וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורמים ירדניים: סיכלנו מזימה איראנית להבריח נשק לגורמים הקשורים לחמאס

עודכן לאחרונה: 15.5.2024 / 12:09

הגורמים אמרו לרויטרס כי הנשק נשלח על ידי מיליציות פרו-איראניות בסוריה לתא של האחים המוסלמים בירדן, הקשור לזרוע הצבאית של חמאס. לדבריהם, משלוח הנשק נתפס כשחברי החוליה, ירדנים ממוצא פלסטיני, נעצרו בסוף מרץ

עשרות איומים אוויריים ששוגרו מאיראן יורטו; תיעוד מיירוטי הכטב״מים וטילי השיוט/דובר צה"ל

ירדן סיכלה הברחת נשק לממלכה, שלפי החשד תכננה איראן, לגורמים הקשורים לחמאס כדי לבצע פעולות חבלה - כך אמרו שני מקורות ירדניים לסוכנות הידיעות רויטרס.

הגורמים אמרו כי הנשק נשלח על ידי מיליציות פרו-איראניות בסוריה לתא של האחים המוסלמים בירדן הקשור לזרוע הצבאית של חמאס. לדבריהם, משלוח הנשק נתפס כשחברי החוליה, ירדנים ממוצא פלסטיני, נעצרו בסוף מרץ.

ירדן כבר תקופה ארוכה מזהירה ממאמצים של איראן לערער את היציבות בשטחה על ידי הברחות נשק וסמים מסוריה. השתתפותה בסיכול שיגורי הטילים והכטב"מים של איראן לעבר ישראל בחודש שעבר התקבלה בזעם בטהראן ובהתקפות של תומכיה ברשתות הברתיות נגד משטרו של המלך עבדאללה.

הגורמים הירדניים, שדיברו בעילום שם שם, סירבו לומר אילו פעולות חבלה תכנן אותו התא שנחשף לאור המשך החקירות ופעולות חשאיות בנושא.

לדבריהם, מטרת ההברחה הייתה לערער את היציבות בירדן, שמוצאת את עצמה בתווך בין ישראל וארצות הברית, שלה בסיס בשטחה, לבין שכנותיה עיראק וסוריה שבהן פועלים ארגוני טרור בתמיכת טהראן.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישה עם מלך ירדן עבדאלה בעמאן, 12 באוקטובר 2023. רויטרס
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בפגישה עם מלך ירדן עבדאלה בעמאן, 12 באוקטובר 2023/רויטרס

הגורמים הירדניים לא ציינו איזה כלי נשק נתפסו בפשיטה במרץ, אם כי אמרו בחודשים האחרונים שירותי הביטחון סיכלו ניסיונות רבים של איראן והמיליציות להבריח מוקשים, חומרי נפץ, רובי קלצ'ניקוב וקטיושות

לדבריהם, רוב הנשק נועד להגיע לגדה המערבית, אך חלקו - כולל זה שנתפס במרץ - יועד לחוליית האחים המוסלמים הקשורה לחמאס.

"הם מחביאים את כלי הנשק האלה בבורות המכונים נקודות מתות, הם לוקחים את מיקומם באמצעות GPS ומצלמים אותם ואז מנחים את האנשים להוציא אותם משם", אמר אחד המקורות, גורם המעורה בענייני ביטחון, על שיטת הפעולה של המבריחים.

בניגוד למדינות ערביות אחרות שבהן היא מוגדרת ארגון טרור, תנועת האחים המוסלמים פועלת באופן חוקי בממלכה ההאשמית וזוכה לתמיכה לא מבוטלת בקרב האוכלוסייה, שאחוז גדול ממנה הוא פלסטיני במוצאו. חמאס נוסד כשלוחה הפלסטינית של התנועה בשנות ה-80, אף שהיא באופן רשמי טוענת שהיא אינה דוגלת באלימות.

הגורמים הירדניים אמרו לרויטרס כי הרשויות בממלכה חושדות שאיראן, חמאס וחיזבאללה מנסים לגייס צעירים קיצונים החברים בתנועה כדי להרחיב את "ציר ההתנגדות" בהובלת טהראן.

נציג בכיר של תנועת האחים המוסלמים בירדן אישר כי כמה מחבריה נעצרו בחודש מרץ כשברשותם נשק, אך אמר כי הם לא פעלו באישור התנועה. לדבריו, הוא חושד שהם הבריחו נשק לגדה ולא תכננו פעולות בירדן.

"יש דיאלוג בין האחים לבין הרשויות. הם יודעים שאם יש טעויות זה לא האחים, רק יחידים ולא מדיניות התנועה", אמר הנציג, שביקש להישאר בעילום שם בשל רגישות הנושא.

בכיר אחר באחים המוסלמים, שביקש גם הוא להישאר בעילום שם, אמר לרויטרס כי חברי החולייה שנעצרו גויסו על ידי סגן מנהיג חמאס לשעבר סאלח אל-עארורי, שתכנן פעולות טרור מלבנון עד שחוסל בתקיפת מל"ט בביירות בינואר שיוחסה לישראל.

ירדן, ארצות הברית, איראן וישראל לא הגיבו לדיווח של רויטרס. טהראן הכחישה את טענותיה של עמאן על מעורבותה בהברחות הנשק והסמים מסוריה, שהתגברו בשנה החולפת ורבים מהם סוכלו - אך לא את כולם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
מחאת תמיכה בעזה, בעאמן , בירת ירדן .15 במאי 2024. רויטרס
מחאת תמיכה בעזה, בעאמן , בירת ירדן .15 במאי 2024/רויטרס

המלחמה ברצועת עזה הגבירה את הלחץ על שלטונו של המלך עבדאללה, בעל ברית קרוב של ארצות הברית ובעל הסכם שלום עם ישראל המנהיג מיליוני פלסטינים שנמלטו אל עבר הירדן המזרחי עם קום המדינה. הציבור מוביל הפגנות זעם נגד היחסים עם ישראל, ודורש לנתק אותם. תמונות של המלך לבוש במדי צה"ל ועטוף בדגלי ישראל הופצו ברשתות החברתיות תוך שהוא מכונה "בוגד" ו"בובה של המערב".

העיתונאי הירדני בסאם בדרי אמר לרויטרס כי הפערים בין עמדת המשטר לבין הסנטימנט הציבורי מעולם מעולם לא בלטו יותר כמו אחרי סיכול המתקפה האיראנית.

"היה חוסר שביעות רצון", אמר. "ירדן נהגה לשמור במיומנות על מרחק שווה מכל מדינות האזור, אך בהתערבותה יישרה ירדן קו עם הציר האמריקני".

שני פוליטיקאים ירדנים שביקשו להישאר בעילום שם בשל רגישות הנושא אמרו כי חשש נוסף הוא שמתיחות בין הממשל לתנועת האחים המוסלמים נושאת בחובה סיכונים. אחד משני המקורות הירדניים אמר כי גורמי מודיעין זימנו עשרה בכירים בתנועה כדי להודיע להם על מעצרה של חוליה שקישרה בין תנועתם לבין חמאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully