וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועצת המשפטית של רה"מ מעידה בתיק 1000: "היו פניות רבות על מתנות שקיבל הזוג נתניהו"

עודכן לאחרונה: 8.5.2024 / 15:06

עו"ד שלומית ברנע פרגו, המכהנת בתפקיד מ-2003, סיפרה בדיון בתיק המתנות כי הביאה לידיעת נתניהו את דבר קיומה של חוברת העוסקת בכללי ניגוד עניינים וקבלת מתנות פעמיים לאורך שנות כהונתו - ב-2009 וב-2013. "שאלתי אם הוא רוצה שאסביר לו בפירוט, הוא אמר שיקרא לבד"

משפט תיקי נתניהו- עדותה של שלומית ברנע פרגו, היועצת המשפטית למשרד רה"מ/מערכת וואלה

עו"ד שלומית ברנע פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, החלה להעיד הבוקר (רביעי) במסגרת תיק 1000 בבית המשפט המחוזי בירושלים. ברנע מכהנת בתפקידה מ-2003. את השאלות בעדות שואל עו"ד עמית חדד, סנגורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בדיון נשאלה ברנע האם הביאה לידיעת ראש הממשלה בנימין נתניהו את דבר קיומה של חוברת העוסקת בכללי ניגוד עניינים וקבלת מתנות. לדבריה, עשתה זאת פעמיים במהלך 2009 ו-2013. לדבריה, "היו פניות רבות מאד מטעם לשכת רה"מ בנוגע למתנות שהוא ורעייתו קיבלו במסגרת תפקידו". עוד אמרה על כך: "היו מעט פניות מצד שרים אחרים בנושא, ולכן חשבתי שטוב אעשה עם ארענן את ההוראות הרלוונטיות".

"הפצרתי בו להסתייע בחוברת ככלי עזר שימושי ויעיל", אמר ברנע. היא ציינה כי "שאלתי אותו אם הוא רוצה שאסביר לו בצורה יותר מפורטת, אך הוא אמר שהוא יעיין בחוברת בזמנו החופשי".

על הקשר בין נתניהו למיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, אמרה כי ידעה עליו רק מהתקשורת. לדבריה, לא ידעה שראש הממשלה פנה לייעוץ בעניין קבלת מתנות לעורכי דין פרטיים. כמו כן, לא ידעה על פעולתו של נתניהו לקידום האינטרסים של מילצ'ן.

שלומית ברנע פרגו, היועצת המשפטית למשרד רה״מ,מעידה במשפט תיקי נתניהו, בימ"ש מחוזי ירושלים, 8 במאי 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
"היו פניות רבות מאד בנוגע למתנות של הזוג נתניהו". שלומית ברנע פרגו, הבוקר/פלאש 90, יונתן זינדל

ברנע הסבירה כי ההחלטה של עובד הציבור אם לקבל מתנה יכולה להיות מורכבת, "משום שיש לה הרבה נסיבות שיש לקחת בחשבון". מסיבה זו היא "מעמידה לרשות עובד הציבור, ואפילו מנחה אותו, לפנות לייעוץ המשפטי ואל ועדת המתנות כדי לקבל הנחיה או ייעוץ בשביל לוודא שאכן החוק לא חל עליה".

כמו כן הסבירה, "בכל עניין שנוגע לתפקידו הממלכתי של רה"מ, או בכל עניין שיש לו ספק או שיש אפשרות שאולי הוא נוגע לתפקידו הממלכתי של רה"מ, עליו לפנות ללשכתו המשפטית, אלי, ובמידת הצורך אני מתייעצת עם היועצת המשפטית לממשלה. כמובן שגם רה"מ רשאי לפנות אליה ישירות אם הוא רוצה".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
שלומית ברנע פרגו, היועצת המשפטית למשרד רה״מ,מעידה במשפט תיקי נתניהו, בימ"ש מחוזי ירושלים, 8 במאי 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
ברנע פרגו בדיון, היום/פלאש 90, יונתן זינדל

עו"ד חדד מול פרגו ברנע: הטונים עולים

לאחר כמה שאלות בנושא דיווחים על "מתנת מזון מתכלה" שהועברו ליחדת המתנות, הטונים בעדות הופכים לצורמים. סנגורו של נתניהו, עו"ד חדד, מזכיר שיחות פרטיות משנת 2018, וטוען כי פרגו ברנע אמרה בעל פה לנתניהו כי מותר לקבל מתנות.

עו"ד חדד: בואי נדבר על מתנת מזון מתכלה.

פרגו ברנע: יש נוהל של משרד ראש הממשלה שמתנת מזון מתכלה אפשר להעביר ליחידת המתנות -אבל צריך לדווח עליה.

עו"ד חדד: אם אשתו של ראש הממשלה או חבר טוב נותן לו מזון מתכלה אז זו מתנה שמותר לקבל.

פרגו ברנע: אם המתנה ניתנת ללא קשר לעבודתו כעובד ציבור. אני שוב מזכירה את הצורך לבדיקת שלילת ניגוד העניינים.

עו"ד חדד: ניגוד עניינים לא קשור פה.

פרגו ברנע: כן קשור.

עו"ד חדד: זה לא מה שאמרת לי בשיחות הפרטיות ביננו ב-2018, אבל לא נזכיר אותן פה.

פרגו ברנע: אם נכנס לשיחות ביננו בעל פה אז אני אזכיר לך שאמרתי לך שהגישה שלך לא מקובלת על משרד המשפטים.

עו"ד חדד: האם אמרת בעל פה לראש הממשלה שמותר לקבל מתנות?

פרגו ברנע: אני לא אומרת דברים שהם לא קונקרטיים, למשל אמרתי לראש הממשלה שאם הוא רוצה להעסיק עובדי ניקיון בשבת במעון הוא צריך לקבל על כך היתר ממשרד הכלכלה.

עו"ד חדד: את לא שומעת את השאלה שלי כי את מוטה.

פרגו ברנע: אני לא מייחסת לראש הממשלה התנהגות לא נאותה ואני מבקשת, עמית, שתזכור את נימוסך.

שלומית ברנע פרגו, היועצת המשפטית למשרד רה״מ,מעידה במשפט תיקי נתניהו, בימ"ש מחוזי ירושלים, 8 במאי 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
שלומית ברנע פרגו, היועצת המשפטית למשרד רה״מ,מעידה במשפט תיקי נתניהו, בימ"ש מחוזי ירושלים, 8 במאי 2024/פלאש 90, יונתן זינדל

בשלב זה, העדות עוברת מטונים צורמים לצעקות של ממש. סנגורו של נתניהו, עו"ד חדד, טען כי פרגו ברנע מתחמקת משאלות. היא בתגובה, כועסת על הרמת הקול שלו, וטוענת כי יש לה חיסיון. הסנגור כועס כי אם יש לה חיסיון, אין לה מה לעשות להעיד, ותוהה האם קיבלה בכלל אישור מהיועצת המשפטית לממשלה.

פרגו ברנע: אני לא מסכימה עם התיאוריה שלך במיוחד שמדובר על מתנות שדרך המלך שהם ניתנות בגלל שהוא עובד ציבור. אתה משאיר את שיקול הדעת לקובע שהמתנות ניתנות לו. בגלל שהוא עובד הציבור אתה כן צריך לפנות לייעוץ משפטי.

עו"ד חדד: שמעת את השאלה שלי!! (צועק)

פרגו ברנע: עמית יכול להיות שאתה מרים עליי את הקול?

עו"ד חדד: נגיד שראש הממשלה חושש שהיה אירוע שקשור לטוהר המידות, איך הוא יתייעץ איתך? הרי אין לדברים שהוא אומר לך חיסיון לקוח עו"ד.

פרגו ברנע: יש לי חיסיון.

עו"ד חדד: אז אם יש לך חיסיון איך את מעידה כאן בכלל?!

פרגו ברנע: גבולות החיסיון של יועץ משפטי במשרדי ממשלה לא ברורות, כדי להעיד פה אני צריכה לקבל אישור מהיועמ"שית.

עו"ד חדד: קיבלת אישור מהיועמ"שית ביחס לעדות שלך כאן?

פרגו ברנע: לא קיבלתי.

עו"ד חדד: אבל אמרת שצריך לקבל אז איך את מעידה כאן?

פרגו ברנע: זומנתי להעיד על ידי ביהמ"ש.

בשלב זה עו"ד חדד מעלה שם חדש - יוסי כהן, בזמנו ראש המוסד, שקיבל מתנה ג'יימס פאקר. עו"ד חדד מטיח בפרגו ברנע כי היא לא בדקה אותו, למרות שהוא נשא בתפקיד ציבורי, בזמן שהיא טוענת בתמורה כי לא מדובר באותו מקרה של "מתנה מתכלה".

עו"ד חדד: את יודעת שיוסי כהן קיבל ביוני 2016, שהוא היה ראש המוסד, מתנה ממר פאקר?

פרגו ברנע: זה פורסם.

עו"ד חדד: יוסי כהן הכיר את פאקר. בדקתם איך הוא הכיר אותו?

פרגו ברנע: לא.

עו"ד חדד: הוא היה ראש מל"ל נשא בתפקיד ציבורי ואת בדקת.

פרגו ברנע: כן

עו"ד חדד: זה לא מתנה מתכלה - זה 20 אלף דולר במזומן. הקשר ביניהם התחיל בזמן שיוסי כהן היה עובד ציבור. האם יוסי כהן קיבל אישור לקבל את המתנה? את יודעת האם קיבל מהיועץ המשפטי של המוסד?

פרגו ברנע: אני אשמח לראות את חוות הדעת של היועץ המשפטי של המוסד.

במה מואשם נתניהו?

בתיק 1000 (פרשת המתנות) ראש הממשלה בנימין נתניהו נאשם כי קיבל מאנשי העסקים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר טובות הנאה בשווי של כ-700 אלף שקלים, בעת שכיהן כראש ממשלה. עיקר המתנות היו סיגרים, מארזי שמפניה ותכשיטים. בנוסף לכך, נטען כי נתניהו פעל לטובת מילצ'ן בשלושה עניינים, שבהם ביקש איש העסקים את התערבותו: הוא פנה לשר החוץ האמריקני ג'ון קרי כדי להאריך את תוקף הוויזה של איש העסקים, הוא פנה לשר האוצר יאיר לפיד כדי להאריך את תוקף הפטור ממס לתושבים חוזרים, והוא פעל לקדם מיזוג של "קשת" ו"רשת" - לכאורה לבקשת מילצ'ן. על פי התביעה, מעשים אלו פגעו בדימוי השירות הציבורי ובאמון הציבור בו. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

תיק 2000 (פרשת נתניהו-מוזס) עוסק בשיחות בין נתניהו למו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס. באותן שיחות השניים דנו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". התביעה השתכנעה כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא נאשם בהצעת שוחד. מנגד, היועמ"ש גם השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, ואף קיים פעולות מסוימות לצורך כך. בתיק זה נתניהו נאשם במרמה והפרת אמונים.

ארנון (נוני) מוזס, מו"ל קבוצת "ידיעות אחרונות", והעורך האחראי של העיתון, מואשם ב*הצעת שוחד* במסגרת תיק 2000.

תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה!), התיק החמור ביותר מבחינת ראש הממשלה, עוסק בהטבות רגולטוריות בשווי מאות מיליוני שקלים, שנתניהו העניק לכאורה לאלוביץ'. בתמורה, על פי האישום, פעל אלוביץ' להטות את הסיקור באתר וואלה!, שהיה בשליטתו. בתיק זה נתניהו נאשם ב*שוחד*.

שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת יורוקום שבאמצעותה החזיק בשליטה במספר חברות ציבוריות, ביניהן קבוצת בזק ואתר וואלה! מואשם לציד רעייתו איריס אלוביץ' ב*מתן שוחד ושיבוש מהלכי משפט* בתיק 4000.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully