וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית הדין לצדק בהאג: על ישראל להפסיק את המבצע שלה ברפיח

עודכן לאחרונה: 24.5.2024 / 18:31

בית המשפט קבע שישראל לא סיפקה אמצעים הומניטריים מספיקים ל-800 אלף הפלסטינים שהתפנו מרפיח מתחילת המבצע באזור, ועל כן הוא משנה את הצווים הקודמים שנתנו. על פי ההכרעה, על ישראל לאפשר כניסה של כל גוף חוקר לעזה. שני שופטים, בהם אהרן ברק, התנגדו | וואלה עושה סדר

הדיון בהאג, 24 במאי 2024/רויטרס

בית הדין הבין לאומי בהאג התכנס היום (שישי) כדי להקריא את החלטתו בנוגע לבקשתה של דרום אפריקה להוציא צווים שיורו לישראל להפסיק את המלחמה בעזה. אב בית הדין, השופט נוואף סלאם מלבנון ציין שהשאלה לפתח בית המשפט היא אם יש שינוי במצב, שמצדיק שינוי של הצווים שהוצאו עד כה.

בית הדין ציין שישראל לא סיפקה אמצעים הומניטריים הולמים ל-800 אלף הפלסטינים שפונו מרפיח עד כה. ישראל לא הזימה את החשש שעורר המבצע שלה ברפיח. לדבריו המצב הנוכחי גורם לסיכון בלתי הפיך לאוכלוסייה. בית המשפט מסכם שיש לשנות את הצווים הקודמים. לדבריו, במצב הנוכחי, אחרי בחינה של האמצעים שהתבקשו על ידי דרום אפריקה, על ישראל להפסיק את המבצע הצבאי שלה ברפיח. על ישראל גם למנוע הרס ראיות הנוגעות לאמנת נגד רצח עם. שני שופטים, ובהם אהרן ברק, התנגדו להחלטה. עוד הוציא בית המשפט צו שלפיו על ישראל לשמור על מעבר רפיח פתוח. יצוין שבית המשפט מפריד בין המצב הכללי בעזה לבין רפיח. עוד נקבע שעל ישראל להגיש בתוך חודש דוח המראה את יישום הדרישות.

בשלב הבא יונח הצו בפני מועצת הביטחון באו"ם על מנת שזו תאשרר אותה. בישראל יצטרכו לעשות מאמץ למנוע את האישרור של הצו.

ד"ר גיל-עד נועם , משנה ליועצת המשפטית לענייני הדין הבין לאומי, בית המשפט לצדק הבין לאומי, האג. 17 במאי 2024. רויטרס
ד"ר גיל-עד נועם , משנה ליועצת המשפטית לענייני הדין הבין לאומי, בית המשפט לצדק הבין לאומי, האג. 17 במאי 2024/רויטרס

בית המשפט אומר שהוא הבחין כבר שהמצב הקטסטרופלי של הפלסטינים בעזה התדרדר מאז ינואר, כולל מניעת מזון וצרכים בסיסיים נוספים. בצו הנוכחי אומר בית המשפט שהמצב הקטסטרופלי בעזה, שהיה בסכנת התדרדרות, אכן התדרדר, כולל מאז 28 במרץ. החשש שבית המשפט הביע בצווים הקודמים התממש, והמצב ההומניטרי כרגע מאופיין כ"אסון" לדבריו. אחרי שבועות של מבצע ברפיח, אומר בית המשפט, והדרישות של ישראל מהפלסטינים לפנות אזורים ברפיח, המתקפה הקרקעית עדיין נמשכת והובילה לפינוי נוסף. כתוצאה מכך, לפי דוח של האום, קרוב ל-800 אלף איש נעקרו מרפיח עד 18 במאי. ההתפתחויות הן חמורות במיוחד, אומר בית המשפט, והובילו לעקירת אוכלוסייה שכבר היתה בסיכון, ועל כן מדובר בשינוי של המצב.

מי שיצג את ישראל במעמד הקראת ההחלטה הוא פרופסור מלקולם שו הבריטי שייצג את ישראל בדיון הקודם בבית הדין בחודש ינואר השנה. השופט אהרן ברק נעדר מסיבות משפחתיות.

ראש הממשלה נתניהו יקיים היום ב-17:00 התייעצות שרים טלפונית בנוגע להאג. בשיחה ישתתפו שר החוץ, השר לעניינים אסטרטגיים, שר המשפטים, שר הביטחון, ראש המל"ל והיועמ"שית, יחד עם גורמי המקצוע.

sheen-shitof

הכל מתחיל באבחון

בשורה לסובלים ממיגרנות: ככה תוכלו לחזור לחיים נורמליים

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
הדיון בבית הדין בהאג, 24 במאי 2024. רויטרס
הדיון בבית הדין בהאג, 24 במאי 2024/רויטרס

שגריר ישראל באו"ם לשעבר, ח"כ דני דנון על החלטת בית הדין בהאג: "חברי בית הדין בהאג דנים בחדרים ממוזגים וחוזרים למשפחותיהם לאחר הדיון בזמן ש-125 חטופים נמקים במנהרות. מדינת ישראל לא תעצור את המלחמה עד להכרעת חמאס והשבת הבנות והבנים שלנו הביתה".

ח"כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו כעת: "כפי שהזהרתי, ההחלטה של ממשלת ישראל להתייצב בפני בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, הייתה טעות חמורה ונפילה למלכודת עם סוף ידוע מראש. ההחלטה של בית הדין מהיום, מוכיחה שמוסדות האו"ם למיניהם וגם בית הדין הפלילי בהאג, הפכו לסייענים של מחבלים בכל רחבי העולם וכל תפקידם הוא להרתיע מדינות דמוקרטיות במאבקם מול ארגוני הטרור."

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בתגובה לצו של בית הדין בהאג: "לצו הלא רלוונטי של בית הדין האנטישמי בהאג צריכה להיות רק תשובה אחת: כיבוש רפיח, הגברת הלחץ הצבאי וכתישת חמאס המוחלטת - עד השגת הניצחון המלא במלחמה".

הדיון בבית הדין בהאג, 24 במאי 2024. רויטרס
הדיון בבית הדין בהאג, 24 במאי 2024/רויטרס

ארגון שלום עכשיו מסר: "החלטת בית הדין היא הזדמנות לשינוי כיון ולקידום האינטרס הישראלי, סיום המלחמה שמוטב והייתה מסתיימת מזמן, והחזרת החטופים כחלק מהסכם כולל. זוהי החלטה מחייבת מתוקף חברותנו בקהיליה הבינלאומית וההכרה במוסדותיה, ועלינו לכבד אותה. כך נמנע את המשך הדרדרות מעמדה ובידודה של ישראל בעולם. התשובה הישראלית חייבת להיות כן מהדהד לתכנית ביידן, וקידום ההסכם האיזורי שעיקרו שתי מדינות. זו הדרך היחידה להציל את החטופים ולהביא ביטחון ועתיד טוב יותר לאיזור".

דיון בבית הדין הבינלאומי בהאג, 24 במאי 2024. רויטרס
דיון בבית הדין הבינלאומי בהאג, 24 במאי 2024/רויטרס

רוב הסיכויים שישראל תציית לצו הפסקת הלחימה ברפיח, אך גם כאן טמון קושי רב בשל העובדה שכוחות צה"ל נמצאים באזור רפיח. חשוב לציין, אין אפשרות לערער על החלטות בית הדין אך ישראל יכולה לבקש שבית הדין ישקול מחדש את החלטתו, זאת, אם יהיה שינוי בנסיבות, עובדה שתקשה על ישראל מאוד.

ד"ר רועי שיינדורף, לשעבר המשנה ליועמ"ש למשפט בינלאומי, וכיום ראש המחלקה לבוררויות בין-לאומיות במשרד עורך הדין הרצוג-פוקס-נאמן אמר: "קשה להעריך מה יחליט ההרכב הנוכחי של בית הדין. מן הראוי היה שידחו את הבקשה לצו המתערב בלחימה, כפי שעשו כבר שלוש פעמים בעבר. אבל, באווירה הנוכחית בזירה הבינלאומית - הכל אפשרי".

לשאלת וואלה כיצד ישראל תצטרך להגיב להחלטת בית הדין אמר שיינדורף: "התגובה של ישראל תלויה כמובן בצו שיינתן. אם יינתן צו שניתן לחיות איתו, אין טעם להיכנס להתנגשות חזיתית עם בית הדין. אם הצו יהיה מרחיק לכת, אני מתקשה להאמין שהמדינה תוכל לקבל זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully