וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: חמוש בסכין הצית בית כנסת - ונורה למוות בידי שוטרים

עודכן לאחרונה: 17.5.2024 / 20:39

התוקף, אלג'יראי שהיה בהליכי גירוש מהמדינה, השליך בקבוק תבערה לבית כנסת בעיר רואן בעת שנכחו בו הרב ואשתו. כשיצא לעבר שוטר עם סכין, הוא נורה ונהרג. לא היו נפגעים מלבדו. בקהילה היהודית, שחווה גל אנטישמי מאז פרוץ המלחמה בעזה, מזועזעים: "ציפינו לזה למרבה הצער"

אדם חמוש נורה למוות היום (שישי) לאחר שהצית בית כנסת ואיים על שוטרים בעיר רואן שבצרפת - כך אמרו הרשויות המקומיות. לא היו נפגעים נוספים בהתקפה, האחרונה בסדרת התקפות אנטישמיות במדינה.

התוקף, אזרח אלג'יריה, היה מצויד בסכין וניסה לתקוף שוטרים מחוץ לבית הכנסת בשעות המוקדמות של הבוקר, ונורה. "אני משבח את המשטרה על האחריות והאומץ שלהם", אמר שר הפנים ג'רלד דרמנין, שבהמשך הגיע לזירה. לדבריו, הרשויות סירבו לבקשת אשרת המגורים של התוקף, אך הוא אינו היה תחת מעקב שירותי הביטחון. העיתון "לה פיגארו" דיווח כי הוא היה בן 29.

ראש העיר, שבחבל נורמנדי, אמר שהעיר "מוכה ומזועזעת" מהצתת בית הכנסת, שסבל מנזק רב. "אדם חמוש טיפס איכשהו על בית הכנסת והשליך חפץ, סוג של בקבוק תבערה, לחדר התפילה המרכזי", אמר ראש העיר, ניקולא מאייר-רוסינול, לכתבים.

בית הכנסת נחסם לאחר ההתקפה על ידי שוטרים לטובת איסוף ראיות, וראש העיר אמר שהוא מוקף בסדרה של מצלמות אבטחה.

ניסון הצתה בבית כנסת ברואן, צרפת. 17 במאי 2024. רויטרס
בית הכנסת שהוצת ברואן, הבוקר/רויטרס

הרב של בית הכנסת, שמואל לובקי, ואשתו היו במקום בעת ההתקפה. "פחדנו מאוד", הוא סיפר לערוץ BFM TV. לדבריו, אשתו "שמעה יריות וצעקות, ואז ראתה עשן עולה מבית הכנסת, ולכן היא יצאה מידית ועזרה לכבאים להיכנס לבית הכנסת".

"ציפינו לזה, למרבה הצער", אמר הרב לאור התגברות האנטישמיות בצרפת. "היה לנו את הפחד הזה בתוכנו, אבל כשזה קורה באמת, זה הלם".

הוא הפציר בקהילה להמשיך כרגיל. "הלילה זה שבת. חשוב להדליק את נרות השבת כדי להראות שאנחנו לא מפחדים ושאנחנו ממשיכים לקיים את היהדות שלנו למרות הנסיבות".

נטשה בן חיים, נשיאת הקהילה היהודית בנורמנדי, אמרה כי הקירות, וחלק גדול מהרהיטים, הושחרו באש ובעשן. "זה קטסטרופלי. כן, אני כועסת, אני מאוד נסערת", אמרה לכתבים.

צרפת, שתארח בעוד כחודשיים את האולימפיאדה בפריז, העלתה לאחרונה את הכוננות לרמתה הגבוהה ביותר ברקע המלחמה של ישראל בעזה והתגברות התקריות האנטישמיות ואיומי הטרור במדינה, בדומה למדינות אחרות באירופה.

"כשהם הגיעו למקום (לבית הכנסת), הכבאים והמשטרה הבחינו באדם על גג בית הכנסת, הוא הניף מוט ברזל ביד אחת וסכין מטבח ביד השנייה", אמר התובע פרדריק טייה לכתבים, והוסיף כי עשן יצא מחלונות בית הכנסת.

לדברי טייה, שוטר ירה בתוקף כשרץ לעברו, איים עליו בסכין שהחזיק בידו, ולא ציית להוראות לעצור. לדבריו, נראה שהשוטר פעל על פי הנוהל הרגיל במצב כזה.

ראש ממשלת צרפת, גבריאל אטל, אמר החודש ש-366 מקרים אנטישמיים אירעו בשלושת החודשים הראשונים של 2024, - פי שלושה מאשר ברבעון הראשון של השנה שעברה.

"אף אחד לא יכול להתכחש לגל האנטישמי הזה. אף אחד לא יכול להתכחש לעובדה שבעוד שלפי ההערכה יהודי צרפת מייצגים 1% מאוכלוסיית צרפת, יותר מ-%60 מהמעשים האנטי-דתיים הם מעשים אנטישמיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully