וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלינקן יגיש דוח ביקורתי על ישראל, אך לא יקבע כי הפרה את כללי השימוש בנשק אמריקני

עודכן לאחרונה: 10.5.2024 / 7:55

הדוח עוסק בשאלה האם ישראל מילאה אחרי החוק הבינלאומי ולא הגבילה סיוע הומניטרי לעזה ועורר ויכוח פנימי עז ביותר במשרד החוץ האמריקני. במידה וכן ייקבע כי ישראל הפרה את החוק - היא עלולה להיענש בעצירת אספקת נשק מארה"ב

בווידאו: נתניהו על מבצע ברפיח, אחרי שיחתו עם ביידן ייקח קצת זמן להיערך לזה/אתר רשמי

שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן צפוי למסור לקונגרס, ייתכן כבר היום (שישי), דוח שמותח ביקורת חריפה מאוד על הדרך שבה מנהלת ישראל את הלחימה בעזה. אולם, יימנע מלקבוע שישראל הפרה את ההתחייבויות שנתנה לגבי שימוש בנשק אמריקני בהתאם לחוק הבינלאומי, כך לפי שלושה בכירים אמריקנים.

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה 

9 במאי 2024. רויטרס
מסתמן: בלינקן לא יקבע כי ישראל הפרה את כללי השימוש בנשק אמריקני/רויטרס

למה זה חשוב:

  • הדוח שעוסק בשאלה האם ישראל מילאה אחרי החוק הבינלאומי ולא הגבילה סיוע הומניטרי לעזה עורר את הויכוחים הפנימיים העזים ביותר במשרד החוץ האמריקני מאז 7 באוקטובר, כך אמרו בכירים אמריקנים.
  • בחודשים האחרונים משרד החוץ האמריקני מנהל תהליך פנימי במסגרתו הוא מכין דוח רגיש ביותר מבחינה פוליטית. הדוח הוא אחת הדרישות של מזכר ביטחון לאומי חדש עליו חתם הנשיא ביידן בחודש פברואר.
  • משרד החוץ האמריקני בוחן את השימוש שישראל ושש מדינות נוספות שנמצאות כעת במצב של עימות צבאי עושות בנשק אמריקני.
  • אם משרד החוץ האמריקני קובע כי אחת המדינות האלה הפרה את החוק הבינלאומי תוך כדי שימוש בנשק אמריקני או מנעה הגעה של סיוע הומניטרי שזוכה לתמיכת ארה"ב, היא עלולה להיענש בעצירת אספקת הנשק מארה"ב.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מאחורי הקלעים:

  • בשבועות האחרונות התנהלה "משיכת חבל" בין חלקים שונים של משרד החוץ האמריקני לגבי תכני הדוח ומסקנותיו.
  • בעוד האגף לזכויות אדם ודמוקרטיה וכן סוכנות הסיוע ההומניטארי USAID המליצו לבלינקן לקבוע כי ישראל הפרה את תנאי מזכר הביטחון הלאומי, גורמים אחרים במשרד החוץ האמריקני חשבו את ההיפך.
  • שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו והשליח האמריקני היוצא לעניינים הומניטריים בעזה דיוויד סאטרפילד הגישו מסמך לבלינקן שבו הדגישו כי ישראל אינה מפרה את החוק הבינלאומי במלחמה בעזה, כך לפי שני בכירים אמריקנים שקראו את המסמך.
  • הבכירים האמריקנים ציינו כי לו וסאטרפילד המליצו לבלינקן לקבוע בדוח שלו לקונגרס כי ישראל אינה פוגעת בהעברת סיוע הומניטרי לעזה.
  • השניים הבהירו כי בעבר ישראל אכן נקטה בצעדים שהגבילו והפריעו להעברת סיוע הומניטרי לעזה, אך ציינו כי המדיניות הישראלית השתנתה מאז שיחת הטלפון בין ביידן לנתניהו בחודש אפריל במהלכה הציג הנשיא אולטימטום לראש הממשלה.
  • לפי הבכירים האמריקנים, לו וסאטרפילד אמרו כי המצב כיום בכל הנוגע למדיניות ישראל בעניין הסיוע ההומניטרי לעזה השתפר באופן משמעותי וציינו כי ישראל אינה מעכבת באופן מכוון העברת סיוע הומניטרי לעזה.
רה"מ בנימין נתניהו, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. צילום: Gage Skidmore/flickr, Alexandros Michailidis/Gettyimages, עיבוד תמונה
ישראל עלולה להיענש בעצירת אספקת הנשק מארה״ב. ביידן ונתניהו/עיבוד תמונה, צילום: Gage Skidmore/flickr, Alexandros Michailidis/Gettyimages

תמונת המצב:

  • שלושה בכירים אמריקנים אמרו כי הדוח של בלינקן צפוי לפרט שורה ארוכה של תקריות שהתרחשו במהלך המלחמה בעזה ולציין כי הן מעלות חשש כבד לגבי הפרות של החוק הבינלאומי.
  • הבכירים האמריקנים אמרו כי הדוח צפוי לתאר את המצב בצורה ביקורתית מאוד ולציין כי משרד החוץ האמריקני בוחן בעצמו כמה מהתקריות החמורות יותר. באותה נשימה, בלינקן יימנע מלקבוע כי ישראל מפרה את החוק הבינלאומי בהקשר של הכללים לשימוש בנשק אמריקני.
  • בכיר אמריקני ציין כי הדוח של בלינקן אימץ את המסקנות של לו וסאטרפילד וכי הוא קובע שבעת הנוכחית ישראל אינה מפרה את מזכר הביטחון הלאומי בכל הנוגע להעברת סיוע הומניטרי לעזה ללא הפרעה.
  • לו, סאטרפילד ומשרד החוץ האמריקני סירבו להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully