וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרע בין נתניהו לגלנט מונע את בחירת הרמטכ"ל הבא

21.5.2024 / 6:13

גורם בכיר במערכת הביטחון אמר כי לשר הביטחון יש מערכת יחסים "טובה ומבוססת אמון והערכה" עם האלוף במיל' אייל זמיר - אך הוא כיהן בעבר כמזכירו האישי של ראש הממשלה. מנגד, נתניהו מעוניין במינוי - אך כדי לקדם את התהליך הוא יהיה צריך לפטר את גלנט מתפקידו

בווידאו: הרמטכ"ל ברצועת עזה/צילום: דו"צ

הדשדוש בזירה הצפונית נגד חיזבאללה והדרומית נגד חמאס, תחקירי המטכ"ל על סף סיום, והביקורת הפוליטית והביטחונית כלפי תפקודמ המטכ"ל הנוכחי, רק מגבירים את השיח במערכת הביטחונית על בחירת הרמטכ"ל ה-24 שיחליף את רא"ל הרצי הלוי. המועמדים הבולטים הם האלוף במיל' אייל זמיר, האלוף אורי גורדין והאלוף אמיר ברעם.

גורם בכיר במערכת הביטחון אמר כי לשר הביטחון יואב גלנט יש מערכת יחסים "טובה ומבוססת אמון והערכה" עם זמיר, מנכ"ל משרדו, שבעבר כיהן כמזכירו הצבאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם זאת, גלנט נמנע לאשר מינוי של אדם בעל יחסים קרובים מאוד עם ראש ממשלה. זאת, כך טוענים, גם כי הישרדותו הפוליטית תלויה בקשר שלו עם הרמטכ"ל ולהוביל מדיניות שבלא מעט סוגיות - מתנגשת עם אלה של נתניהו.

מנגד, טוען גורם ביטחוני נוסף, כי נתניהו היה מאוד רוצה למנות את זמיר - אך כדי לקדם את התהליך הוא יהיה צריך לפטר את גלנט מתפקידו.

אייל זמיר בטקס חילופי סגן רמטכ"ל, מחנה רבין, תל אביב, 11 ביולי 2021. ראובן קסטרו
אייל זמיר בטקס חילופי סגן רמטכ"ל, מחנה רבין, תל אביב, 11 ביולי 2021/ראובן קסטרו
שר הביטחון, יואב גלנט. תומר נויברג, פלאש 90
שר הביטחון, יואב גלנט/פלאש 90, תומר נויברג

יש גורמים בצמרת צה"ל שטוענים כי הלוי מתלבט אם בכלל להתפטר - מאחר וכל עוד ואין הסכמה בין נתניהו וגלנט על זהות הרמטכ"ל הבא אין מי שיראה לו את הדלת החוצה. עוד סיבה לכך היא שממצאי התחקירים המטכ"ליים שהסתיימו לא הוצגו לדרג המדיני. עוד העריכו הגורמים בצמרת צה"ל, כי למעשה הרצי הלוי הפך להיות "המגן הפוליטי" של גלנט בתפקידו כשר.

בתוך כך, בתוך המערכת הביטחונית יש קריאות לגלנט לעסוק ב"יום שאחרי הרצי" כבר עכשיו ולזמן אליו אלופים במילואים שיכולים לסייע בשיקום צה"ל. בהם, האלוף במיל' ניצן אלון, האלוף איציק תורג'מן, האלוף במיל' ליאור כרמלי ונוספים.

תפקידים נוספים שעומדים בפני מינוי חדש הם ראש חטיבת המבצעים באגף המבצעים - כשהמועמד המוביל לו הוא מפקד אוגדת המפץ תא"ל ישראל שומר ומפקד 8200 כשהמועמד המוביל לו הוא תא"ל ג' שמכהן היום רח"ט הפעלה באמ"ן. גם המינוי של מפקד אוגדת עזה הבא, במקומו של תא"ל אבי רוזנפלד, עומד על הפרק, כשעדיין לא ברורה עמדתם של הרמטכ"ל והפרקליטה הצבאית הראשית לגבי מפקד אוגדה 99, תא"ל ברק חירם, שנבחר לרשת את התפקיד לפני ה-7 באוקטובר, וטרם הסתיים התחקיר בעניין תפקודו.

כמו כן, הביקורת כלפי ראש אמ"ן המיועד תא"ל שלומי בינדר לא נעלמה, ובמטכ"ל יש חשש מבג"ץ שיביך את צה"ל וימנע את המינוי ברקע הביקורת על אירועי המלחמה. לכן, לא נקבע מועד לסיום תפקידו של ראש אמ"ן הנוכחי, האלוף אהרון חליוה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully