וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא הוכח שתומכים בטרור: ביהמ"ש לבנק לאומי - פתחו את חשבון עמותת "אל אקצא"

עודכן לאחרונה: 16.5.2024 / 22:43

לפי דברי העמותה, עיקר עיסוקה הוא ארגון הסעות למקומות הקדושים לאסלאם וסיוע לנזקקים במזרח ירושלים. בבנק לאומי טענו כי העמותה מחזיקה בקשרים עם עמותה אחרת - "עמותה 48", שנחשדה במימון טרור. עמותת "אל אקצא": "שמחנו לראות כי ביהמ"ש לא קנה את הטענות"

מנסור עבאס על האלימות במגזר הערבי: "נתניהו חייב לשאת באחריות"./ערוץ הכנסת

בית משפט השלום בתל אביב קיבל היום (חמישי) את עתירה עמותת "אל אקצא", עליה טענו בעבר ארגוני ימין כי היא מקיימת קשרים עם גורמי טרור, והורה לבנק לאומי להסיר את החסימה שהטילו על חשבון העמותה בבנק מאחר וקבע כי בנק לאומי לא ביסס את הטענה שהעמותה אכן קשורה לגורמים התומכים בטרור.

לפי עמותת "אל אקצא", היא עוסקת בעיקרה בארגון הסעות מרחבי הארץ למקומות הקדושים לאסלאם וסיוע לנזקקים במזרח ירושלים. בבנק לאומי טענו כי העמותה מחזיקה בקשרים עם עמותה אחרת- "עמותה 48", שנחשבת לזרוע החברתית של התנועה האסלאמית ומזוהה עם מפלגת רע"מ. בפרסומים שונים נטען כי "עמותה 48" העבירה סכומי עתק לעמותה של חמאס בטורקה ששמה "ח'יר אומה", ועל כן היא נחשדה במימון טרור והוחלט בבנק לאומי לסגור את חשבון הבנק שבבעלותה. עמותת "אל אקצא", שיוצגה על ידי עורך הדין יצחק יערי, הכחישה מנגד כל קשר בין שתיהן.

מנסור עבאס, אימאן חטיב יאסין, חברי רע"ם בסבב התייעצויות אצל נשיא המדינה יצחק הרצוג לקראת הטלת המנדט להקמת הממשלה, בית הנשיא, 10 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
הזרוע החברתית של התנועה האסלאמית ומזוהה עם רע"מ. יו"ר המפלגה מנסור עבאס/ראובן קסטרו

בחודש שעבר בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה בקשת סעד זמנית דומה שהגישה "עמותה 48" ובכך אפשר לבנק לאומי להותיר את חסימת חשבון הבנק בנימוק כי הראיות שהוצגו בבית המשפט עיבו את החשד לפיו נציגי העמותה מקיימים קשרים עם ארגוני או פעילי טרור. לעומת זאת בדיון שהתקיים אתמול בבית משפט השלום בתל אביב בנוגע לעמותת "אל אקצא", הוחלט דווקא לקבל את עתירתם ולהורות לבנק לאומי לבטל את חסימת חשבון הבנק.

לפני כשנה עמותת "אל אקצא" קיבלה מכתב מבנק לאומי ובו נודע לה כי נחסם חשבון הבנק שלה. לאחר חלופת מכתבים בין הצדדים. הבנק נימק את החלטתו על רקע הנחיות רגולטוריות הקשורות למגמה מחשידה של גידול משמעותי בהכנסת המזומנים וגם נוכח קיום הקשרים עם "עמותה 48" שחשודה לכאורה במימון טרור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הראיות שהוצגו - בעלי משקל ראייתי מוגבל

הבנק הציג בבית המשפט הוכחות שונות לביסוס החשד נגד העמותה וביניהן גידול משמעותי בהיקף המזומן בחשבון לצד העובדה שהעמותה אינה יודעת את מקורו ומעצרו של פעיל העמותה ופתיחה חקירה פלילית נגדו. בנוסף הוצגו פרסומים בתקשורת בדבר חקירות שנפתחו נגד העמותה בחשד לעיסוק בטרור. העמותה הגיבה על כך כי בשנתיים ורבע שחלפו מאז שהוגשה התלונה, לא נמסר לעמותה על פתיחה בחקירה נגד ואיש מחבריה לא זומן לחקירה או הואשם בדבר.

בית המשפט מצא כי אין הצדקה לחסימה מלאה של פעילות העמותה בבנק מאחר והראיות שהוצגו על ידו הינם בעלי משקל ראייתי מוגבל ואינם מבססים חשד למעורבות או תמיכה של העמותה בטרור. "איני סבור שבוסס חשד ממשי לקשר בין שתי העמותות", אמר בהחלטתו השופט טל חבקין. "בעוד שבעניינה של 'עמותה 48' הוכחה פעילות התומכת בגופים בעזה, בסוריה, בטורקיה, בתימן וברשות הפלסטינית, לרבות בעמותה קונקרטית שקשורה לחמאס, בענייננו (של עמותת אל אקצא) אין ראיות כאלו".

בית משפט השלום תל אביב, מאי 2016. ראובן קסטרו
בית משפט השלום תל אביב/ראובן קסטרו

עוד הוסיף השופט חבקין ואמר כי הוא "סבור שהמשקל שיש לייחס לקשר של העמותה עם גורמים המעורבים בטרור, כ'דגל אדום' המעיד לכאורה על מעורבות של העמותה עצמה או תמיכתה בטרור, אף הוא מוגבל". בעקבות כך בית המשפט קבע כי אין הצדקה לחסימה מלאה של פעילות העמותה בבנק והטיל צו עשה זמני המחייב את הבנק לבטל את חסימת החשבון. כמו כן בנק לאומי חויב לשלם את הוצאות המשפט על סך 15 אלף ₪.

מטעם עמותת "אל אקצא" נמסר: "אנו מברכים על החלטתו האמיצה והצודקת של בית המשפט. זו החלטה חשובה שמשיבה את האמון בצדק ובערכי השוויון והסובלנות. ההחלטה מוכיחה כי השקרים וההכפשות הפרועות נגדנו מצד גורמים קיצוניים מהימין היו חסרי בסיס מלכתחילה. טענות שנועדו להכתים את שמנו ולעורר שנאה נגדנו. שמחנו לראות כי בית המשפט לא קנה אותן. כפי שטענו לאורך כל הדרך, אנחנו עמותה חוקית, שפועלת לקדם ערכים של הומניות וסיוע הדדי. אלה ערכי היסוד שלנו. כך פעלנו לאורך כל הדרך וכך נפעל גם בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully