתרי בנייה. בחברת הנדל"ן הרי זהב, מהגדולות ביהודה ושומרון, איבדו סבלנות ועתרו לבית המשפט נגד פיקוד מרכז, מועצה אזורית שומרון והוועד המקומי ביישוב מבוא דותן, שבו מצויים אתרי בנייה של החברה. זאת לאחר שפניותיה החוזרות ונשנות להכנסת פועלים "שאינם ישראלים" טרם נענו, והעבודות באתרי הבנייה נתקעו.

תושבים מפגינים ומונעים כניסת פועלים פלסטינים לישוב בית אל בבנימין. (26.5.24). ללא קרדיט, אתר רשמי
תושבים מפגינים ומונעים כניסת פועלים פלסטינים לישוב בית אל בבנימין. (26.5.24)/אתר רשמי, ללא קרדיט

כזכור, בעקבות טבח 7 באוקטובר הופסקה מיידית כניסת פועלים פלסטינים לישראל. עם הזמן ובאישור הדרג המדיני, בפיקוד מרכז החלו לשחרר את ה"הפקק", כאשר כל מעסיק גדול או קטן נדרש לעמוד בשורה של קריטריונים שהוציאו בפיקוד מרכז.

כיום, לפחות כעשרת אלפים פועלים פלסטינים שבו לעבודתם במפעלים ובאתרי בנייה. הביקוש לידיים עובדות גדול מאי פעם, אך התמיכה בחמאס ובמעשיו מצד ערביי יו"ש, והיעדר תחושת הביטחון, גם היום, הפכו לאתגר לא פשוט עבור קבלנים וראשי רשויות להחזיר את הפועלים הפלסטינים לערים וליישובים הישראלים כבעבר.

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה
תושבים מפגינים ומונעים כניסת פועלים פלסטינים לישוב בית אל בבנימין. (26.5.24). ללא קרדיט, אתר רשמי
תושבים מפגינים ומונעים כניסת פועלים פלסטינים לישוב בית אל בבנימין. (26.5.24)/אתר רשמי, ללא קרדיט

לפי הנוהל המדובר, על מנת לקבל אישור להכנסת פועלים פלסטינים, על המעסיקים להגיש בקשה למועצה המקומית, שתועבר לקצין ההגנה המרחבית בחטיבה הרלוונטית בפיקוד מרכז, ולאחר בחינה נמסר אישור לבקשה ולחילופין דחייתה. אלא שלטענת העותרים, לאחר שבקשתם להכנסת פועלים לאתרי בנייה ביישוב מבוא דותן נמסרה למועצת שומרון, התעלמו האחרונים מפניית החברה והשיבו כי "העניין בבדיקה".

בהמשך פנו בחברה ישירות לקצינת הגצ"ר בחטמ"ר מנשה לטיפול בפנייה, אך שם השיבו כי זאת לא תקודם ללא תיאום עם ועדת החריגים בפיקוד מרכז, ולמעשה עד כה לא התקבל מענה מסודר וענייני לבקשה לכניסת פועלים. בחברת הנדל"ן הרי זהב טוענים שלנוכח ההתעלמות מבקשותיהם נגרם "נזק כספי עצום לעותרת וללקוחותיה הרבים, שבניית ביתם עצרה והם תלויים מנגד".

תושבים מפגינים ומונעים כניסת פועלים פלסטינים לישוב בית אל בבנימין. (26.5.24). ללא קרדיט, אתר רשמי
תושבים מפגינים ומונעים כניסת פועלים פלסטינים לישוב בית אל בבנימין. (26.5.24)/אתר רשמי, ללא קרדיט

בינתיים בשטח, ההתנגדות לכניסת פועלים פלסטינים לישובים ישראלים עדיין קיימת. אתמול הגיעו עשרות תושבים לשער הכניסה האחורי ליישוב בית אל בבנימין, וחסמו את המעבר לכניסת פועלים פלסטינים שכניסתם אושרה על ידי גורמי ביטחון והמועצה המקומית. "אנחנו אוהבים את נציגי המועצה שלנו, ויודעים שהם רוצים בטובתנו" מסרו המוחים, "עם זאת - מחובתנו להגן על ביטחוננו. הגיע זמן עבודה עברית".

לפי גורם ביטחוני, "בעקבות בקשות רבות שהגיעו לפיקוד המרכז להכנסת פועלים פלסטינים לעבודה ביישובים, הוחלט על בניית מנגנון אישורים בשיתוף היישובים והמועצות. על מנת לאפשר את כניסתם של הפועלים הפלסטינים לעבודה ביישוב נדרשת המועצה הרלוונטית להעלות בקשה חריגה, והיא תיבחן על ידי גורמי הביטחון מתוך רצון להגן על התושבים".

בהתייחס לעתירה שהוגשה נגד חטמ"ר מנשה ופיקוד מרכז אומר הגורם כי "במקרה זה המועצה טרם אישרה את הכנסת הפועלים ולכן לא הגיע בקשה חריגה לגורמי הביטחון. במידה שהמועצה תגיש בקשה, יקבעו סידורי הביטחון הנדרשים, על מנת לאפשר את כניסת הפועלים כפי שנקבעו, ביחס למספר מועצות וישובים ביהודה ושומרון, אשר ביקשו היתרים להכנסת פועלים פלסטינים וקיבלו אישורים".

תושבים מפגינים ומונעים כניסת פועלים פלסטינים לישוב בית אל בבנימין. (26.5.24). ללא קרדיט, אתר רשמי
תושבים מפגינים ומונעים כניסת פועלים פלסטינים לישוב בית אל בבנימין. (26.5.24)/אתר רשמי, ללא קרדיט

תגובות

  • תגובת דובר צה"ל: "לאחר שורת הערכות מצב שנערכה על ידי מפקדי פיקוד המרכז, הוחלט כי ניתן לאפשר כניסתם של פועלים ליישובים בתנאי שאלו יעמדו בסטנדרטים ביטחוניים קפדניים. על מנת לוודא פיקוח על אותם הפועלים והמעסיקים, נקבע כי בקשות החורגות מהתנאים שנקבעו יוגשו רק באישור המועצות הישראליות באזור. העתירה טרם הועברה לעיון הגורמים המוסמכים ועם העברתה תטופל בהקדם".
תושבים מפגינים ומונעים כניסת פועלים פלסטינים לישוב בית אל בבנימין. (26.5.24). ללא קרדיט, אתר רשמי
תושבים מפגינים ומונעים כניסת פועלים פלסטינים לישוב בית אל בבנימין. (26.5.24)/אתר רשמי, ללא קרדיט
  • תגובת המועצה האזורית שומרון: "המועצה האזורית שומרון פועלת ע"פ חוק וע"פ הנחיות הגורם המוסמך - צה"ל. עמדתנו העקרונית היא כי לא אמור להיות הבדל בין דם לדם ובין חשש ביטחוני לעניין הכנסת פועלים מה'רשות הפלשתינית' - בין הישובים והערים ביו"ש ולישובים ולערים בתוך הקו הירוק. האיזון בין הצורך הציוני הברור לבנות והאינטרס הכלכלי של היזמים, לבין הביטחון ביישובים ותחושת הביטחון של האזרחים - מול החשש מפיגועי השראה לאור אירועי 7 באוקטובר - צריך להיות זהה בין פדואל לפתח תקווה, כמו גם בין מבוא דותן לצור יצחק. על אף זאת, כאמור אנו כפופים לחלוטין להנחיות צה"ל.
  • "כמובן שככל שיוחלט על ידי הדרג שמוסמך לכך קרי גורמי הביטחון אנו נפעל בהתאם - כפי שפעלנו בנושא אזורי התעשייה ובאתרי בניה שהינם מחוץ לתחום היישובים, מרגע שצה"ל החליט להכניס פועלים ע"פ הכללים שאותם פרסם, אנו מבצעים ומנהלים את הפיקוח הביטחוני ע"פ ההנחיות שאנו מקבלים.
  • "המועצה האזורית שומרון פעלה יומם ולילה בחודשים האחרונים אל מול חברות כח אדם ישראליות וחברות ממדינות זרות, וכן קיימנו גם פגישות רבות עם הדרגים הבכירים ביותר במשרדי הממשלה, ע"מ לסייע ליזמים בהבאת עובדים זרים לבניה. במסגרת זו, כבר נחתם הסכם ראשון להבאת פועלים מהודו וכמה עשרות פועלים כבר נחתו. בנוסף, אנו עמלים על על סיוע ליזמים רבים ולישובים רבים - במציאת פתרונות חלופיים דוגמת פועלים זרים ממדינות נוספות. כמו כן, המועצה האזורית שומרון עמלה עם גורמים נוספים לעודד בניה ע"י צעירים בוגרי צה"ל, אנו מקווים לפתוח את הקורס הראשון בקרוב.
  • "אנו מצפים מרשויות המדינה למצוא פתרונות רוחביים לנושא הפועלים הזרים בהיקפים הנדרשים, כפי שאנחנו פועלים ופעלנו עד כה. ישנו רצון טוב ונפגשנו עם כמעט כל הגורמים כדי להיווכח בכך, אך למרות הרצון עדיין אין מענה מטעם המדינה בהיקפים הנדרשים כלל וכלל. לא הגיוני כי מצד אחד יאסרו מה שהיה נהוג עד היום ומהצד השני לא יביאו אלטרנטיבה בהיקף הנדרש למשק הישראלי. ראוי להדגיש, כי למיטב הבנתנו, "הרי זהב" - היזם מגיש העתירה המדוברת, לא נמנה בלשון המעטה על היזמים הפועלים איתנו יד ביד ביוזמות שהוזכרו על מנת למצוא פתרונות מיידיים לפרויקטים התקועים באמצע הבניה, כפי שעושים יזמים אחרים המוכנים להורדי טיפה מסך הרווחים שלהם ע"מ לסיים פרויקטים שתקועים ולמסור דירות לרוכשים.
  • "רבים מהיזמים שבחרו למצוא פתרונות חלופיים מצאו פועלים זרים, חלקם בסיוע של המועצה, והאתרים שלהם עובדים בצורה שגם מאפשרת להם לבנות וגם לא מסכנת את הביטחון או את תחושת הביטחון. זו אמנם אינה חובת היזם מלכתחילה ואיננו מתערבים ביחסים שבין יזמים ורוכשים, כמובן, אך ראוי להדגיש כי ישנם יזמי בניה רבים המתאמצים, ומקבלים סיוע שלנו, ע"מ להביא פתרונות לסיום הבניה למען רווחת לקוחותיהם ולמען עמידתם בחוזים עם הרוכשים.
  • "אנו תמהים על העתירה, מכיוון שהחברה פנתה אל המועצה, התקיימו פגישות בנדון ואף תואמה פגישה רחבה (שנייה) לימים הקרובים ע"מ לנסות ולסייע - כולל לחברה הספציפית הזו, כולל אל מול כללי צה"ל. לכן, העתירה כשלעצמה נראית תמוהה - כמו גם הגעת השאילתא מטעם הכתב המכובד קודם לקבלת מסמכי העתירה מאת החברה היזמית במזכירות המועצה. אנו מדגישים חזור והדגש, כי אנו פועלים עפ"י הוראות החוק ועפ"י הנחיות הגורם המוסמך באזור - צה"ל, ובתווך הזה נפעל תמיד בכל כוחנו לבנות את ארץ ישראל, לסייע לכל תושב או יזם בכל מה שאפשר - תוך שמירה על הביטחון ולא פחות חשוב מכך בימים אלו על תחושת הביטחון של התושבים".
  • תגובת מועצת בית אל: "מתחילת המלחמה ראש מועצת בית אל שי אלון מדגיש בפני ראש הממשלה, שרי הממשלה וראשי מערכת הביטחון את התנגדותו הנחרצת להכנסת עובדים פלשתינים לשטחי המועצה, תוך דרישה להקלה משמעותית בביורוקרטיה ובחסמים שיאפשרו ליזמים ולקבלנים לגייס פועלים זרים בהקדם האפשרי.
  • "למרות זאת, אנו עדים למחדל מדיני ופוליטי שבא לידי ביטוי בגרירת רגליים מתמשכת של משרדי הממשלה והערמת קשיים ביורוקרטיים אין סופיים שמובילים דה פאקטו להקפאה פסיבית של תנופת הבנייה ביהודה ושומרון. נראה שבממשלה ובמערכת הביטחון מצאו את הפתרון להקפאה מדינית מבלי 'ללכלך את הידיים הפוליטיות', כשבמקום להודיע על מדיניות של הקפאת הבנייה ולספוג ביקורת ציבורית, פשוט מערימים קשיים על הכנסת פועלים זרים ובכך מציבים את ראשי המועצות עם הגב אל הקיר, כשהנפגעים הם התושבים החלוצים בהתיישבות.
  • "בצל המשבר המדיני והביטחוני, בית אל מצויה בשנה האחרונה בתנופת בנייה חסרת תקדים וניצבת בצמרת קצב התחלות הבנייה במדינת ישראל בשנת 2023. עם זה, מדיניות ההקפאה בשטח שנכפתה על יישובי יהודה ושומרון, גרמה לעצירה כמעט מוחלטת של פרויקטים לבנייה ומסחר, ולפגיעה קשה ביותר באיכות החיים של התושבים לצד פגיעה כלכלית כבדה ביותר ביזמים והקבלנים שנתקעו באמצע הפרויקטים.
  • "לאור כך, בלב כבד אנחנו מכניסים כמות קטנה של פועלים לצורך הקמת מבנה חינוך לשנת הלימודים הקרובה על מנת לאפשר לילדי המועצה תנאי לימוד סבירים ונורמליים. למותר לציין שאתר הבנייה מאובטח בקפידה באמצעות חיילי צה"ל וגורמי אבטחה נוספים מטעם הרשות ועבר את כלל האישורים הביטחוניים הנדרשים כדי לאפשר את כניסת הפועלים ולשמור הרמטית על שלומם של כלל תושבי בית אל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully