וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג הציבור הליטאי: "בני הישיבות לא יתגייסו בשום אופן"

עודכן לאחרונה: 16.5.2024 / 23:19

הרב דב לנדו נשא נאום תקיף נגד גיוס בחורי ישיבה. "גיוס בני ישיבות אסון גדול נורא, גם עבורנו וגם עבורכם, גם אם אינכם מבינים זאת" אמר הרב, "השם ישמרנו, ואין לי לפרט". הרב, שהחליף את הרבנים קנבסקי ואדלשטיין, אמר בעבר כי "מה שיותר עוסקים בתורה - זו ההגנה"

הרב דב לנדו נגד גיוס בחורי ישיבות, 16 במאי 2024/שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

מנהיג הציבור הליטאי, הרב דב לנדו, נשא הערב (חמישי) נאום תקיף נגד האפשרות לגייס בחורי ישיבה: "לכל אלו שחושבים לחוקק חוק שבני הישיבות יתגייסו, דעו לכם שבני הישיבות לא יתגייסו, בשום אופן לא, בשום צורה לא. גיוס בני הישיבות אסון גדול ונורא גם עבורנו וגם עבורכם גם אם אינכם מבינים זאת, עבור כל הישוב היהודי בארץ. השם ישמרנו. ואין לי לפרט".

בדומה לשאר הפלגים החרדים, עמדת ההנהגה הרוחנית הליטאית שמייצגת את סיעת "דגל התורה" ביהדות התורה, היא שיש לחוקק חוק שיאפשר לתלמידי ישיבות ש"תורתם אומנותם" להמשיך ללמוד מבלי שיידרשו כלל לגיוס לצה"ל, אך יחד עם זאת היא תומכת בשתיקה בחוק שיהיו בו גם יעדי גיוס לחרדים שאינם לומדים, וסנקציות לישיבות אם לא יעמדו ביעדים אלה. לעומת זאת, ההנהגה הרוחנית של אגודת ישראל לא הסכימה בעבר לחוק שיש בו יעדים ומכסות ולכל היותר אפשרה זאת בהחלטת ממשלה שנתונה בהמשך לשינויים.

הרב לנדו שתפס את מקומו בהנהגה הליטאית לאחר פטירת הרב חיים קניבסקי והרב גרשון אדלשטיין התבטא מספר פעמים במהלך המלחמה על חשיבות לימוד התורה ואמר באחת ההזדמנויות כי "המגן הוא לימוד תורה ומי שרוצה להגיד שלא - הוא שוגג ולא יודע. זכות לימוד תורה זה הדבר היחיד. מה שיותר עוסקים בתורה - זאת ההגנה".

הרב יעקוב לנדו. יעקוב נעומי, פלאש 90
הרב דב לנדו/פלאש 90, יעקוב נעומי

הממשלה העבירה הערב את עמדתה כעת לבג"ץ שבה היא מתחייבת להשלים חקיקת חוק גיוס לחרדים עד לתום כנס הקיץ של הכנסת.

עמדת הממשלה מתנגשת חזיתית עם עמדתה של היועצת המשפטית לממשלה, שכן הממשלה למעשה מחילה דין רציפות על הצעת חוק הגיוס שהניח שר הביטחון בני גנץ בזמן הממשלה הקודמת, בעוד שהיועמ"שית הסבירה היום שיש מניעה משפטית לקדם את הצעה זו.

ביחס לתקצוב תלמידי הישיבות נאמר בעמדת הממשלה: "אם אמרנו כי המדינה רואה חשיבות בלימוד תורה ומוכנה ליתן תמיכה כספית בגין תלמידים שיושבים ולומדים, הרי שעליהם לעשות זאת ולמלא אחר הוראות מוסד הלימודים בו הם לומדים. מוסד הלימודים מקבל תמיכה בגין היחיד שיושב ולומד ועומד בתכנית הלימודים המלאה כפי שמובנית במבחני התמיכות. זו ההצדקה היחידה לתמיכה הכספית ואין בילתה. לסוגיית השירות הצבאי לעומת זאת, אין כל קשר למילוי החובה לעמוד בתכנית הלימודים שמצדיקה כאמור את מתן התמיכה". אמירה זו מנתקת בין העובדה שאין דחיית שירות כחוק לבין התמיכה, ובפועל מסבירה שהתמיכה הכספית לחרדים מגיעה להם מעצם הלימודים בישיבה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully