וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח האשפוז של משרד הבריאות: בצפון ובדרום מתאשפזים יותר - ומה לגבי אחוז התמותה?

עודכן לאחרונה: 3.5.2024 / 5:40

משרד הבריאות פרסם את דוח אשפוזים במחלקות הפנימיות משנת 2010 ועד שנת 2022, שלפיו, במחוזות הצפוניים והדרומיים ישנם 49 אשפוזים ל-1000 איש - נתון גבוה מהשיעור הממוצע במחוז חיפה, המרכז ותל אביב. מהי שהות האשפוז הממוצעת? ומה עם רמת התחלואה? | כל התשובות

בווידאו: בר סימן טוב חזר לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות/מערכצ וואלה!

משרד הבריאות פרסם אמש (חמישי) את דוח אשפוזים במחלקות הפנימיות משנת 2010 ועד שנת 2022 - שמציג את מאפייני האשפוז, האשפוזים החוזרים והמאושפזים במחלקות פנימית כללית, פנימית מוגבר וקורונה בבתי החולים הכלליים.

מהנתונים עולה שבשנת 2022 ישנו שיעור גבוה יותר של אשפוזים במחוזות הצפוניים והדרומיים - 49 אשפוזים ל-1000 איש בני 15 ומעלה. נתון גבוה מהשיעור הממוצע במחוז חיפה, המרכז ותל אביב - שעומד על 35-39 אשפוזים, ושיעור נמוך במחוז ירושלים יהודה ושומרון של 23-26 אשפוזים.

עוד ניתן לראות כי חלה עלייה באחוזים של גילאי ה-65 ומעלה לשנת 2022, כאשר 65% מהאשפוזים בפנימיות בתי החולים היו של גילאים אלה. כמו כן מספר האשפוזים בשנת 2022 היו 295 אלף אשפוזים בפנימיות ו-205 אלף מאושפזים, מדובר על ירידה ב-3% משנת 2010. גם שיעור האשפוזים ירד ב-7% משנת 2019. בנוסף גם ימי האשפוז בירידה ב-10% משנת 2019.

משרד הבריאות, ירושלים. נתי שוחט, פלאש 90
משרד הבריאות, ירושלים/פלאש 90, נתי שוחט

מהי שהות האשפוז הממוצעת בבתי החולים וכמה פטירות היו?

על פי הדו"ח, בשנת 2022 משך השהיה באשפוז בבית החולים היו עד שלושה ימים, 21% היו בין 4-6 ימים ו-18% ומעלה היו מעל שבוע. לצד זאת, האשפוזים הקצרים בפנימיות לפחות ליום אחד עלה ל-30% בשנת 2022. כמו כן, במחלקות הקורונה, בין השנים 2020 ל-2022 - 8% היו מסך האשפוזים בפנימיות ובין 11%-13% מימי האשפוז עצמם היו במחלקות הקורונה עצמם.

לגבי אחוז הפטירות, על פי הנתונים מדובר בעליה של 7% בשנות הקורונה ועליה של 5-6% בשנים 2010-2019.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
חולה מאושפז בבית חולים מחובר למד סטורציה. Shutterstock, עיבוד תמונה
חולה מאושפז בבית חולים מחובר למד סטורציה/עיבוד תמונה, Shutterstock

מה רמת התחלואה בבתי החולים?

בשנת 2022, 27% מהאשפוזים בפנימיות היו עם מחלות לב וכלי דם כאבחנה ראשונה, 15% עם מחלות מערכת הנשימה, 9% מחלות מערכת העיכול, 7% קורונה, 7% מחלות מערכת השתן, 7% סימפטומים ומצבים שונים.

בנוסף המאושפזים היו עם 5% מחלות אנדוקריניות ומטבוליות, 5% מחלות מערכת העצבים והשאר מחלות אחרות. 4% מהחולים בפנימיות טופלו בהנשמה חודרנית במהלך האשפוז.

אחוז החולים עם שבץ מוחי או התקף לב שאושפזו בפנימיות בלבד ירד לעומת עליה במחלקות לטיפול נמרץ, קרדיולוגיה, נוירולוגיה, נוירוכירורגיה, כירורגיה חזה ולב וכירורגית כלי דם. האחוז עם שבץ מוחי שהיו בפנימיות בלבד ירד ל23%- מ43% בשנת 2010 לעומת עליה באחוז במחלקות ייעודיות שעלה ל-73% מ-49% בשנת 2010.

ח"כ אריאל בוסו בלוויתו של השר לשעבר אהרון אבוחצירא 22 בספט 2021. ראובן קסטרו
שר הבריאות, אוריאל בוסו/ראובן קסטרו

שר הבריאות, אוריאל בוסו, מסר: "מחלקות הפנימיות נמצאות בליבת מערך האשפוז של מערכת הבריאות ומהוות מרכיב חשוב ביותר בטיפול בחולים בכל המרכזים הרפואיים בישראל ובהכשרה מעשית של מאות סטודנטים ומתמחים. כשר הבריאות אני ער לקשיים ולהתמודדות מורכבת שעומדים בפני מערך האשפוז הפנימי, בייחוד בעונת החורף, וביתר השנה, על רקע המלחמה, שהביאה עמה תחלואה גוברת ומחלות חורף שהשפיעו על אחוזי תפוסה גבוהים".

עוד הוסיף השר: "אני פועל יחד עם צמרת המשרד ובשיתוף פעולה עם האיגוד לרפואה פנימית לחיזוק המערך באמצעות יישום תכנית רב שנתית, שכוללת שיפור תשתיות, תוספת כוח אדם רפואי ורב מקצועי, וכן מודל תמרוץ ייעודי בסך 90 מיליון ש"ח לשנה לשיפור האיכות והשירות במחלקות הפנימיות. כמו כן, אנו פועלים מול הר"י ומול משרד האוצר לקדם בהסכם הרופאים העתידי חיזוק של מומחים צעירים ועתודה ניהולית, לרבות בכל המחלקות הפנימיות. נמשיך לשים דגש על צמצום הפערים ועל מתן שירותי בריאות טובים בכלל בתי החולים ברחבי הארץ ונדאג לשמור ולחזק את הצוותים הרפואיים במחלקות הפנימיות".

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. אביחי חיים
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב/אביחי חיים

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, מסר גם כן: "משרד הבריאות רואה במחלקות הפנימיות את אחד מעמודי התווך העיקריים בטיפול בחולים במערכת הבריאות. כחלק מכך, מקצה המשרד תקציבים של עשרות מיליוני ש"ח לשיפוצן ולהקצאת תקנים יעודיים עבור מחלקות אלו. על מנת להפחית את העומס מהמחלקות הפנימיות, מבצע המשרד צעדים שונים בהם הרחבת אשפוזי הבית, שינוי מנגנוני תמרוץ, תוספת מיטות למחלקות הפנימיות ועוד. כמו כן נמצא במו"מ המתנהל מול הר"י ומול משרד האוצר על מנת לקדם בהסכם הרופאים העתידי חיזוק של מומחים צעירים ועתודה ניהולית כולל במחלקות הפנימיות".

לדבריו של בר סימן טוב, "העומס המורגש בכל חורף במחלקות הפנימיות, הורגש גם השנה, בשל השלכות המלחמה, הפצועים הרבים, העיכוב בהתחסנות בשל המלחמה ותחלואת החורף. על מנת לווסת את העומס בבתי החולים, נקט המשרד במספר דרכים ובכללן ויסות של הגעת מטופלים לבתי החולים במידת הצורך, וכן נוספו משמרות מיוחדת לאחים ולאחיות במלר"דים במטרה שיבצעו משמרות נוספות תוך מתן תגמול מוגדל עבורן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully