וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית גיוס החרדים של שקדי: מפקד חיל האוויר לשעבר הגיש המלצות לשר הביטחון

22.5.2024 / 6:00

אלוף (במיל') אליעזר שקדי המליץ לגייס חרדים לקורס טיס, סייבר, סיירות ותפקידים נוספים. גורמים בצבא אמרו כי ללא תקציב מיוחד לא יהיה ניתן להוציא אל הפועל את הרעיונות שקיבלו רוח גבית מהרמטכ"ל וסגנו. "צה"ל חייב תקציב גדול במיוחד כדי לשמר אורח חיים חרדי", אמרו

מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל/דוברות המשטרה

על רקע המחסור בלוחמים כפי שפורסם לראשונה בוואלה!, שר הביטחון יואב גלנט פנה בחודש דצמבר 23 למפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') אליעזר שקדי, לעמוד בראש צוות שיבחן ויגדיל את היקף גיוס החרדים לצה"ל. בתגובה, שקדי נענה להצעה וקיבל את התפקיד בהתנדבות.

שקדי, הגה וקידם לפני 20 שנה גיוס חרדים למקצועות טכנולוגיים וטכניים במסלול מיוחד בחיל האוויר, ולאחר מכן הועתק לאגפים וזרועות נוספים. כבר בראשית הדרך, החליט שקדי שלא ידבר עם פוליטיקאים אלא רק עם גורמים בצה"ל, משרד הביטחון והמגזר החרדי. לדבריו, עבודת המטה התבססה על מחקר שעבר הצלבות ואימות, ותוצאותיו הראו כי 13% מברי הגיוס במגזר החרדי לא לומדים ולא עובדים, 39% רק עובדים, 19% לומדים ועובדים, 29% רק לומדים, כלומר עומדים בקריטריונים של תורתם אמונתם - לומדים שלוש פעמים ביום בין השעות 13:00-09:00, 19:00-15:00, 23:00-20:00.

אליעזר שקדי, 4 במאי 2022. ראובן קסטרו
עומד בראש צוות שיבחן ויגדיל את היקף גיוס החרדים לצה"ל. אלוף (במיל') אליעזר שקדי/ראובן קסטרו

שקדי הגיש שורה של המלצות לשר הביטחון ביניהן: פיתוח כלי הערכה ומיון למתגייסים החרדים, ולפתוח בפניהם את כלל המקצועות והתפקידים: כולל קורס טיס, סיירות, סייבר ומודיעין. הקמת בסיס טירונות והכשרה ראשונית ייעודי למתגייס החרדי שיהווה "שער הכניסה לצה"ל", מתן תמיכה כלכלית וחברתית לצעירים חרדים שמבקשים להתגייס ואין להם עורף משפחתי תומך, אתר אינטרנט ייעודי 'גלעט כושר', איתור וגיוס קליטה של חרדים אחרי גיל פטור לתפקידים מבוקשים בצה"ל, בחינה של צעירים שקיבלו פטור נפשי או עריקים המבקשים בחינה מחודשת והגדרת "תו תקן" לגבי השאלה מיהו חרדי.

עוד הדגיש שקדי שיש להימנע מגיוס חרדים לרבנות למעט משימות איתור חללים. "המסר לחרדים הוא שהכול פתוח בפניהם בהתאם למיונים מבלי לשנות את אורחות חייהם. אם הכול יהיה פתוח עבורם יהיה ניתן להגיע לירח", אמר שקדי שציין כי הפוטנציאל הוא גיוס של אלפי חרדים בשנה.

בנוסף, המליץ להקים בסיס טירונים חרדי, כשהעיניים נשואות לעבר מחנה ג'וליס לצד בסיסים משולבים ולמנות יועץ רמטכ"ל לענייני חרדים. האלוף במיל' שקדי הציג את התוכנית לרמטכ"ל ולסגנו שהתחייבו לשלב את המלצותיו בתוכנית הרב-שנתית של צה"ל.

עוד בוואלה!

רוצים להוזיל הוצאות משפחתיות? חבילת סלולר משתלמת במיוחד!

לכתבה המלאה
לשכת הגיוס תל השומר 29 באוגוסט 2018. ראובן קסטרו
פוטנציאל של אלפי חרדים בשנה. לשכת הגיוס תל השומר. ארכיון/ראובן קסטרו

יצוין כי ב-9 במאי יצא אל הפועל אחד ממחזורי הגיוס הגדולים של חרדים בשנים האחרונות, במהלכו התגייסו לצה"ל - 250 לוחמים חרדים לגדוד נצח יהודה, חטיבת גבעתי, חטיבת הצנחנים ומג"ב שנפתח לראשונה לחרדים ועוד כמאה תומכי לחימה.

בתוך כך, טוענים גורמים בצה"ל כי ללא תקציב מיוחד בנוסף לתקציב הביטחון, כל ההמלצות וההתחייבויות על גיוס אלפי חרדים יישארו כרעיונות על הנייר. "צה"ל חייב תקציב גדול במיוחד למתקנים ותשתיות מתאימים על מנת שיאפשרו לשמר אורח חיים חרדי למספר גדול מאוד של מתגייסים, וגם תהליכי מיון והכשרה חדשים", אמרו.

גורמי צבא נוספים היו ביקורתיים יותר ואמרו כי לצורכי קליטה משמעותית צריך להחליט על היערכות מטכ"לית, "קליטה של חרדים כורכת בתוכה עלויות גדולות מאוד. לכן לא הייתה מוטיבציה גדולה מאוד בצה"ל לגייס חרדים נשואים ובעלי משפחות. המדינה צריכה לתקצב את צה"ל בהתאם - אחרת זה לא יקרה", ציינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully