וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ הקפיא את עבודת הוועדה למינוי דיינים: "מחטף מביש בחסות המלחמה"

עודכן לאחרונה: 26.5.2024 / 16:13

ביהמ"ש העליון הוציא צו ביניים שמורה על עיכוב הליכי מינוי דיינים לבתי הדין הרבניים. בין הפגמים שעלו בהליך המינוי: נפוטיזם וניגוד עניינים - 4 מחברי הוועדה קרובים מדרגה ראשונה של מועמדים פוטנציאליים. "משפחות לאו, דרעי ויוסף נוהגות בבתי הדין כנחלה פרטית"

בווידאו: הרב הראשי לישראל יצחק יוסף: אם יכריחו אותנו ללכת לצבא, נסע כולנו לחו״ל/שימוש לפי סעיף 27 א׳ לחוק זכויות יוצרים

בית המשפט העליון, בראשות השופט אלכס שטיין, קיבל היום (ראשון) את בקשתה של עו"ד בתיה כהנא דרור להוצאת צו ביניים שמורה על עיכוב הליכי מינוי דיינים לבתי הדין הרבניים. לפי ההחלטה, יש להימנע מכל פעולה שמקדמת את המינויים עד להחלטה אחרת. המדינה תידרש להגיש את תגובתה לעתירה בעוד חודש. כזכור הועדה הייתה צריכה להתכנס ולמנות את הדיינים החל ממחר.

עו"ד בתיה כהנא דרור, עמיתה במכון הרטמן, פעילה לזכויות נשים וחברת מפלגת ישראל ביתנו, הגישה את העתירה נגד שר הדתות, מיכאל מלכיאלי, וחברי הוועדה למינוי דיינים, במטרה למנוע את כינוס הוועדה למינוי דיינים.

בית הדין הרבני תל אביב. ShutterStock
בית הדין הרבני תל אביב/ShutterStock

העתירה הצביעה על כמה פגמים חמורים בהליך המינוי:

  • הצורך במינויים - המצב הקיים לא מצדיק את המינויים הדחופים שמבקשים לבצע, שכן חסר דיין אחד בלבד בבית הדין הגדול ו-14 דיינים בבתי הדין האזוריים.
  • תזמון המינויים - הרבנים הראשיים המכהנים, שתפקידם אמור להסתיים ב-1 ביולי, מבקשים לקבוע את המינויים באופן שיותיר מעט מאוד מקום להשפעה לרבנים הראשיים הבאים. הרבנים הנוכחיים מחזיקים בתפקידם מכוח הוראת שעה שנקבעה לאחר שהכהונה המקורית שלהם הייתה אמורה להסתיים במאי 2023.
  • ניגוד עניינים - כהנא דרור מצביעה על חשש לנפוטיזם וניגוד עניינים חריף בהליכי המינויי של הוועדה. לדוגמה, הרב לאו מתכוון למנות את חתנו בן ה-33, כשגיל הפרישה הוא 70. ארבעה מחברי הוועדה למינוי דיינים הם קרובים מדרגה ראשונה של מועמדים פוטנציאליים. הערכות מצביעות על כך ש-30% מהמועמדים הם קרובים ומקורבים, מה שעלול להוביל למצב שבו כל הנבחרים יהיו קרובים.
sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
בית הדין הרבני בת"א. שרון בוקוב
בית הדין הרבני בת"א/שרון בוקוב

ההחלטה של השופט שטיין שנחשב לשמרן מגיעה בטרם שהתקבלה תשובה מהיועמ"שית, גלי בהרב מיארה, לפנייתו של יועמ"ש בתי הדין הרבניים שטען כי ההליך מלא בנפוטיזם וכשליש מהמועמדים הם מקורבי משפחה של מקבלי ההחלטות בועדה. בעקבות המכתב של יועמ"ש בתי הדין הרבניים הוגשה העתירה לבג"ץ מלכתחילה.

עו"ד כהנא דרור מסרה: "לצערי, בחסות המלחמה, נעשה מחטף מביש, ע"י אותן מפלגות מגזריות, שאינן שותפות למאמץ המלחמתי, אך מחלקות ביניהן את עור הדוב, וקובעות באופן לא דמוקרטי ובהתאם לשיקולים אישיים, משפחתיים ופוליטיים את צביון בתי הדין הרבניים לשנים הבאות. משפחות לאו, רלב"ג, דרעי ויוסף נוהגות בבתי הדין הרבניים כנחלה פרטית שלהן. והנפגעים הם אזרחי ישראל הנזקקים לשירותי בית הדין מכוח החוק".

עוד הוסיפה כהנא דרור את דברי חז"ל: "כל המעמיד דיין שאינו הגון כאילו נטע אשרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully