וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיראנים זוכרים את הצלקת שהשאיר בהם ראיסי. זו המורשת האמיתית שלו

ד"ר אייל פינקו

עודכן לאחרונה: 20.5.2024 / 20:08

מעבר לחמשת ימי האבל שעליהם הכריז המנהיג העליון חמינאי, לא צפויים שינויים במדיניות של הרפובליקה האסלאמית כלפי ישראל וארה"ב, וגם שיתוף הפעולה המסוכן עם סין ורוסיה יימשך. גרוע מזה, גם תוכנית הגרעין, ש"התליין מטהראן" עמל רבות על פיתוחה, לא הולכת לשום מקום

קויק: ראיסי נהרג/רויטרס

"הקצב מטהרן". כך כונה הנשיא האיראני, איברהים ראיסי, שנהרג אתמול בתאונת מסוק. ראיסי שמונה לנשיא איראן ב-2021, זכה לכינויו לאחר שכסגן התובע הראשי באיראן, היה אחראי ב-1988 להוצאתם להורג של אלפי מתנגדי משטר. הערכות מדברות על כך שהוא היה אחראי למותם של כ-30,000 איש.

בהמשך הקריירה שלו, מונה ראיסי לסגן נשיא בית המשפט העליון ולתובע הראשי. ראיסי נחשב לקיצוני בדעותיו המדיניות, כקנאי לדת, ובעל עמדה קיצונית כלפי ישראל. הוא אף ייחס לעצמו תואר של מגן החלשים והעניים במדינה, ופעל, לשיטתו, להטיב עם תנאיהם.

הנשיא ראיסי גם היה מקורב מאוד למנהיג העליון הקודם, רוחאללה ח'ומייני, שנפטר ב-1989, והוחלף על ידי עלי ח'מינאי, המכהן מאז כמנהיג העליון.

נשיא איראן איברהים ראיסי, 19 במאי 2024. צילום: רויטרס, עיבוד תמונה
מותו לא צפוי לשנות את מדיניותה של איראן. אברהים ראיסי/עיבוד תמונה, צילום: רויטרס

מותו הפתאומי של "הקצב מטהראן", שזכה לקריאות שמחה בקרב תושבי איראן והגולים האיראנים, לא יותיר אחריו מערכת שבורה ולא מתפקדת. את מקומו של ראיסי תפס סגנו, מוחמד מח'בר, שייכהן כממלא מקום במשך חמישים יום, עד מועד הבחירות.

אך הבחירות באיראן הן בחירות פיקטיביות, על אף המאמץ שהאיראנים משקיעים בהצגה הדמוקרטית, תוך הצגת מועמדים שונים ולכאורה אג'נדות פוליטיות שונות. מחליפו של ראיסי יהיה זה אשר יזכה בליבם של מועצת האייתולות ובעיקר בליבו של עלי חמינאי המנהיג העליון. סביר יהיה להניח כי המועמד הבא לרשת את חמינאי כבר מזוהה.

מותו של ראיסי לא צפוי לשנות את מדיניותה של איראן, בין אם המדובר במדיניות הפנים או במדיניות החוץ. בסופו של דבר, הנשיא האיראני מיישם את המדיניות והאסטרטגיה של המנהיג העליון, וזוהי אחריותו.

עוד בוואלה!

תתחילו לחסוך לכל המשפחה בהוצאות של הסלולר! בואו לשמוע עוד

לכתבה המלאה
המסוק האיראני לפני ההתרסקות. לתמונות סוכנות הידיעות האיראנית, אתר רשמי
הנשיא האיראני מיישם את המדיניות והאסטרטגיה של המנהיג העליון. מסוקו של ראיסי/אתר רשמי, לתמונות סוכנות הידיעות האיראנית

איראן נכנסת היום לחמישה ימי אבל על ראיסי, עליהם הכריז חמינאי. אולם מעבר לכך, לא צפויים שינויים במדיניותה כלפי ישראל, ארצות הברית, יחסיה האסטרטגיים של איראן עם סין ורוסיה, הסיוע האיראני לרוסיה במלחמתה באוקראינה, בהפרות הסנקציות האמריקאיות, בסיוע לארגוני הפרוקסי (חמאס, חיזבאללה, החות'ים ועוד), או בתוכנית הגרעין הצבאית שהוכרזה לפני כשבועיים כמבצעית על ידי השלטון האיראני. ראיסי בתקופת כהונתו פעל ללא לאות ליישום ופיתוח אסטרטגיה זו, וצפוי שגם מחליפו ימשיך בדרך זו.

למרות צהלות השמחה המפוחדות שנשמעו ברחבי איראן, והחגיגות הקטנות, הרי שנראה שאזרחי איראן מתנגדי השלטון, עודם מפחדים לנקוט בפעולות מחאה אלימות או קיצוניות, לאחר שבמהלך כהונתו של ראיסי, פעלו גדודי הבאסיג' של משמרות המהפכה באגרסיביות רבה מול המתמרדים. יחד עם המצב הכלכלי הקשה במדינה, זהו אולי חותמו המרכזי של ראיסי על אזרחי איראן.

הכותב הוא סא"ל במילואים, מומחה למודיעין ולביטחון לאומי מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully