וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת גיאורגיה הטילה וטו על חוק "הסוכנים הזרים": "חוק רוסי במהותו"

עודכן לאחרונה: 19.5.2024 / 8:47

סלומה זוראבישווילי החזירה לפרלמנט את החוק השנוי במחלוקת, הדורש מארגונים המקבלים מימון מחו"ל להירשם כמי שמשרתים אינטרסים זרים, ברקע המחאות ההמוניות נגדו ואזהרות המערב מפני ההשלכות על עתידה של המדינה. למפלגת השלטון יש מספיק קולות כדי לעקוף את הווטו

עימותים בפרלמנט של גיאורגיה במהלך דיון על חוק "הסוכנים הזרים"/הטלוויזיה הגיאורגית

נשיאת גיאורגיה, סלומה זוראבישווילי, הטילה אמש (שבת) וטו על חוק "הסוכנים הזרים" המפלג את המדינה וקראה לממשלה שלא לעקוף אותו אף שיש לה מספיק קולות בפרלמנט כדי לעשות זאת.

"היום הטלתי וטו על חוק רוסי", אמרה הנשיאה במסיבת עיתונאים. "החוק הזה הוא רוסי במהותו וברוחו. הוא סותר את החוקה שלנו ואת כל הסטנדרטים האירופיים, ולכן זה מהווה מכשול לדרך האירופית שלנו. החוק הזה חייב להתבטל".

חוק שקיפות ההשפעה הזרה, כפי שהוא מכונה רשמית, עבר בקריאה שלישית ואחרונה ביום שלישי. לפי החוק, ארגוני חברה אזרחית וכלי תקשורת המקבלים יותר מ-20% מהכנסותיהם מחו"ל יחויבו להירשם כ"ארגונים המשרתים אינטרסים של מעצמה זרה".

החקיקה הוציאה מאות אלפי אנשים לרחובות הבירה טביליסי המאשימים את הממשלה בניסיון לצייר את מבקריה כבוגדים. היא נחשבת כהעתק של חוק שהוצג ברוסיה בשנת 2012 ומשמש מאז כלי לדיכוי מתנגדי הקרמלין.

רוסיה מכחישה שיש לה קשר כלשהו לחוק הזה, ודוחה את "ההתערבות" של המערב בענייניה הפנימיים של הרפובליקה הסובייטית לשעבר.

מתנגדי חוק הסוכנים הזרים עומדים מול שוטרים מחוץ לפרלמנט בטיבליסי, גיאורגיה, 14 במאי 2024. רויטרס
ההצטרפות לאיחוד האירופי בסכנה. מפגינים מול שוטרים מחוץ לפרלמנט בטיבליסי, בשבוע שעבר/רויטרס

האיחוד האירופי אמר כי החוק יהווה מכשול להצטרפות המדינה לגוש. ארצות הברית, מצדה, הזהירה שהחקיקה והרטוריקה האנטי-מערבית של הממשלה הופכות את גאורגיה ל"יריבה" וכי היא עלולה למשוך מיליארדי דולרים בסיוע כלכלי וצבאי.

שארל מישל, נשיא המועצה האירופית, מסר בהצהרה כי הווטו נתן לממשלת גאורגיה דרך לצאת מהמשבר. לדבריו, הווטו שלה "מציע רגע להרהור נוסף. במתכונתו הנוכחית החוק אינו עולה בקנה אחד עם ערכי האיחוד האירופי ודרכו".

"אני קורא לכל הפוליטיקאים והמנהיגים בגיאורגיה לנצל היטב את חלון ההזדמנויות הזה ולהבטיח שגאורגיה תישאר במסלול האירופי שבו תומכים האזרחים. אני ממשיך לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות בגיאורגיה".

על פי החוקה הגאורגית, לנשיא יש שבועיים לחתום ולפרסם את החוק או לשלוח נוסח חלופי בחזרה לפרלמנט בצורה של "הערות מוצדקות".

ראש הממשלה, אירקלי קובחידזה, רמז כי יפתח את החוק לתיקונים, אך ארגוני אופוזיציה רואים בכך מלכודת שנועדה להוציא את האנרגיה מההפגנות ששטפו את רחובות טביליסי בחודש האחרון.

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
הפגנה נגד חוק "הסוכנים הזרים" בטביליסי, גיאורגיה, 11 במאי 2024. רויטרס
עשרות אלפי מפגינים שטפו את רחובות גיאורגיה בשבועות האחרונים/רויטרס

אם הפרלמנט לא יצביע על תיקוני הנשיאה, זה עלול לחסל למעשה את החוק. החוקה אינה קובעת כמה זמן יוכלו חברי הפרלמנט להמתין כדי לקיים הצבעה.

הפרלמנט יכול לדחות את השינויים שלה ולהעביר את החוק המקורי ברוב של 76 קולות מתוך 150 מחוקקים, לשלוח אותו בחזרה לנשיאה בתוך שלושה ימים לחתימה לפני כניסתו הרשמית לספר החוקים בתוך חמישה ימים. מפלגת השלטון "החלום הגאורגי" מחזיקה ב-90 מושבים. אם הנשיאה לא תחתום על החוק לאחר עקיפת הווטו, הוא יעבור לחתימת יו"ר הפרלמנט.

טינה בוקוצ'בה, מנהיגת התנועה הלאומית המאוחדת, המפלגה הגדולה ביותר באופוזיציה, אמרה כי "הצעירים, שהציפו את רחובות ערינו כדי למחות בשבועות האחרונים, ימחאו כפיים להחלטה הזו, תוך ידיעה שהקרב עדיין לא הוכרע.

לדבריה, "כעת עומדת לפנינו תחרות קשה בין אלה שרוצים שעתידה של גאורגיה יהיה בלב אירופה, לבין אלה שיחזירו אותנו לימים האפלים ביותר של השלטון הרוסי".

הבחירות הבאות בגיאורגיה יתקיימו באוקטובר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully