וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הרווחה: פחות עברייני מין משוקמים - בגלל מלחמת חרבות ברזל

עודכן לאחרונה: 21.5.2024 / 22:18

דו"ח בנושא קבע כי קיימת ירידה בכמות האסירים המשוקמים. על פי הערכות, המלחמה עשויה להשפיע על כמות הדיונים שהתקיימו בבתי המשפט בנושאים אלה. עוד סברה היא שהלך הרוח הציבורי בנוגע לעבירות מסוג זה הוא ענישה מחמירה ולא מתן הזדמנות נוספת

שר הרווחה יעקב מרגי מסייר במרכז הארץ בזמן הלחימה/יחצ

דוח משרד הרווחה חושף: ירידה בשיעור ההפניות של עברייני מין שמטופלים במוסדות הרווחה.
על פי דו"ח חדש של משרד הרווחה, נכון לשנת 2023 קיימת ירידה של 18% במספר ההפניות של עברייני מין ממערכת אכיפת החוק לשירות המבחן למבוגרים ולרשות השיקום האסיר.

לפי משרד הרווחה, המגמה המסתמנת, של ירידה בהפניות במסגרת צווי מבחן ובשחרור על תנאי ממאסר מעוררת דאגה והם מעריכים כי מגמת הירידה שנמשכת בשנתיים האחרונות הוא תוצר של הלך הרוח הציבורי להחמרה בענישה ומתן הזדמנויות לשיקום. כמו כן טוענים כי גם מלחמת חרבות ברזל, עשויה הייתה להשפיע על כמות הדיונים שהתקיימו בבתי המשפט בנושאים אלה.

מדובר על שירותים האחראים על מתן מענה של אבחון פיקוח ושיקום אסירים. מטרתם להפחית את הסיכון של האסירים לחברה על ידי התאמות וחלופות ענישה ומעצרים, ולפקח על עברייני המין בחברה. בעת ירידה של ההפניות, הסיכון לכך שאסיר שנמצא בכלא על עבירות מין או השתחרר ממנו ולא קיבל טיפול כראוי עשוי להשתחרר חזרה לחברה ולמצוא את עצמו שוב מאחורי סורג ובריח על אותה עבירה גדל.

במשרד הרווחה מקווים שמדובר במגמה זמנית (הלך הרוח הציבורי המשפיע על הענישה ומלחמת 'חרבות ברזל'). המשך מגמה זו עלול לפגוע באפשרויות ההגנה על הציבור לטווח הארוך ובשיקומם של המטופלים והם מקווים כי הם יראו עלייה בהפניות לתכניות טיפול ושיקום, במקביל לפיקוח ובקרה בקרוב.

ינון אהרוני, מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי. דוברות משרד הרווחה, אתר רשמי
ינון אהרוני, מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי/אתר רשמי, דוברות משרד הרווחה

כאמור, פרק השיקום שמונע בחוק ההגנה על הציבור, נחקק מתוך מטרה לאפשר לעברייני המין לבצע שינוי משמעותי לטווח הארוך- להפחית את מסוכנותם המינית וללמד אותם חלופות נורמטיביות להתנהגות נורמטיבית. כל זאת, מתוך ראייה של טובת הציבור והגנה עליו וכדי למנוע עבירות מין חוזרות ונשנות.
הירידה המשמעותית ביותר היא במסגרת מטופלים עברייני מין עם שחרור על תנאי, (שחרור ממאסר לפני שהאסיר השלים את מלוא תקופת המאסר שנגזרה עליו) כאשר מדובר על ירידה של 20% מאשתקד ו-15.6% במסגרת צווי מבחן (אמצעי שבית המשפט יכול להטיל ולהעמיד אדם תחת פיקוח של קצין מבחן כדי לשקמו).

במקביל, קיימת ירידה של 2.4% בכמות המטופלים במרכזים לשיקום מונע (הוסטלים, מרכזי יום חיצוניים) המסייעים לעברייני מין מטופלים לטפל בעצמם גם אחרי שחרורם ממאסר ומיועדים למגוון רחב מאוד של אוכלוסיות בין היתר מתמודדי נפש, אנשים עם מוגבלות, בעלי תחלואה כפולה, הנמכה קוגנטיבית ועוד, עברייני מין מהמגזר החרדי והערבי.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סו

בשיתוף סאנופי
שר הרווחה יעקב מרגי הודה לעו"סיות. דוברות משרד הרווחה, לשכת העיתונות הממשלתית
שר הרווחה יעקב מרגי/לשכת העיתונות הממשלתית, דוברות משרד הרווחה

לצד זאת, ניכרה עלייה של 9.6% במספר המטופלים במסגרת צו פיקוח ומעקב (אדם שהורשע בעבירת מין ונמצא במעקב), מרבית המטופלים המקבלים את הטיפול לאחר שחרור מלא ממאסר, כאשר לא מוטל עליהם צו נוסף, מלבד צו הפיקוח והמעקב.

לטענת משרד הרווחה המגמה היא חיובית, שכן מדובר במטופלים שלא יכלו להשתלב בטיפולים שונים מטעם המדינה ושיקומם וכחלק ממאמץ גדול שמושקע על ידי ניסיונות לגייס עברייני מין לקבלת טיפולים והמשכיות. כמו גם עברייני מין שפנו באופן עצמאי או ע"י גורמי הרווחה והבריאות כדי לקבל טיפול ומעוניינים להמשיך בו.

פחות הפניות, פחות טיפול בעברייני המין

נכון לשנת 2023 יש כיום 1,014 מטופלים בעוד שבשנת 2022 היו 1,039 אסירים מטופלים. בנוסף, ניתן לראות כי בפועל טופלו 393 בכל אחד מהמרכזים גם מטופלים שלא במסגרת תכנית השיקום. בנוסף, 36 עברייני המין שנקבעה להם תכנית לשיקום מונע בקהילה לא השלימו את התכנית.

בשירות המבחן למבוגרים, התקבלו בשנת 2023- 722 הפניות בגין ביצוע עבירות מין, בשלבים השונים של ההליך הפלילי מאשר אשתקד 820. ברשות לשיקום האסיר, נבדקו 493 עברייני מין מתוכם 194 מקרים הומלצו על תכניות לשיקום מונע בקהילה, לעומת אשתקד שהומלצו 223 מקרים על תכניות שיקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully