וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משגרי טילים הופצצו במערב עיראק

25.3.2003 / 0:00

הפנטגון בודק אם המשגרים הכילו סקאדים; מסוקים התעמתו עם משמר הרפובליקה; ארה"ב השתלטה על שדה התעופה בבצרה; כוחות הקואליציה נמצאים 80 ק"מ מבגדד; סדאם: נמשיך להשפיל האויב

הכוחות האמריקאיים מצאו לראשונה במערב עיראק משגרי טילי קרקע קרקע. רשת איי.בי.סי דיווחה כי מטוסי קרב של ארה"ב הפציצו את המשגרים. מהפנטגון נמסר כי לא ניתן לדעת אם במשגרים היו טילי סקאד לטווח ארוך הדומים לאלו ששוגרו לישראל במלחמת המפרץ, או סוג אחר וכי העניין נבדק. כמו כן, קיימת אפשרות שהיו אלה משגרי דמה מקרטון.

כוחות הקואליציה שבו והפציצו אמש מטרות בדרום בגדד, כך דיווחו עדי ראייה. גם עיר הנפט הצפונית מוסול הופצצה אתמול בערב במשך כ-45 דקות. בגלי צה"ל דווח כי בשעות הערב התנהלו חילופי אש בין כוחות הברית לבין צבא עיראק במערב המדינה, סמוך לגבול עם ירדן.

כוחות הקואליציה נמצאים בסמוך לעיר כרבלא, 80 ק"מ דרומית לבגדד. סופות חול עיכבו את התקדמותם עד כה. במקום הופל אתמול בבוקר מסוק אמריקאי, שנראה בצילומי הטלוויזיה העיראקית (ראו כתבה נפרדת). הטלוויזיה העיראקית הראתה אמש צילומים של שני הטייסים השבויים. הטייסים לא נשאלו שאלות, ולא דיברו כלל. הם נראים במצב בריאותי טוב.

מוקדם יותר אתמול התנהלו קרבות קשים עם יחידות משמר הרפובליקה, כ-100 ק"מ מדרום לבגדד. בסי.אן.אן דווח, כי הכוחות נתקלו בהתנגדות קשה ובאש נגד מטוסים. בתום הקרב אמרו הטייסים כי לא הצליחו להשיג את מטרותיהם, וכי הטנקים העיראקים לא הושמדו.

קרבות קשים התנהלו גם בנסיריה, בדרום עיראק. מספר חיילים של צבאות הברית נהרגו בקרבות ואחרים נעדרים. החיילים האמריקאים ביצעו ירי מרגמות לעבר בונקרים באזור. מטוסי ארה"ב תקפו עמדות קידמיות של צבא עיראק בצפון המדינה, לא הרחק מן העיר צ'מצ'מל שבמובלעת הכורדים. דיווחים על פיצוצים הגיעו גם מקרבת עיר הנפט הצפונית קירקוק. אתמול חודשו ההפצצות בעיר בצרה, והאמריקאים השתלטו על שדה התעופה בעיר. הפצצות היו גם בבגדד.

2,000 שבויים עיראקים בידי ארה"ב

שר ההגנה הבריטי, ג'ף הון, מסר אתמול במסיבת עיתונאים, כי אין לוח זמנים לתקיפה הקרקעית בבגדד. שלשום מסר השר כי התקיפה צפויה להתחיל עד היום. בתשובה לשאלה אחרת, השיב הון, כי בריטניה נוקטת בכל המאמצים על מנת לאתר את החיילים הנעדרים.

נציגים של הצלב האדום הגיעו אתמול לבגדד, לדון בחילופי שבויים בין עיראק לארה"ב. בגלי צה"ל דווח, כי 12 חיילים אמריקאים ושני בריטים מוגדרים נעדרים. הפנטגון מסר כי בידי ארה"ב 2,000 שבויים עיראקים. שגריר עיראק באו"ם אמר אתמול בערב, כי מדינתו תכבד את זכויות השבויים ותטפל בהם כראוי, על פי כל החוקים הבינלאומיים בנושא.

גורמים בפנטגון דיווחו אמש כי כוחות אמריקאיים גילו בעיראק מפעל ענק לנשק כימי. רשת "פוקס ניוז" דיווחה כי המפעל, שמוקף בגדר חשמלית, נמצא ליד העיר נג'אף, 160 ק"מ דרומית לבגדד, וסמוך אליו ממוקמים מבנים צבאיים. לפי הדיווחים, גנרל עיראקי שהיה ממונה על ניהול המפעל נעצר ונמצא בחקירה. דובר צוות פקחי האו"ם אמר כי לפקחים לא ידוע על מפעל כימי באזור. רשת אן.בי.סי דיווחה מהפנטגון כי חיילי ארה"ב גילו מיתקן נוסף החשוד כמפעל לייצור נשק כימי. בדיווח לא נמסר מיקומו.

"לשסף את גרונם של הכופרים"

סגן ראש ממשלת עיראק, טארק עזיז, אמר אתמול בערב במסיבת עיתונאים בבגדד כי הנשיא, סדאם חוסיין, מתפקד ושולט שליטה מלאה בצבא ובמדינה.

הטלוויזיה העיראקית שידרה אתמול בבוקר נאום של חוסיין, שבו שיבח את עמו ודחק בו להילחם בכוחות הקואליציה הפולשים לעיראק. סדאם התייחס להתפתחויות מהימים האחרונים, לאחר ההתקפה האמריקאית על הבונקר שלו בשבוע שעבר, שאחריה עלתה האפשרות שנהרג. לא ברור האם סדאם חוסיין הוא המצולם בקלטת או כפילו.

חוסיין נשא את הנאום כשהוא לבוש מדי צבא, ללא משקפי הראייה ונינוח בהרבה מכפי שהיה בנאומו ביום חמישי, לאחר ההפצצה הראשונה. גם איכות השידור היתה טובה יותר. חוסיין טען שעיראק נענתה לכל הדרישות שהופנו אליה, וחרף זאת נפתחה המלחמה. לדבריו, ארה"ב ובריטניה, בתמיכת הציונות, "העלתה מאז סוף מלחמת המפרץ ב-1991 תירוצים חדשים מדי יום... עד שהחלה המלחמה עכשיו". הוא הוסיף כי "תמיד נענינו לכל דבר, אפילו אם לא היה חוקי וצודק. נענינו לדרישות של הרשעים, כדי שיסירו את המצור מעלינו וכדי להימנע מפגעי המלחמה. וכאשר לא נשאר להם תירוץ, הוכיחו את כוונותיהם האמיתיות".

חוסיין אמר שצפוי "ניצחון סופי" וקרוב על האמריקאים. "אנו חיים כעת בימי הכרעות", אמר. חוסיין שיבח את הלחימה העיראקית בעיר הנמל הדרומית אום קסאר והזכיר בסוף נאומו שורה של שמות מפקדי דיביזיות ובכירים שמנהלים כעת לחימה באמריקאים, בהם מפקד דיוויזיה 51, גנרל חאלד אל-האשמי, שהופיע אתמול בטלוויזיית "אל-ג'זירה" לאחר שארה"ב טענה שנפל בשבי.

בתום הקראת השמות ציין סדאם כי בכך ממלאת עיראק אחר הבטחתה לאללה לנצח. "הניצחון מאללה והכיבוש קרובים", ציין. סדאם פנה לתושבי עיראק ואמר שהכוחות התוקפנים יגבירו את ההפצצות האוויריות כתגובה על הלחימה נגדם בקרקע. לדבריו, עיראק מנחילה לכוחות האמריקאים "אבידות רציניות", והכוחות התוקפים מנסים להימלט מ"התסבוכת" שאליה נקלעו. "האויב (ייסוג) מובס ומקולל", אמר, "סבלנות, אחים, שכן הניצחון קרוב".

"מדיניותנו היא להימנע מרוע - אך כאשר פוגעים בנו, אנו נעשים יותר קשוחים", הוסיף סדאם. "האויב הסתבך עם אדמת עיראק הקדושה... לשאהידים מובטח פרס גן עדן, והם יזכו לחיי נצח". נשיא עיראק קרא גם "לשסף את גרונם של הכופרים, על פי רצונו של אללה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully