וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם על רקע המחסור בכוח אדם - צה"ל לא באמת מעוניין בגיוס חרדים

עודכן לאחרונה: 22.5.2024 / 14:48

צה"ל יכול לגייס חרדים. האלוף שקדי כבר הוכיח זאת בעבר כשהצליח לממש חזון שנראה בלתי אפשרי, למרות כל הספקנות בצמרת המטכ"ל. כעת, בצבא מחכים לתוספת תקציב מהאוצר, שמתמודד עם אתגרים אחרים. אבל התהליך יכול להתחיל עם המשאבים הקיימים. למה זה לא קורה כבר היום?

תיעוד מפעילות גדוד 52 במרחב רפיח, 18 במאי 2024/דובר צה"ל

צה"ל נמצא במצוקה של כוח אדם לאורך השנים, בגלל כמה סיבות: שתיים מהן בולטות מאוד ברוח התקופה - מוטיבציה של המטכ"ל לגייס חרדים ולממן משכורות מותאמות לחיילים נשואים עם ילדים, וקיצוצים נרחבים במצבת כוח האדם של מערך המילואים. על האחרונה צריכה לקום ועדת חקירה שתבחן את צמצום חטיבות המילואים לצד תהליך קבלת ההחלטות לגריטת יכולות כמו טנקים וסוללות ארטילריה.

עבודת המטה הנפלאה של מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף אליעזר שקדי, שפועל בשליחות שר הביטחון יואב גלנט, משלבת הרבה היגיון ומניחה יסודות לתפנית בגיוס חרדים. דרך אגב, כששקדי הגה את הרעיון לגיוס חרדים ויישם אותו הלכה למעשה בחיל כמפקד, קצינים בכירים בצמרת החיל ובמטכ"ל צחקו מאחורי גבו, אך החזון שלו הפך להיות מסלול קבוע לגיוס חרדים למקצועות שונים (תוכנית "שחר כחול") והועתק על ידי אלופים אחרים שסובלים ממצוקת כוח אדם איכותי.

כעת, משהניח שקדי את התוכנית, הכוללת המלצות מקצועיות, נותר ליישם אותן ברוח התקופה שכוללת מוטיבציה במגזר החרדי - ומנגד מצוקת כוח אדם בצה"ל על רקע ריבוי זירות לחימה פעילות והתארכות המלחמה ללא אופק מדיני. צה"ל בהחלט זקוק לכוח אדם בתחומים רבים ומגוונים. צה"ל חייב לגדול.

אדם חרדי בלשכת גיוס. ניב אהרונסון, עיבוד תמונה
אדם חרדי בלשכת גיוס/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון

אבל בשורה התחתונה, גיוס חרדים שוב ייבלם תחת שיח על סוגיות כלכליות. לאורך השנים, טענו באגף כוח האדם בצה"ל כי ללא עזרה של המדינה בתקציב נוסף לא יהיה אפשרי לגייס חרדים. לדידם, העלויות מכבידות על תקציב הביטחון וכי נדרש תקציב נפרד ומשמעותי למימון: מתקנים, הכשרות, תנאי שירות מתאימים ומשכורות. לכן, בצמרת צה"ל בונים על כך שמשרד האוצר, שגם כך מתמרן בין העלויות הגבוהות של המלחמה לענייני היום בתחומים אחרים.

צה"ל יכול לגייס חרדים, יש מוטיבציה, לראייה השנה דווח על המחזור הגדול ביותר לחרדים במסלולי לחימה ותומכי לחימה. הרצון האמיתי חייב להתחיל בצה"ל במשאבים הקיימים. צה"ל יכול לעשות את זה. למשל, הוא יכול להתחיל מגיוס לחטיבת מילואים חרדים מבוססת על גדודי נצח יהודה ובכך לעודד גיוס חרדים. למה זה לא קרה עד היום?

במילים פשוטות כשמפקד חיל האוויר יפתח מסלול לקורס טיס ומפקד 8200 יגייס חרדים בהיקפים גדולים למסלולים יוקרתיים ביחידת האיסוף הגדולה במדינת ישראל תקראו לי. עד אז נשמע רק תירוצים למה זה לא עובד ולמה אין תקציב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully