וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המכה בבחירות, ארדואן התפנה להסיר את הכפפות מול ישראל

5.5.2024 / 11:26

נשיא טורקיה התבטא בחריפות נגד המלחמה בעזה והביע תמיכה בחמאס מיד אחרי 7 באוקטובר, אך נמנע מלנקוט צעדים ממשיים נגד ישראל. עם תום הבחירות המקומיות, שבהן התחזקה מפלגה אסלאמיסטית אנטישמית, ארדואן עוצר את המסחר עם ישראל גם במחיר של פגיעה כלכלית

חבר פרלמנט בטורקיה נאם נגד המדיניות של ארדואן כלפי ישראל - והתמוטט/טוויטר

בדצמבר האחרון נשא חבר פרלמנט טורקי מהאופוזיציה נאום חוצב להבות נגד מדיניות הממשלה כלפי ישראל, חרף הרטוריקה הלוחמנית שלה נגד מלחמתה בחמאס ברצועת עזה.

"אתם מאפשרים לספינות להגיע לישראל, ואתם ללא בושה קוראים לזה מסחר. אתם שותפים לפשעים של ישראל... גם אם תימלטו מייסורי ההיסטוריה, לא תוכלו להימלט מזעמו של האל", אמר חבר הפרלמנט בנאום התוכחה שלו נגד מפלגת הצדק והפיתוח של הנשיא רג'פ טייפ ארדואן בטרם התמוטט על הפודיום ומת בשידור חי.

הביקורת הזו כלפי ארדואן, שלמעט החזרת השגריר מתל אביב והשוואות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לאדולף היטלר לא הפעיל סנקציות כלשהן כלפי ישראל, חרגה מאותו אירוע ביזארי בפרלמנט בדצמבר ופגעה בו פוליטית.

במרץ נחלה מפלגתו מפלה היסטורית בבחירות המקומיות, שהיוו מעין משאל עם על מדיניותו של ארדואן. נאמניו לא הצליחו לזכות בחזרה באיסטנבול ובאנקרה, ואיבדו עוד ערים ורשויות לטובת מפלגת העם הרפובליקאית, מפלגת האופוזיציה העיקרית, אך גם למפלגת "הרווחה החדשה" האסלאמיסטית המחזיקה בעמדות אנטישמיות ואנטי-מערביות.

רג'יפ טייפ ארדואן. רויטרס
רג'יפ טייפ ארדואן/רויטרס

מנהיג המפלגה, פתיח ארבקאן, היה בעל ברית של מפלגתו של ארדואן בבחירות לפרלמנט בשנה שעברה והוא תמך בו בבחירות לנשיאות. בזכות הברית בין המפלגות, הצליחה מפלגת "הרווחה החדשה" להשיג חמישה מושבים בפרלמנט וקיבלה שורת הבטחות לשינוי מדיניות.

אך הברית ביניהם קרסה לפני הבחירות המקומיות ב-31 במרץ, כשמפלגת השלטון סירבה לדרישתו של ארבקאן לכמה תפקידי ראשי מחוזות באיסטנבול ובעקבות זאת הוא הריץ מועמדים עצמאיים משלו, בהם פורשים ממפלגת השלטון. הוא תקף את ארדואן על המשך המסחר עם ישראל, והתנה את תמיכתו בו בעצירתו ובסגירת תחנת מכ"ם של נאט"ו במדינה, לצד העלאת הפנסיות.

ארדואן סירב, ושילם על כך בקלפיות. מספר לא מבוטל מקרב מצביעיו ערק למפלגת הרווחה החדשה, הן מסיבות פוליטיות והן מסיבות כלכליות, ובפעם הראשונה בהיסטוריה שלה, סיימה מפלגת הצדק והפיתוח במקום השני במספר הקולות הכללי. מפלגתו של ארבקאן הגיעה למקום השלישי, עם כ-6.20% מהקולות ברחבי המדינה.

ארבקאן, שאביו נג'מטין כיהן כראש ממשלה בשנות ה-90 והיה מחלוצי האסלאם הפוליטי בטורקיה, אמר לאחר ליל הבחירות המוצלח של מפלגתו כי הממשלה איבדה מצביעים בשל המצב הכלכלי וכן בשל המשך המסחר עם ישראל - שאותה תיאר כ"רוצחים ציונים" - ותמיכתה בצירוף שבדיה - שאותה תיאר כעוינת לאסלאם ולקוראן - לנאט"ו.

עוד בוואלה!

משלמים לאויב ולא בפעם הראשונה: ישראל ממשיכה לנהור אחרי המוצרים מטורקיה

לכתבה המלאה
הפגנת תמיכה בפלסטינים, איסטנבול טורקיה, 3 במאי 2024. רויטרס
הפגנת תמיכה בפלסטינים, איסטנבול טורקיה, 3 במאי 2024/רויטרס

כעת, כשאין בחירות חדשות באופק, ארדואן פנוי במאמצים לבלום את יריבו החדש מימין, תוך שהוא מאמץ מדיניות תקיפה נגד ישראל, אף שהיא עשויה לפגוע גם בכיס של האזרח הטורקי. טורקיה, לפי חלק מההערכות, אף עשויה לקלוט את ראשי חמאס אם אלו יגורשו מקטאר, ולהקשות עוד יותר על שיקום היחסים עם ישראל, שהבטיחה לרדוף אותם בכל מקום שבו יהיו.

הצעד הממשי הראשון של אנקרה נגד ירושלים היה בחודש שעבר, כשהיא החליטה לאסור על יצוא של 54 מוצרים, בהם פלדה, דשנים ודלק מטוסים, לישראל בשל סירובה לאפשר לה להשתתף בהצנחות הסיוע ההומניטרי בעזה.

בשבוע שעבר, ארדואן החריף את המלחמה הכלכלית בישראל כשארצו הפסיקה במפתיע את כל המסחר עמה, שהסתכם בכשבעה מיליארד דולר בשנה שעברה, ותפסה את הסוחרים לא מוכנים.

"אני רוצה שזה יידע: אנחנו לא רודפים אחר עוינות או מאבק עם אף מדינה באזור שלנו", אמר ביום שישי ארדואן במפגש עם אנשי עסקים טורקים על המשבר החריף ביותר עם ישראל מאז משט המרמרה ב-2010. "יש לנו כאן מטרה אחת: לכפות על הנהגת נתניהו, שיצאה משליטה עם התמיכה הצבאית והדיפלומטית הבלתי מסויגת של המערב, להפסקת אש", הוסיף.

ישראל, שהגיבה בזעם לא נשלט של שר החוץ ישראל כ"ץ המרבה לתקוף אישית את ארדואן בפוסטים ברשתות החברתיות, מקווה ששותפות סחר נוספות לא ילכו בעקבותיה של טורקיה ויגבירו את הלחץ הכלכלי עליה לסיים את המלחמה בעזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully