וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמו של החטוף מתן צנגאוקר: "סמכתי על נתניהו שהוא מר ביטחון. הבנתי שהוא המכשול"

עודכן לאחרונה: 16.5.2024 / 18:30

עינב צנגאוקר, ממנהיגות משפחות החטופים, מספרת על ההתפכחות מהתמיכה בליכוד וברה"מ: "חודשיים לא עשיתי דבר, עד שהבנתי שהוא מטרפד הכול". בראיון לסופ"ש שלו היא תוקפת את בן גביר על אלימות המשטרה כלפי המשפחות בהפגנות ופונה ישירות לבנה: "לא אנום עד שאחבקך"

בווידאו: עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר, בריאיון לטל שלו בתוכנית סופ"ש שלו/צילום סטילס: ראובן קסטרו

"סמכתי על נתניהו שהוא מר ביטחון, עד שנפל לי האסימון שהוא המכשול": כך אמרה לסופ"ש שלו באולפן וואלה עינב צנגאוקר, אמו של החטוף מתן צנגאוקר, אחת ממובילות מאבק משפחות החטופים שהדליקה השבוע את "משואת התקווה" בטקס המשואות האלטרנטיבי באמפי שוני. צנגאוקר, תושבת העיר אופקים שמגדירה את עצמה תומכת נתניהו לשעבר, תוקפת היום בחריפות את ראש הממשלה וסבורה שהוא זה שמטרפד כעת עסקה להשבת בנה, שנחטף מניר עוז ב7 באוקטובר ביחד עם בת זוגו אילנה גריצבסקי, ששוחררה מהשבי בעסקת החטופים הראשונה

"עד מתי הוא יהיה מוכן להתיר את דמי ולהפקיר את החטופים?", צנגאוקר אמרה, בהתייחס לראיון שנתן נתניהו אתמול לתקשורת אמריקאית בו אמר שההפגנות של משפחות החטופים מאורגנות וממומנות והשווה אותן להפגנות בפרו פלסטיניות בקמפוסים בארה"ב. 'זה כואב לי. עד מתי ראש הממשלה יהיה מוכן להתיר את דמי ולהפקיר את החטופים?", שיתפה, והוסיפה כי על נתניהו "לקחת אחריות ולפנות את מקומו, להניח לנו. אנחנו מדינה כואבת".

עינב צנגאוקר. ראובן קסטרו
"אנחנו מודרים מהמו"מ על כל היבטיו". צנגאוקר/ראובן קסטרו

בחודשיים הראשונים ללחימה, צנגאוקר לא נקטה פעולות מיוחדות ולא בלטה במאבק משפחות החטופים. "סמכתי על נתניהו שהוא מר ביטחון וינווט אותנו להצלחה. ידעתי שהוא אהוב בקרב ארה"ב, החברה הכי טובה שלנו. לאט לאט נפל לי האסימון. הדברים לא התקדמו. הבנתי שראש הממשלה מטרפד, תוקע מקלות בגלגלים ומונע מנדט מצוות המו"מ. הוא המכשול, הוא זה שמטרפד. כל עוד יש חטופים בעזה, זה משרת אותו פוליטית, הוא יכול לשבת על כס השלטון.

לקח לי זמן להגיע להבנות, אבל במפגש האחרון שלי איתו פקעה סבלנותי", אמרה. "זאת הייתה פגישה ארוכה ורק מרחו בה את הזמן. הוא טען שלא ניתן לפרט הכל, אנחנו מודרים מהמו"מ על כל היבטיו. לא מקבלים תשובות על מה התועלת בלחץ צבאי, רק סיסמאות ריקות מתוכן".

לדברי צנגאוקר, היחס מראש הממשלה הוא "אטימות טוטאלית", והיא מותחת ביקורת גם על חברי קבינט המלחמה, בני גנץ וגדי איזנקוט, עליהם היא אומרת "הקשב גבולי. הם נכנסו כדי להיות המבוגר האחראי, אבל הדברים תקועים, אני לא רואה את האופק ואני לא יכולה להניח להם לשבת על הגדר. כל יום הוא קריטי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עינב צנגאוקר. ראובן קסטרו
"אנחנו לא פה לשם התארים אלא להחזרת החטופים". צנגאוקר/ראובן קסטרו

על האלימות המשטרתית: "אם הייתי חלק מפורום 'תקווה' הייתי מקבלת מעטפת מבן גביר"

צנגאוקר, בתה נטלי ובת זוגו של מתן, אילנה, מפגינות בחודשים האחרונים דרך קבע מול שער בגין בקריה, ובשבועות האחרונים אף נתקלו בעוד ועוד אלימות משטרתית. לדבריה, "אין לי ספק שזו מדיניות מלמעלה" והיא מפנה אצבע ישירה לשר לביטחון פנים. "הוא רואה אמא לחטוף בייסורים, המעט שהוא יכול לעשות זה להוריד הנחיה לממונים שנתקלים בי בהפרות סדר. אין לי ספק שזה הפרת סדר, אחנו באים לשם כדי להפריע את הסדר ותפקיד המשטרה לשמור על הסדר. אבל הוא היה צריך להוריד הנחייה להיות עדינים, לא רק איתי, עם כל משפחות החטופים". היא מוסיפה: "אם הייתי חלק מפורום תקווה או חלק מהצעדות חזרה לעזה, הייתי מקבלת מעטפת מבן גביר".

מתן צנגאוקר. באדיבות המשפחה, עיבוד תמונה
מתן צנגאוקר/עיבוד תמונה, באדיבות המשפחה

ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, צנגאוקר רדפה אחרי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בבית העלמין באופקים. "ייאמר לזכותו של סמוטריץ' שכיאה ליום הזיכרון הקדוש הוא עצר ושוחח איתי, ביקש את התמונה של מתן. היועץ שלו מקדם פגישה ביננו. אשמח לשבת מולו ולהבין את משנתו התמוהה בעיני. כיצד אנחנו מפקירים את האזרחים בעזה בעוד אנחנו מנסים להתיישב שם ולהשליט שם שלטון צבאי ישראלי? אלו רעיונות משיחיים שאין להם קשר למציאות". אולם, לבן גביר, לדבריה, "אני לא רואה צורך לפנות, לאו דווקא בגלל התפיסה הביטחונית שלו, אלא כי הוא השר לביטחון פנים".

"לא אנום עד לרגע שאזכה לראות אותו מתקרב לעברי ומחבק"

"כשמכתירים אותי מנהיגה או לביאה זה מביך, אבל זה כן עוזר לדחוף אותי לזעוק את הזעקה שלי", צנגאוקר אומרת בהתייחס לתמיכה הציבורית שהיא מכוערת במאבקה העיקש להשבת בנה ויתר החטופים. "זה מרגש. אני מרגישה את הרוח הגבית שמקיפה אותי, באמירותיי ובזה שאני עומדת במרחב הציבורי, זה כבוד לי. אבל אנחנו לא פה לשם התארים אלא להחזרת החטופים, המטרה המרכזית המלחמה, לא נפסיק עוד שנשיג אותה".

עוד סיפרה על בנה, שנחטף יחד עם בת זוגו אילנה, שחזרה מהשבי. "אילנה היא הלביאה והמנהיגה, בשקט שלה הא מדרבנת אותי להילחם ולא להיכנע להפחדות, השיח שלנו הוא שיח של כוח, היא מחכה לאהבת חייה, היא לא חזרה שלמה מהשבי", אמרה. "היא יודעת מה עובר על החטופים שם, זה מצריך תעצומות נפש. היא סיפרה לי על החוויות בשבי, אני לא שואלת ונותנת את המרחב שלה להחלים מהטראומה, מקפידה שהיא תקבל מעטפת נפשית. היא משתפת אבל לא הרבה, אנחנו לא רוצים לשקוע לזה כי היא צריכה להתחזק לקראת בואו של מתן, לקבל אותו בזרועות פתוחות. המידע האחרון על מתן היה יוכבד ליפשיץ, ששוחררה מזמן. היא זיהתה את מתן מתמונות שהראו לה".

עינב צנגאוקר בהפגנת משפחות החטופים ליד בניין ההסתדרות בתל אביב, 18 באפריל 2024. אדר כהן, אתר רשמי
צנגאוקר בהפגנת משפחות החטופים, באפריל/אתר רשמי, אדר כהן

"תמיד שואלים מה הייתי אומרת למתן אם היה שומע", הוסיפה האם הכאובה לסיום. "זה הקטע האהוב עליי כי יוצא לי לדבר בו ישירות עם מתן. מקווה שהוא חי ושומע אותי, לא אנום ולא אישן עד לרגע שאזכה לראות אותו מתקרב לעברי ומחבק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully