וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החליש את מערכת המשפט והתקרב לרוסיה: זה ראש ממשלת סלובקיה שנפצע בניסיון התנקשות

עודכן לאחרונה: 18.5.2024 / 20:30

רוברט פיצו עדיין נאבק על חייו, והירי בו התרחש בעת פילוג עמוק במדינה סביב המדיניות שלו. מאז ששב לקדנציה רביעית בשנה שעברה הוא הפסיק את הסיוע הצבאי לקייב, יצא נגד המאבק בשחיתות ותכנן להשתלט על השידור הציבורי. האם סלובקיה תצליח להימנע ממעגל של אלימות?

פינוי ראש ממשלת סלובקיה אחרי הירי/טלגרם

יותר משני עשורים חלפו מאז שראש ממשלה נרצח באירופה, והשבוע כמעט שהצטרף לרשימה הטרגית הזו מנהיגה של סלובקיה, רוברט פיצו. ניסיון ההתנקשות בפיצו, שמצבו עדיין מוגדר קשה מאוד, היה שיאו של הקיטוב במדינה הקטנה שבמרכז אירופה שאינה מורגלת באלימות פוליטית.

תחילתו בקדנציה הקודמת של פיצו, שזו כהונתו הרביעית, כשעיתונאי חוקר נרצח ב-2018 ערב פרסום תחקיר על קשרים לכאורה בין המאפיה האיטלקית לחוג מקורביו של פיצו. הרצח של העיתונאי יאן קוציאק, ושל בת זוגו, הצית מחאות סוערות נגד ראש הממשלה שאולץ להתפטר מתפקידו, באופן זמני בלבד.

פיצו המתין לשעת כושר והתחזק שוב בסקרים כשממשלת מרכז פרו-אירופית שקמה על גלי המחאה נגדו התקשתה לתפקד והתפרקה. משבר ההגירה באירופה והחשש שהמלחמה של רוסיה באוקראינה תגרור גם את נאט"ו עמדו במרכז קמפיין ההפחדה של פיצו, שתודלק ברשתות החברתיות גם על ידי רוסיה.

באוקטובר, מפלגת "סמר" של פיצו ניצחה בבחירות לפרלמנט והוא שב לתפקיד ראש ממשלת סלובקיה, תוך שהוא מאמץ באופן מידי מדיניות שונה בתכלית מזו של הממשלה הקודמת: הזרמת הנשק לאוקראינה השכנה נפסקה לצד קריאה לדיאלוג עם הקרמלין, ולשכת תובע מיוחד למאבק בשחיתות פורקה.

יו"ר מפלגת סמר רוברט פיצ'ו במסיבת עיתונאים בברטיסלבה, סלובקיה, 1 באוקטובר 2023. רויטרס
עדיין לא יצא מכלל סכנה. ראש ממשלת סלובקיה פיצו/רויטרס

פיצו, בן 59, לא עצר שם. הוא רואה בדגם הדמוקרטיה הלא-ליברלית של מקורבו ראש ממשלת ויקטור אורבן מודל לחיקוי, והאופוזיציה תכננה לקיים הפגנה נגד כוונתו להשתלט על השידור הציבורי שעות ספורות אחרי ישיבת הממשלה ברביעי שבסיומה הוא נורה.

יריביו הודיעו על ביטולה של המחאה המתוכננת, ופוליטיקאים מכל קצוות הקשת הפוליטית קראו להרגעה דחופה של הרוחות. אך כמה מחברי הממשלה הפנו את האצבע המאשימה לעבר התקשורת ולעבר האופוזיציה ותומכיה.

פיצו החל את הקריירה הפוליטית שלו כחבר במפלגה הקומוניסטית של צ'כוסלובקיה, שהנהיגה את המדינה עד לנפילת הגוש המזרחי בתחילת שנות ה-90. הוא למד משפטים ונבחר לראשונה לפרלמנט הסלובקי ב-1992 כחבר מפלגת השמאל הדמוקרטי.

במהלך העשור הזה הוא היה נציג ממשלת סלובקיה בפני בית המשפט האירופי לזכויות אדם ובפני הנציבות האירופית לזכויות אדם. ב-1999 הוא נבחר לראשות מפלגת "סמר", והוא נשאר אחת הדמויות הבולטות בה מאז. סמר מוגדרת מפלגה סוציאל-דמוקרטית, אך עמדותיה תחת פיצו קרובות הרבה יותר לאלו של מפלגות ימין לאומניות ביבשת המובילות קו תקיף נגד מהגרים וקהילת הלהט"ב.

עוד בוואלה

ראש ממשלת סלובקיה נורה ונפצע בניסיון התנקשות

לכתבה המלאה
מעצרו של היורה בראש ממשלת סלובקיה רוברט פיצו, 15 במאי 2024. רויטרס
מכריו תיארו אותו בתור אדם "המתנגד להכול". היורה בפיצו לאחר מעצרו/רויטרס

הוא כיהן לראשונה כראש ממשלה ב-2006, במשך שתי קדנציות עד 2010. הוא חזר לתפקיד ב-2012 ועד התפטרותו ב-2018, והחל את הקדנציה הרביעית והנוכחית שלו בסוף השנה שעברה. פיצו הוא ראש הממשלה הוותיק ביותר בהיסטוריה של סלובקיה, החברה באיחוד האירופי ובנאט"ו.

החשש מהכיוון שאליו הוא לוקח את סלובקיה התחזק עם ניצחון בעל בריתו פטר פלגריני בבחירות לנשיאות המדינה בחודש שעבר, שיחליף את הנשיאה הליברלית הפרו-אירופית זוזנה צ'פוטובה.

פיצו, שעמד לדין ב-2022 על ניצול סמכות לרעה והקמת ארגון פשע עד שהתיק נגדו נסגר על ידי התובע הכללי, הזהיר רק לפני חודש כי הקיטוב הפוליטי כל כך חמור עד ש"חבר ממשלה בכיר" עשוי להירצח.

בסופו של דבר, הוא היה המטרה בעצמו ועתה הוא נאבק על חייו, אחרי שאדם בן 71 ירה לעברו חמישה כדורים ביום רביעי. היורה זוהה בתור מחברם של כמה ספרי שירה ותואר על ידי מכריו כאדם "המתנגד להכול" שמשנה את עמדותיו תדיר, וכיום מחזיק בעמדות אנטי-רוסיות.

כעת, רבים בסלובקיה ובאירופה מקווים שניסיון ההתנקשות בפיצו לא היה יריית הפתיחה לאלימות פוליטית נוספת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully