וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנחם פרייזלר שרד את השואה, אך נפל במלחמת השחרור. תושבי מושב תקומה לא שכחו אותו

עודכן לאחרונה: 6.5.2024 / 14:53

בחייו, מנחם ברח ממחנות עבודה ברוסיה, הצטרף לפרטיזנים וגילה שאיש ממשפחתו לא שרד, בקרב על בארות יצחק אמר "אני רוצה ללחום למען עמי ומולדתי", ונפל. תושבי מושב תקומה חולקים לו כבוד, "גבורה ואומץ מלווים אותנו מאז ועד ימים אלו"

הטקס הממלכתי "לכל איש יש שם" בכנסת/דוברות הכנסת, נתן ווייל

תושבי תקומה קיימו היום (שני) מול רצועת עזה טקס לזכרו של מנחם פרייזלר, ניצול שואה שנלחם בנאצים, עלה לישראל ונפל בקרב על בארות יצחק ב-15 ביולי 1948."אני רוצה ללחום למען עמי ומולדתי" אמר מנחם לפני מותו בקרב. הוא נקבר בהר הרצל לאחר קבורה זמנית במושב תקומה.

מנחם נולד ב- 1928 ברומניה למשפחה דתית. בימי מלחמת העולם השנייה, נלקח למחנה עבודה ברוסיה, ברח משם והצטרף לפרטיזנים, איתם לחם עד ליום השחרור. לאחר מכן, חזר לרומניה ולא מצא שריד ממשפחתו מנחם עלה לארץ באניה "חיים ארלוזורוב" שנתפסה ע"י הבריטים. נוסעי האניה הוגלו לקפריסין, שם ישב במשך כ-13 חודשים עד הורשה לעלות ארצה. עם הגיעו לישראל, הצטרף לגרעין "תקומה" של הפועל המזרחי והגיע לבארות יצחק.

מנחם נחשב לצלף מעולה שצבר את ניסיונו בירי עוד בימיו כפרטיזן. הוא השתמש בכישוריו כדי להגן על קיבוץ בארות יצחק, אז לא נרתע מדבר והיה דבק במשימתו. למרות הוראת המפקד, מנחם סירב לעזוב את עמדתו, ובעמדה זו גם נפל. בן 20 היה בנופלו.

מנחם פרייזלר ששרד את השואה ונפל במלחמת השחרור. אתר יזכור, אתר רשמי
"היה חלק מקרב של מעטים מול רבים, בו התוקפים נהדפו". מנחם פרייזלר/אתר רשמי, אתר יזכור

"אנו תושבי מושב תקומה, בחרנו לקיים טקס במגדל המים של בארות יצחק הישנה, כמה מאות מטרים מהעיר עזה", אמר ישי שמעון ממשתתפי הטקס. "הקרב על בארות יצחק היה קרב של מעטים מול רבים, ובסופו נהדפו הכוחות התוקפים. במהלך הקרבות, לוחמים רבים מישובי האזור עזבו הכל והגיעו לתגבר את הישוב הצעיר, מנחם פרייזלר שהדלקנו נר לזכרו, היה תושב תקומה והיה חלק מהכוחות המתגברים".

"גבורה ואומץ מלווים את העם שלנו במלחמות מקום המדינה ועד ימים אלה ממש, ומזכירים לנו כמה התקדמנו, ואיזו מדינה יש לנו היום", המשיך שמעון. "כשאנחנו עומדים בצפירה כשרצועת עזה משמאלנו וישובי העוטף מימיננו ואומרים קדיש על הנופלים. היום הזה מקבל משמעות נוספת"

מיכל טיוטו תושבת תקומה שהגיעה לטקס מסרה כי "מצאנו שחשוב לחשוף את אנשי תקומה לקרב הירואי בו נפל, ולחלוק לו ולשאר שורדי השואה שנפלו בקרבות על המולדת כבוד אחרון ולספר את סיפורו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully