וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענקית התרופות אסטרהזניקה הורידה את חיסוני הקורונה מהמדפים

8.5.2024 / 18:05

בעיתוי תמוה ובימים של תביעה ייצוגית בבריטניה נגד חברת התרופות, החיסונים נגד הקורונה הופסקו לשיווק. בחברה טוענים כי מדובר בשיקולים מסחריים. במשרד הבריאות בישראל הדגישו כי החיסון ניתן בישראל בעבר רק לכ-4,000 איש ולא נצפו תופעות לוואי חריגות

בווידאו: מדינות אירופה עוצרות את השימוש בחיסוני הקורונה של אסטרהזניקה/צילום: רויטרס

חברת התרופות "אסטרהזניקה" הורידה מהמדפים ברחבי אירופה את חיסון הקורונה, כך דיווח אתמול (שלישי) ה"דיילי טלגרף". החברה טוענת שהרקע להחלטה נובע משיקולים מסחריים, כלומר עודף חיסונים.

ההודעה של ענקית התרופות, החברה הבריטית-שוודית, לכאורה מעט תמוהה בשל התזמון שלו, מכיוון שלפני חודשיים פרסמו בבריטניה שהוגשה תביעה ייצוגית של כ-50 אנשים נגד החברה. הרקע לתביעה הוא תופעת הלוואי (TTS) שיצר החיסון וגרם ל-81 מקרי מוות ברחבי בריטניה, ולמאות מקרים של פגיעות נוספים.

תופעת הלוואי הנקראת Thrombosis with thrombocytopenia syndrome (TTS) עשויה לגרום לקרישי דם, טסיות דם נמוכה, ובמקרים שונים עשויה להוביל גם להידרדרות במצב הרפואי, לשבץ מוחי ואפילו למוות. החברה הודתה לפני שלושה חודשים בבית המשפט שהחיסון עלול ליצור את תופעת הלוואי, ולאחר מכן בחודש מרץ השנה החליטה להגיש בקשה לביטול החיסון ואתמול הוא נכנס לתוקף.

חיסונים של חברת אסטרהזניקה בקלן, גרמניה 18 במרץ 2021. רויטרס
חיסונים של חברת אסטרהזניקה בקלן, גרמניה 18 במרץ 2021/רויטרס

בהודעה הרשמית של החברה נכתב: "אנו גאים בתפקיד שלנו לסיום המגיפה העולמית. על פי ההערכות שלנו יותר מ-6.5 מיליון חיים ניצלו בשנה הראשונה בלבד, ולמעלה משלושה מיליארד מנות סופקו ברחבי העולם. המאמצים שלנו הוכרו על ידי ממשלות ברחבי העולם ונחשבים באופן נרחב כמרכיב קריטי לסיום המגיפה העולמית. מכיוון שפותחו מאז חיסונים רבים לקורונה, יש עודף של חיסונים זמינים".

הדבר הוביל לירידה בביקוש לאסטרהזניקה שאינה מיוצרת או מסופקת יותר. לפיכך, החברה קיבלה את ההחלטה להתחיל לבטל את אישורי השיווק של החיסון באירופה. "אנו נשתף פעולה עם רשויות רגולטוריות ברחבי העולם כדי ליזום ביטולי אישורי שיווק, שלא צפויה דרישה מסחרית עתידית לחיסון", מסרו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
חיסון רביעי לקורונה, תל אביב, 3 בינואר 2022. ראובן קסטרו
חיסון רביעי לקורונה, תל אביב, 3 בינואר 2022/ראובן קסטרו

כמה חוסנו בישראל?

לפני ארבע שנים, בשנת 2020, ממשלת ישראל בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, משרד הבריאות והחברה הבריטית הודיעו שהמדינה תרכוש 10 מיליון חיסונים מהחברה, אך מרביתם חולקו או נתרמו למדינות שונות. לפי משרד הבריאות, החיסון ניתן בעבר רק לכ-4,000 אנשים ולא נצפו תופעות לוואי חריגות. בנוסף, על פי הנתונים העדכניים של שנת 2021, חברת אסטרהזניקה תרמה ארבעה מיליון שקלים למערכת הבריאות בישראל. בשנת 2022 הגדילה ל-6.7 מיליון שקלים את התרומות.

ממשרד הבריאות נמסר: "השימוש בחיסון קורונה של אסטרהזניקה הופסק בישראל כמו גם במדינות רבות אחרות, כשהחיסון ניתן בישראל בעבר רק לכ-4,000 איש ולא נצפו תופעות לוואי חריגות. יש לציין שהמידע בעולם לגבי תופעות הלוואי לאחר חיסון מתוצרת אסטרהזניקה אינו חדש ודווח עם תחילת השימוש. עוד חשוב לציין, שבמחקר שעשה משרד הבריאות לאחרונה לגבי תופעות לוואי מחיסוני קורונה שניתנו בישראל לא נמצאו תופעות לוואי שלא היו מוכרות קודם. החיסונים נגד קורונה הצילו חיים רבים בישראל ובעולם כולו, והפכו פנדמיה קטלנית למחלה ברת מניעה וטיפול. כמו כל טיפול רפואי חדש וכפי שנעשה גם במגפת הקורונה, המשרד עוקב אחר יעילות החיסון ותופעות הלוואי, תוך מעקב אחר מידע מדעי מתוקף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully