וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף פרשת טלגראס: מייסד הארגון הורשע בהסדר טיעון מקל

עודכן לאחרונה: 7.5.2024 / 12:19

עמוס דב סילבר, ראש הפלטפורמה שפעלה ברשת הטלגרם, נטען לעונש של שמונה שנות מאסר בפועל. בכתב האישום המתוקן שהוגש נמחקו עבירות שונות כמו סחיטה באיומים והדחת קטין לסם כשהובהר שמטרתו של סילבר כשייסד את "טלגראס" לא הייתה רווח כספי, אלא הנגשה של קנאביס לציבור

סרטון הבריחה של עמוס סילבר מייסד הטלגראס ממשטרת אוקראינה/עריכה: עמית שמחה

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע הבוקר (שלישי) את עמוס דב סילבר, מייסדה של פלטפורמת "הטלגראס" ברשת החברתית טלגרם, בגין שורות עבירות וביניהן ניהול ארגון פשע וסחר בסמים מסוכנים. במסגרת הסדר הטיעון, הצדדים טענו במשותף לעונש של שמונה שנות מאסר בפועל.

ההרשעה הגיעה בעקבות הסדר טיעון בין הצדדים. במסגרת ההסדר, בכתב האישום המתוקן שהוגש נמחקו עבירות שונות כמו סחיטה באיומים, הדחת קטין לסם ואישומי מס. כמו כן הובהר שמטרתו של סילבר כשייסד את "טלגראס" לא הייתה רווח כספי, אלא הנגשה של קנאביס לציבור. בנוסף נאסר על סילבר לעשות שימוש ברשת החברתית טלגרם עד להשלמת תקופת המאסר.

בנוסף לסילבר, יתר הנאשמים הגיעו גם הם להסכמה על הסדר טיעון במסגרתו יורשעו בעבירות של סחר סמים וירצו עונשי מאסר. בנוסף לכך במסגרת ההסדר כל רכוש או כספים של הנאשמים שנתפס ונאסף על ידי המדינה במסגרת החקירה והמשפט, יחולט. בחודש יולי יתקיים דיון טיעונים לעונש ורק לאחריו יינתן גזר דין סופי על ידי בית המשפט שככל הנראה יתחשב בעונשים להם עתרו הצדדים במשותף.

שמות יתר הנאשמים שהורשעו: בר אל לוי, רועי אשכנזי, רן בוגנים, שמעון תוהמי, עמרי שמואל מאירסון, עידן בורלא. אופיר בן שלמה מישל לא הורשע עדיין שכן נבדק מצבו הרפואי. התיק נוהל בבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, אך באופן חריג הצדדים הגיעו להסכמות במחוז אחר- תל אביב, ולכן ההסדר הוצג הבוקר בפני השופט בני שגיא בבית המשפט המחוזי בתל אביב שהרשיע את הנאשמים.

הארכת מעצר למייסד טלגראס עמוס סילבר, 18 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
סאגת "טלגראס" הגיע לסופה. מייסד הפלטפורמה עמוס דב סילבר/ראובן קסטרו

בפרקליטות בחרו להתקדם להסדר טיעון מאחר ולטעמם עונשי המאסר עליהם הוסכם ישרתו את האינטרס הציבורי של הרתעה מקיום פעילות פלילית דומה בעתיד. מדובר למעשה בתיק תקדימי שכן לפניו לא הורשעו בני אדם בניהול ארגון פשיעה שעיסוקו אך ורק סחר בקנאביס ובהיקפי כמויות כה גדולים.

עוד הם סברו כי קיים קושי להוכיח משפטית את סעיף העבירה של הדחת קטין לסמים, שכן ניתן לטעון שהקטינים הצטרפו מיוזמתם לפלטפורמת סחר קיימת וזמינה ללא עזרה של מבוגר. עבירת האיומים שיוחסה לדב סילבר ירדה מהפרק לאחר שעדויות שהוצגו בבית המשפט סתרו את האישום.

בכתב האישום שהוגש על ידי מחלקת הסייבר בפרקליטות, נטען כי המבנה ההיררכי של טלגראס הוא זה שהביא להכרזתו כארגון פשיעה, שמוגדר בחוק הישראלי: "חבר בני אדם שפועל בתבנית מאורגנת, שיטתית ומתמשכת לעבירת עבירות שלפי דיני ישראל הן מסוג פשע".בנוסף תואר כי מנהלי הטלגראס תיווכו למעשה בין למעלה מ-3,000 סוחרי סמים מכל רחבי הארץ, מתוכם לפחות 250 קטינים, לבין כ-200,000 רוכשי סמים ובהם קטינים שמספרם אינו ידוע. במהלך תקופת פעילותו של ארגון טלגראס, עסקאות הסמים שבוצעו במסגרת הפלטפורמה תפסו חלק ניכר מכלל הסחר בסמים בישראל. הכנסות הארגון מפעולות התיווך לסחר בסמים היו בסך הכול לא פחות מ-30 מיליון שקלים.

ימים אחרונים

הזדמנות אחרונה למבצע מאי בתמי4: חודשיים ראשונים חינם

לכתבה המלאה

"הגענו לסיום מוצלח של אחד מתיקי הדגל של הפרקליטות"

תגובת עורכי הדין איתי בר עוז וניצן ביילין, המייצגים את עמוס סילבר: לאחר חמש שנים בהן נוהל המשפט, הסתיימה היום סאגת טלגראס. מכתב האישום נמחקו עבירות סחיטה באיומים, הדחת קטין לסם ואישומי מס. עובדות כתב האישום תוקנו כך שנמחק ענף פסיכדליה והובהר שעמוס ייסד את טלגראס לא למען רווח כספי אלא שמטרתו היתה הנגשת הקנאביס לכלל האוכלוסיה. העונש לדעתנו מחמיר מדי, אולם כפי שציין בית המשפט - עמוס לקח על עצמו והקל בפועל עם שאר הנאשמים בתיק. בניכוי ימי מעצרו, עמוס צפוי לעלות תוך פחות משנה לועדת שחרורים, ואנו שמחים שברור לכולם שהוא לא ראש ארגון פשיעה. אנו מקווים שעמוס ושאר פעילי טלגראס יהיו האחרונים אי פעם שייכנסו לכלא בגלל עבירות שקשורות לקנאביס.

מטעם עו"ד איתי רוזין שמייצג את בראל לוי, נמסר: "היום הגענו לסיום מוצלח של אחד מתיקי ה'דגל' של הפרקליטות. אחרי למעלה מחמש שנות משפט הצלחנו להפריך כמעט את כל טיעוני הפרקליטות. כיום גם המדינה מודה כי פעילות הטלגראס הייתה יותר חברתית מאשר פלילית וגם הטענות לגלגול של מאות מליוני שקלים נמחקו מכתב האישום. בסופו של דבר בראל לוי שהיה הדמות הבכירה ביותר בטלגראס בישראל ירצה עונש מאסר בן 3 שנים בגין תיק הטלגראס (שיצטרף לעונש מאסר בגין תיק אחר) זאת לאחר שהפרקליטות בעבר התעקשה על ענישה של למעלה מעשר שנות מאסר".

מטעם עו"ד נדב גרינולד שמייצג את שמעון תוהמי בתיק טלגרס נמסר: "חמש שנים מאז התפוצצה הפרשה בקול תרועה והוגש כתב אישום תקדימי שאין לו אח ורע בתולדות המשפט הישראלי מסתיים היום התיק בענישה שאינה משקפת כלל ענישה דומה בעבירות של ארגוני פשיעה, כאשר חלק מהנאשמים יחזרו לריצוי עונש מאסר של מספר חודשים בלבד"

רגעי הבריחה של עמוס סילבר באוקראינה. משטרת ישראל, אתר רשמי
רגעי הבריחה של עמוס סילבר באוקראינה/אתר רשמי, משטרת ישראל

מה זה טלגראס ואיך נעצר דב סילבר?

טלגראס הייתה פלטפורמה לסחר בסמים, בעיקר קנאביס אך גם סמים פסיכדליים, באמצעות אפליקציית המסרים המיידיים המוצפנת טלגרם. היא הציעה נוחות ושירות שעד אז היו מוכרים רק בעולם הסחורות החוקיות: הקונה היה נכנס לערוץ טלגרם שבו הסוחרים היו מציעים את מרכולתם. כדי לקנות מאחד מהם, הוא עובר עמו לשיחה פרטית מוצפנת, שם נדרש להזדהות כדי לוודא שהוא לא שוטר סמוי. בין היתר הוא נדרש בדרך כלל לשלוח צילום תעודה מזהה, תצלום ייחודי לבקש הסוחר, ולהעניק לו גישה כלשהי לחשבונותיו ברשתות חברתיות. לאחר שהסוחר התרצה, העסקה הייתה נסגרת, והשניים היו קובעים מקום מפגש ומוציאים אותה לפועל.

טלגראס הצליחה לספק את צרכני הקנאביס בזכות המערך שפעל מאחורי הקלעים. הארגון חולק ל-16 ענפים שונים בתחומי אחריות החל ממשאבי אנוש וכספים, דרך ענף אבטחה שתפקידו היה לוודא כי הסוחרים בפלטפורמה אינם שוטרים סמויים (להבדיל מאימות זהותם של הקונים, שנעשה על ידי הסוחרים עצמם), ועד אנשי מחשוב שסייעו לטייב את השירות. ענפים אחרים דאגו לערוצים בהם פורסמו ביקורות על הסוחרים ואיכות הסמים, ואף הופקדו על יישוב סכסוכים בין קונים לסוחרים. לתקופה מסוימת אף מונתה אחראית למניעת הטרדות מיניות.

סילבר שהה לפני מעצרו במשך שנים בארצות הברית ונעצר בקייב שבאוקראינה לאחר שאחד המנהלים בארגון - שהופעל על ידי המשטרה - פיתה אותו להגיע לשם. ממש לפני שהוא עלה למטוס לישראל עם הסגרתו, הוא הצליח להימלט מהשוטרים האוקראינים שליוו אותו - אך נתפס לאחר כ-24 שעות והוסגר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully