וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרסקויות מסוק ופיצוצי מטוסים: התאונות האוויריות של מנהיגים בהיסטוריה

עודכן לאחרונה: 24.5.2024 / 16:01

הנשיא לשעבר שלא הצליח לפתוח את חגורת ההצלה, הפלת המטוס שהחלה רצח עם והרודן שהתרסק לתוך היער: נשיא איראן ראיסי הצטרף השבוע לרשימה לא קטנה של מנהיגים שנספו בתאונות כלי טיס או בפעולות חבלה מכוונות. והיו גם כאלו ששרדו

תיעוד מציאת שרידי המסוק של ראיסי/רשתות חברתיות

נשיא איראן איברהים ראיסי הוזכר כמי שעתיד להנהיג את הרפובליקה האסלאמית, אך חייו והקריירה הפוליטית של "התליין מטהראן" הגיעו השבוע לקצם הדרמטי עם התרסקות מסוקו לתוך צלע הר, יחד עם שר החוץ שלו ובכירים אחרים. עם מותו, הוא הצטרף לרשימה לא קטנה של מנהיגי מדינות שנספו בתאונות אוויריות שונות לאורך ההיסטוריה.

ב-5 בפברואר השנה, מסוק מדגם רובינסון R-66 שנשא את נשיא צ'ילה לשעבר סבסטיאן פיניירה ופמלייתו התרסק לאגם רנקו באזור לוס ריוס. המסוק התרסק זמן קצר לאחר ההמראה עקב גשם כבד וערפל צפוף. שלושה אנשים הצליחו לקפוץ לאגם ולהגיע לחוף, אך הנשיא לשעבר מת מכיוון שלא הצליח לשחרר את חגורת הבטיחות שלו.

שרידי המסוק של נשיא איראן איברהים ראיסי, 20 במאי 2024. רויטרס
שרידי המסוק של נשיא איראן ראיסי, השבוע/רויטרס

ב-10 באפריל 2010 הגיע מטוס טופולב 154 ועליו 96 בני אדם, בהם נשיא פולין לך קצ'ינסקי ורעייתו לנמל התעופה סמולנסק ברוסיה, שם היו אמורים להשתתף בטקס לציון טבח קאטין, שבו הוצאו להורג בתקופת סטלין כ-22,000 פולנים. במהלך הנחיתה התרסק המטוס לתוך אזור מיוער. לא היו ניצולים, ובפולין חושדים עד היום שהרוסים חיבלו במטוס במכוון אך מעולם לא נמצאו לכך הוכחות.

ב-26 בפברואר 2004 התרסק מטוס ועליו בוריס טראיקובסקי, שכיהן כנשיאה השני של מקדוניה, ומשלחתו הנלווית לעיר מוסטר שבבוסניה והרצגובינה. שמונה בני אדם, בהם טראיקובסקי ויועציו, נהרגו בתאונה. ועדה בינלאומית שהוקמה כדי לחקור את התרסקות המטוס הודיעה בדו"ח ששיתפה עם הציבור לאחר שנתיים של מחקר כי התרסקות המטוס הייתה תוצאה של "טעות טייס".

ב-6 באפריל 1994 הופל מטוס שנשא את נשיא בורונדי סיפריאן נטריאמירה ואת נשיא רואנדה ג'ובנאל הביארימנה ליד נמל התעופה קיגאלי. לא היו ניצולים מהמטוס שהתרסק באזור שבו נמצא ארמון הנשיאות, והאירוע היה תחילתו של רצח העם ברואנדה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
המנצח בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות צ'ילה סבסטיאן פיניירה בנאום ניצחון, 19 בנובמבר 2017. רויטרס
לא הצליח לשחרר את חגורת הבטיחות אחרי ההתרסקות. נשיא צ'ילה לשעבר פיניירה/רויטרס

ב-17 באוגוסט 1988 התרסק מטוס צבאי C-130 שנשא את נשיא פקיסטן זיא-אל-חאק, חמשת הגנרלים שלו ושגריר ארה"ב ארנולד לואיס רפאל ליד בהאוולפור, כ-530 ק"מ דרומית לבירה אסלאמאבאד. בתאונה, שבה לא היו ניצולים, התמקדו החוקרים באפשרות של חבלה.

ב-1 ביוני 1987 קיפח את חייו ראש ממשלת לבנון, ראשיד כראמי, כשפצצה התפוצצה במסוקו בדרך לביירות. הפצצה בשלט רחוק, שמשקלה כ-300 גרם והונחה מאחורי המושב שבו ישב, פוצצה זמן קצר לאחר ההמראה. רק כראמי נהרג בתאונה.

ב-19 באוקטובר 1986 התרסק מטוס דו-מנועי ועליו נשיא מוזמביק סמורה מאשל וכמה שרים ממוזמביק סמוך לגבול מוזמביק-דרום אפריקה. 33 בני אדם נהרגו בתאונה, בהם מאשל, כמה שרים ופקידים בכירים בממשלת מוזמביק. בחקירות שבוצעו לאחר התאונה נמצא שהטייס אשם.

התרסקות המטוס של לך קצ'ינסקי, נשיא פולין. רויטרס
בפולין עדיין חושדים במעורבות רוסית. המטוס שעליו היה הנשיא קצ'ינסקי, אחרי התרסקותו, 2010/רויטרס

ב-31 ביולי 1981 מת נשיא פנמה עומר טוריחוס כשהמטוס הקטן שהטיס התרסק לתוך יער.

קצת יותר משנתיים לפני כן, ב-24 במאי 1981, נשיא אקוודור חיימה רולדוס אגילרה ושר ההגנה שלו מייג'ור גנרל מרקו סוביה מרטינז איבדו את חייהם כשהמטוס שלהם התרסק ליד הגבול עם פרו.

ב-4 בדצמבר 1980, ראש ממשלת פורטוגל פרנסיסקו סה קרניירו ושר ההגנה אדלינו אמארו דה קוסטה נהרגו כשמטוסם התרסק בבירה ליסבון מיד לאחר המראתם.

ב-27 במאי 1979 התרסק מטוס שנשא את ראש ממשלת מאוריטניה, אחמד אולד בוסייף, שהיה אמור להשתתף בפסגה אפריקנית, מול חופי דקר. בוסייף נהרג בתאונה.

ב-18 בינואר 1977, התרסק מטוס ה-Learjet 25 של ראש ממשלת יוגוסלביה, דזמאל ביידיץ', לתוך הר אינאק ליד העיר קרסבו בבוסניה והרצגובינה. ביג'דיץ', אשתו ושישה אנשים נוספים מתו בתאונה.

ב-27 באפריל 1969 מת נשיא בוליביה רנה באריינטוס כשהמסוק שלו התרסק בעיר קוצ'במבה.

שלוש שנים קודם לכן, ב-13 באפריל 1966, נהרג נשיא עיראק עבדול סלאם עריף בהתרסקות מסוק. עריף עלה לשלטון בהפיכה בפברואר 1963.

הפספוס של הנסיך צ'ארלס

היו גם מנהיגים שהצליחו לשרוד.

ביוני 1994 איבד צ'ארלס השלישי, מלך בריטניה כיום ואז הנסיך מוויילס, שליטה על המטוס שהטיס עקב רוחות חזקות והתרסק. אף על פי שאיש לא נפגע באירוע, נגרם נזק של יותר ממיליון דולר.

ב-9 בפברואר 1977 נהרגה מלכת ירדן עאליה בהתרסקות מסוק אך בעלה המלך חוסיין שרד את התאונה. שר הבריאות שלו נהרג גם כן בתאונה, שאירעה עקב סופת גשמים עזה.

המלך צ'ארלס עוזב את בית החולים לאחר טיפול בערמונית מוגדלת. Max Mumby/Indigo/, GettyImages
ההתרסקות שלו הסתיימה ללא פגע. המלך צ'ארלס/GettyImages, Max Mumby/Indigo/

ב-17 בפברואר 1959, עדנאן מנדרס, ראש הממשלה התשיעי של טורקייה, היה במרחק של 4.5 ק"מ מנמל התעופה גטוויק בלונדון, לשם נסע כדי לחתום על הסכם על קפריסין בין טורקיה לבריטניה ויוון. הוא שרד כשמטוסו התרסק. בתאונה קיפחו את חייהם 14 בני אדם, ושבעה בני אדם, בהם הצוות והנוסעים, נפצעו.

ב-11 באפריל 1955 ניצל ראש ממשלת סין, ג'ואו אנלאי, מניסיון התנקשות במטוס אייר אינדיה ששכר לאינדונזיה. ג'ואו, ששינה את תוכניות הנסיעה שלו ברגע האחרון עם ההודעה, לא עלה על המטוס. המטוס התרסק בים סין הדרומי לאחר שפצצה התפוצצה. 11 נוסעים נהרכו ושלושה שרדו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully