וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשלחת הישראלית הציגה את טענותיה לביה"ד הבין-לאומי בהאג

עודכן לאחרונה: 17.5.2024 / 14:57

המשלחת נדרשה להשיב לטענות דרום אפריקה שביקשה להרחיב את הצווים שניתנו נגד ישראל, ולהורות על נסיגה מרפיח. "דרא"פ מתעלמת מהעובדות, לחזור על שקר לא הופך אותו לאמת", אמר ד"ר גיל-עד נעם שהציג את הטענות. בסיום דברי הנציגים הישראלים נשמעו צעקות לעברם: "שקרנים!"

בווידאו:דרום אפריקה מאשימה את ישראל באפרטהייד: "רצח עם מכוון" 11.01.24/רויטרס

המשלחת הישראלית הציגה היום (שישי) בבית הדין הבין לאומי בהאג את תשובתה בנוגע לבקשה של דרום אפריקה להרחיב את הצווים שניתנו נגד ישראל, ולהורות על נסיגה של כוחותיה מאזור העיר רפיח.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה למשפט בין-לאומי, ד"ר גיל-עד נעם, שטח את טענות המשלחת הישראלית בפני בית הדין ואמר: "דרום אפריקה מתעלמת מהעובדה שישראל נמצאת במלחמה איומה ובמשבר גדול שנכפה עליה. כשמתייחסים לחוק, האמת והעובדות חשובות, המילים חייבות להיות אמיתיות כי לחזור על שקר לא הופך אותו לאמת".

נעם התייחס להתראה הקצרה שישראל קיבלה על מועד הדיון ואמר "שקיבלנו את הזימון יומיים לפני בהפתעה מאחר שישראל כבר הופיעה בפני בית הדין. לאחר שקיבלנו את הזימון, זימנו את הצוות אבל זוהי משימה בלתי אפשרית כי חלק ממנו לא יכל לבוא". לדבריו, "ביקשנו לדחות את הדיון בשבוע כדי להתכונן, אולם בקשתנו נדחתה ותוצאותיה היא שאנו מיוצגים באופן הוגן".

נציג דרום אפריקה ונציג ישראל ,גיל-עד נועם בבית המשפט לצדק הבין לאומי, האג.17 במאי 2024. רויטרס
נציג דרום אפריקה ונציג ישראל ,גיל-עד נועם בבית המשפט לצדק הבין לאומי, האג.17 במאי 2024/רויטרס
נציג דרום אפריקה , בית המשפט לצדק הבין לאומי, האג.17 במאי 2024. רויטרס
נציג דרום אפריקה , בית המשפט לצדק הבין לאומי, האג.17 במאי 2024/רויטרס

נעם טען שדרום אפריקה לא הציגה את שלל העובדות ואמר "שעל ישראל נכפתה מלחמה שהיא לא רוצה בה לאחר שאלפי ישראלים נרצחו, עונו ונאנסו וחלק מהם עדיין בשבי. אלפי תושבי הדרום נעקרו מביתם ואולי ייקח שנים עד שהם יחזרו לביתם, וחמאס ממשיך לשגר רקטות לעבר ישראל. רפיח היא נקודת חשובה כי כוחות חמאס שתוקפים את ישראל נמצאים שם. מעבר לזה, מרפיח נחפרו מנהרות שמאפשרות לחמאס להבריח כלי נשק ממצרים".

לדבריו "דרום אפריקה טוענת שאם רפיח תיפול עזה תיפול, גם פה המציאות היא הפוכה. אם חמאס ייפול - תושבי עזה ישוחררו מהמשטר הרצחני של חמאס. עצירת הלחימה כעת היא אמירה בלתי מתקבלת על הדעת לפיה תושבי הדרום והחטופים הישראלים אינם ראויים להגנה".

נעם המשיך להציג את טענות המשלחת תוך מתן דגש על החטופים שנמצאים בשבי חמאס ואמר "שלפחות חצי מהם הוכרזו מתים ורובם נלקחו מבתיהם מקיבוץ בארי. כמה ימים אחרי שחמאס פרסם את הסרטון של נעה ארגמני, יוסי שרעבי ואיתי סבירסקי הוכח שהם נרצחו על ידי חמאס".

התמונה של נועה ארגמני, איתי סבירסקי ויוסי שרעבי שהוצגה בבית הדין הבין לאומי בהאג, 17 במאי 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
התמונה של נועה ארגמני, איתי סבירסקי ויוסי שרעבי שהוצגה בבית הדין הבין לאומי בהאג, 17 במאי 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

נעם התייחס לטענה שבעזה מתבצע רצח עם ואמר כי "בעזה מתחוללת מלחמה קשה אך לא רצח עם", והבהיר כי "חמאס דחה כל הצעה להפסקת אש ולשחרור החטופים". לדבריו, "העולם צריך לקרוא לחמאס לשוב לשולחן המשא ומתן ולקבל עסקה".

עוד הוסיף, "ביחס להתבטאויות שהוזכרו פה על ידי דרום אפריקה ושאמרו בכירים בממשלת ישראל, מערכת המשפט הישראלית יודעת למתוח את הקו בין אמירה גזענית לבין אמירה שמותרת תחת חופש הביטוי. חלק מהמקרים הגיעו לאכיפה פלילית". בנוגע למספר ההרוגים והפצועים אמר "שהנתונים ביחס לפצועים וההרוגים בעזה שהאו"ם הוציא ודרום אפריקה השתמשה בהם הם לא נכונים".

בית הדין הבין לאומי בהאג דן בבקשתה של דרום אפריקה להרחיב את הצווים שניתנו נגד ישראל

17 במאי 2024. רויטרס
בית הדין הבין לאומי בהאג דן בבקשתה של דרום אפריקה להרחיב את הצווים שניתנו נגד ישראל 17 במאי 2024/רויטרס

ממועד פרסום ההודעה על הדיון ועד לקיומו בפועל עברו רק יומיים, כך שלישראל הוקצה זמן מוגבל מאוד להתכנון לדיון - מדובר בזמן חריג ביותר. אולם למרות ההתראה הקצרה, משלחת משפטית בין משרדית שהגיעה להאג תייצג את ישראל בדיון.

לכאורה, ישראל יכלה גם שלא להתייצב לדיון - אך הייתה מסתכנת בכך שעמדתה לא תישמע בזמן מאוד קריטי ללחימה ובצל המאמצים לקידום עסקת חטופים. יומיים זהו זמן לא מספיק על מנת להתכונן לדיון בסדר גודל כזה ולכן ההחלטה האמיצה מפתיעה, אך עשויה לחזק את הצד הישראלי בדיון. בהקשר זה יש לציין שישראל הכירה בסמכותו של בית הדין והיא חתומה על האמנה למניעת רצח עם (genocide) ולכן צעד שבו היא מחרימה את בית הדין יכול להיתפס כצעד קיצוני.

בסיום הדיון נשמעו צעקות אל עבר הנציגים הישראלים בהם נשמעה קול אישה הצועקת "שקרנים!" לעברם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully