וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישגים, כישלונות וזובור מהשר: זו היתה כהונתו של ניצב מחוז ירושלים דורון תורג'מן

עודכן לאחרונה: 16.5.2024 / 16:21

הוא בין הניצבים המוערכים במשטרה, אך כהונתו הייתה רצופה סערות. התעוררה נגדו ביקורת על טיפולו בפינוי בתים בשייח ג'ראח ובפרעות במבצע שומר חומות, אך הוא נחל הצלחה ברמדאן האחרון, שכמעט הצית את הבירה. כשהשר בן גביר תקף אותו, המפכ"ל גיבה: "הפגין עמידה איתנה"

בווידאו: מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ומפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן סיירו בירושלים במסגרת ההערכות סביב הכנסת/אבי רוקח

ניצב דורון תורג'מן, שהודיע היום (חמישי) על פרישתו, הוא בין הניצבים המוערכים המשטרה. הוא מונה ב-2021 למפקד מחוז ירושלים על ידי המפכ"ל שבתאי והשר לביטחון פנים לשעבר אמיר אוחנה.

בראשית כהונתו בפיקוד המחוז הרגיש והמורכב ביותר במשטרה, בשנת 2021, במהלך חודש הרמדאן הורה על הצבת המחסומים בשער שכם, החלטה שגררה מהומות קשות במזרח ירושלים עד שלבסוף הוחלט להסיר את המחסומים ולאפשר גישה ומעבר במקום.

בהמשך, החלטת בית משפט העליון לפינוי 6 משפחות ערביות מביתם בשיח ג'ראח, והלעביר את הבתים לידי בעלים יהודים, הפכה את השכונה למוקד התפרעויות וחיכוכים בין ערבים ליהודים. אם לא די בכך, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, חבר כנסת מן השורה בזמנו, החליט להקים לשכה רשמית במקום, והרבה לתקוף את המפכ"ל ואת המשטרה על תפקודם., זאת ברקע הצתת כלי רכב של משפחה יהודית במקום.

דורון תורג'מן, מפקד מחוז ירושלים של המשטרה, 5 במאי 2024. ראובן קסטרו
נכשל בשומר חומות, אך נחל הצלחה ברמדאן של חרבות ברזל. ניצב דורון תורג'מן/ראובן קסטרו

פרעות ערביי ישראל ויו"ש ב"שומר החומות" לא דילגו על מחוז ירושלים, ופרצו במלוא עוצמתם בהר הבית ובשכונות במזרח העיר. משטרת ישראל בפיקודו של המפכ"ל קובי שבתאי נכשלה כישלון חרוץ בהיערכות לתרחיש מסוג זה, וכך גם בזמן אמת. לזכותו של ניצב תורג'מן, נאמר כי בחודשי רמדאן שבשנים הבאות, פחתו דרמטית הפרות הסדר במזרח העיר ובהר הבית. ביתר שאת, חודש רמדאן האחרון עבר כמעט ללא אירועים חריגים בהר הבית, זאת לצד שורה של סיכולי פיגועים ומעצרים של מחוללי הסתה וטרור ערב הרמדאן ובמהלכו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ממ"ז ירושלים ניצב דורון תורג'מן עם מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי. יואב דודקביץ, TPS
בחר לגבות אותו כשחטף ביקורת מהשר. ניצב דורון תורג'מן ומפכ"ל המשטרה קובי שבתאי/TPS, יואב דודקביץ

סגירת מעגל אחרי 36 שנה

תיק רצח בני הזוג יהודה ותמר כדורי בביתם בירושלים ב-2019, מהקשים והמזעזעים שאירעו במחוז, פוענח כעבור שלוש שנים, ב-אפריל 2022 לאחר חקירה מסועפת ומושקעת, ולאחר רצח נוסף שביצע המחבל בשכונה סמוכה.

תיק רצח נוסף שפוענח בתקופת כהונת תורג'מן היה רצח הנער ניסים שטרית לפני כ-38 שנה בהרי ירושלים. פריצת הדרך בתיק התרחשה בעקבות פרסום תחקירה של שני חזיזה (זמן אמת), וחקירה של משטרת המחוז של של מספר רב של חשודים שבסופה הועמדו לדין שני חסידי "שובו בנים", בני זאבי וברוך שרביט. התיק נגד הראשון נסגר לפני ימים אחדים, בעקבות החלטת בית משפט המחוזי בשל התיישנות. נגד הנאשם שרביט התיק ממשיך להתנהל, לאחר שהודה במעורבות ברצח.

אינפוגרפיקות מסיתות כנגד רצח יהודים. רשתות חברתיות, אתר רשמי
הסתה ברשת/אתר רשמי, רשתות חברתיות

חמ"ל התודעה שהוקם בתקופת כהונת ניצב תורג'מן כמפקד המחוז הוביל לשינוי דרמטי בכל הקשור לאכיפה ולניטור הסתה לטרור באינטרנט. החמ"ל המשותף למשטרה וגורמי ביטחון נוספים שהחל לפעול לפני כשנתיים בעצימות גבוהה ערב חודש הרמדאן ובמהלכו, הוביל למעצרם, לעיתים בזמן אמת, של מסיתים וחשודים במעורבות בטרור, ששיתפו תכנים ופרסמו איומים ברשתות החברתיות.

איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי, בפיצוח פרשת משפחת הפשע קראג'ה, אנדרטת עירון, 18 במרץ 2024. שלומי גבאי
עליות ומורדות ביחסים. בן גביר/שלומי גבאי

זובור לניצב

יחסיו של בן גביר עם ניצב תורג'מן ידעו עליות ומורדות. בחודש פברואר 2022, ברקע מחאה נוספת נגד החקיקה המשפטית שאירעה במרכז ירושלים, החליט השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לערוך שיחת בירור עם מפקד המחוז דורון תורג'מן. זאת, לאחר שלטענתו "משטרת ירושלים איבדה שליטה על האנרכיסטים", ולא פעלה כדי לעצור את המפגינים מול ביתו של ראש הממשלה, ואת חסימת כביש 1. "אלה אירועים חמורים ביותר שבהם שוטרים ולוחמי מג"ב היו במקום, אך קיבלו הוראה מפורשת שלא לאכוף את החוק ולא להתעמת עם המתפרעים", האשים בן גביר.

בעקבות "שיחת השימוע" הפומבית, גיבה מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי את התנהלות שוטרי ומפקד המחוז במחאות על הרפורמה המשפטית. הוא תקף את השר, שהודיע על זימון מפקד המחוז לבירור. המפכ"ל הוסיף לעמוד לצד השוטרים שפעלו במקום. "הם הפגינו עמידה איתנה והפעלת שיקול דעת בטיפול במחאה ובהמשך בהפרת הסדר", אמר. "מצר על כך שבירור הנושא מתבצע באופן פומבי, בעוד כוחות המשטרה פועלים בשטח, ולא באמצעות תחקיר מבצעי ענייני המתבצע בסיום הפעילות כמקובל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully