וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צדק פואטי? הזוויות סביב התרסקות המסוק שגרמה למותו של ראיסי

עודכן לאחרונה: 20.5.2024 / 11:07

הידיעה על מותו של הנשיא האיראני, שעשה הכל כדי לפגוע בישראל, העלתה חיוך על בדל שפתות רבים מאיתנו. אך ככל הנראה - אל ההתרסקות הובילו גורמים שאינם קשורים לגופי הביטחון הישראליים, בהם המסוק, תנאי מזג האוויר ואפילו המצב הגיאו-פוליטי במדינה

תמונות ראשונות מזירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי/שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

אין ישראלי שלא חייך אתמול כיודע סוד כשנודע על היעלמות מסוקו של נשיא איראן, איברהים ראיסי. אדם שהיה אויב בולט שחוץ מרצח אלפי אסירים איראנים עוד בתקופת חומייני, עשה הכל כדי לפגוע בישראל, כחלק מהפעילות האיראנית לחיזוק חמאס, חיזבאללה והחות'ים, באספקת נשק ואימונים.

אבל כמו שזה נראה עכשיו, יש כמה חשודים הרבה יותר משמעותיים חוץ מהמוסד בגרימת ההתרסקות. לגבי חלקם יש מי שיאמר שמדובר בצדק פואטי.

מזג האוויר

שרידי המסוק נמצאו על צלע הר באיזור מיוער. המסוק נעלם בזמן של מזג אוויר קשה, רוחות ובעיקר ערפל, האויב הגדול ביותר של מסוקים. הערפל מסתיר מטייסים הרים ויערות, וגם מסוקים של חיל האוויר הישראלי התרסקו בנסיבות כאלה, שתיים מהתאונות הבולטות היו התרסקות היסעור על צלע הר ברומניה ב-2010, שבה נהרגו שבעה בני אדם, והתרסקות מסוקו של אלוף פיקוד המרכז נחמיה תמרי ב-1994, תוך כדי נחיתה במפקדת הפיקוד בצפון ירושלים.

נשיא איראן איברהים ראיסי במסיבת עיתונאים עם נשיא אזרבייג'ן, 19 במאי 2024. רויטרס
נשיא איראן איברהים ראיסי במסיבת עיתונאים עם נשיא אזרבייג'ן, 19 במאי 2024/רויטרס

המסוק והסנקציות

45 שנה אחרי המהפכה האיסלמית, איראן ממשיכה להפעיל כמות גדולה של מסוקים ומטוסים מתוצרת ארה"ב, שרכשה עוד בימי השאח. כזה היה גם מסוק הבל 214 ששימש את ראיסי, מסוק של חיל האוויר האיראני שהוסב להטסת אח"מים לפני שלוש שנים, באמצעות התקנת מושבים משודרגים, ועיצוב פנים משודרג לטובת הפחתת הרעש, והגנה מפני שלל הצינורות ונזילות השמן שמאפיינות מסוקים, בעיקר כאלה ותיקים. האיראנים ממשיכים להטיס את המסוקים בני הכמעט 50 שנה, ללא קשר עם יצרנית המסוק, ותוך סנקציות בין לאומיות על רכש חלפים.

האיראנים מייצרים בעצמם ומבריחים חלקי חילוף, אבל לא מן הנמנע שהמסוק התרסק בגלל תקלה טכנית או רשלנות באחזקה. גם גילו לא מסייע כאן, כדי להפעיל בבטיחות מסוקים ישנים נדרש ידע רב לגבי הזדקנות רכיביהם, בתחומי המכת, ההידראוליקה ושיתוף פעולה עם היצרן ועם מפעילים אחרים של המסוק, שלא עומד לרשות האיראנים. בדרך כלל נפגעים מהסנקציות הבין לאומיות דווקא תושבים מהשורה באיראן, הפעם יתכן שהן פגעו סוף סוף במי שצריך.

רמת הטיסה

חיל האוויר האיראני שהיה אחד המתקדמים במזרח התיכון עד 1979, רוסק ונבנה מחדש אחרי ההפיכה. מפקדיו הוצאו להורג בטענות לשחיתות ובפועל בשל קרבתם לשאח, רבים מטייסיו נמלטו לחו"ל. מאז נאבק החיל על משאבים מול משמרות המהפכה, כשהדגש האיראני הוא על פיתוח טילים באליסטיים ואחרים, ולא על טיפוח טייסים. כשטייס מטיס אישיות בכירה, שממהרת להגיע לביתה אחרי טקס באזרבייג'אן, הוא צריך להיות לא רק איש מקצוע שיתמודד עם טיסה במזג אוויר קשה, אלא גם יהיה מסוגל לעמוד מול האישיות ולסרב להמריא כשהתנאים נעשים מסוכנים יותר. אתמול נראה שראיסי נתן עדיפות לאמונתו באללה, מאשר בחזאים האיראנים.

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully