וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעצב את המטכ"ל של מחליפו: הרמטכ"ל ממנה אלופים, בזמן שבממשלה מתכננים מי יחליף אותו

עודכן לאחרונה: 3.5.2024 / 5:49

רא"ל הרצי הלוי מבצע את המינויים במטכ"ל על רקע סערה הולכת וגוברת, הנוגעת לכשלון צה"ל בפיקודו ב-7 באוקטובר, בעת שרבים חושבים שהיה עליו מזמן להניח את המפתחות וללכת הביתה ועוד לפני שדיבר בצורה ברורה על חלקו בכישלון. ברקע מתנהלים קרבות על תפקידי המפתח הבאים

דברי הרמטכ"ל הרצי הלוי, 1 במאי 2024/דובר צה"ל

המינויים החדשים של הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי למטכ"ל מתבצעים על רקע סערה רבתי. היא מתחילה בכישלונו של צה"ל בפיקודו ב-7 באוקטובר, ששום הישג צבאי לא יכפר עליו, וצוברת משנה עוצמה בוויכוח הפוליטי בין הצדדים בממשלה ובאופוזיציה סביב תפקודו. היא ממשיכה ומתחזקת סביב הביקורת הציבורית החריפה על עצם החלטתו למנות את אלופי העתיד, בזמן שרבים חושבים שכבר מזמן היה צריך להניח את המפתחות וללכת הביתה.

כל זאת הרבה לפני שהלוי סיים את תחקירי המלחמה, עמד בפני הציבור, דיבר בצורה ברורה על חלקו בכישלון ועל משמעות של המילה "אחריות", שאותה היו רוצים לשמוע קצינים בצמרת הצבא. חרף מעמדו המעורער, מאז 7 באוקטובר הספיק הלוי לרשום הערות פיקודיות ולנזוף במספר קצינים בכירים בצמרת הצבא.

הרמטכ"ל הרצי הלוי בדיון אישורי תוכניות להמשך המלחמה עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן וכלל מפקדי האוגדות והחטיבות בפיקוד, 28 באפריל 2024. דובר צה"ל
הרמטכ"ל הרצי הלוי בדיון אישורי תוכניות להמשך המלחמה עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן וכלל מפקדי האוגדות והחטיבות בפיקוד, 28 באפריל 2024/דובר צה"ל

תא"ל שלומי בינדר, יתמנה לראש אגף המודיעין, כפי שפורסם לראשונה בוואלה!. המעמסה על כתפיו תהיה חסרת תקדים, על רקע תנאי פתיחה מורכבים, בלשון המעטה. בכירים במערכת הביטחונית, כולל במטכ"ל, שיידרשו לעבוד עמו, הרימו גבה למשמע אישור המינוי. אמנם שר הביטחון יואב גלנט אישר את בינדר עם פנקס שירות מרשים, אך מדובר בתפקיד אלוף ראשון, ובמשבצת הרגישה והחשובה ביותר במטכ"ל אחרי הרמטכ"ל, בתקופת מלחמה רב-זירתית, ואחרי אירועי 7 באוקטובר.

בינדר, מקבל אגף בעל רגישות אדירה שמחליף בבת אחת ראש אגף, ראש חטיבת מחקר, מפקד 8200 וראש חטיבת הפעלה בקרוב מאוד. בנוסף לכך יידרש בינדר להוביל תהליכים אסטרטגיים באמ"ן לאור התחקירים. כל זאת לפני סיום תחקיר חטיבת המבצעים בפיקודו לפני 7 באוקטובר וב-7 באוקטובר. ההחלטה של שר הביטחון והרמטכ"ל מכשירה את התחקיר. בינדר יידרש להפגין את כישוריו מהרגע הראשון, אלא אם כן עד שיסיים רא"ל הרצי הלוי את תפקידו, הוא יגדיר את עצמו כראש אמ"ן-על.

עוד בוואלה!

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
שלומי בינדר. דובר צה"ל
שלומי בינדר/דובר צה"ל

תא"ל אבי בלוט יתמנה למפקד פיקוד המרכז באופן די טבעי, אחרי שהיה מפקד אוגדת יו"ש, אך אי אפשר להתעלם מכך שברקע הוזכרו לא מעט מועמדים, ביניהם האלוף רפי מילוא, שמקבל שבחים על תפקודו מצד שר הביטחון יואב גלנט. ואולם שר האוצר בצלאל סמוטריץ התנגד מאחורי הקלעים למינויו של מילוא.

בלוט מקבל את פיקוד המרכז בתנופה של עשייה מידיו של האלוף יהודה פוקס. המספרים בתחום סיכול הטרור מדברים בעד עצמם - חרף הביקורת של המתיישבים. באותה הנשימה ראוי להזכיר שבתור מפקד אוגדת יו"ש, רוב הזמן הסתתר בעת משברים מול ההתיישבות מאחורי פוקס, שספג את רוב הריקושטים והביקורת החריפה. עכשיו הכול יהיה על כתפיו, אלא אם כן בניגוד לפוקס יחליט לחלוק את האחריות באופן שונה עם מפקד אוגדת יו"ש, תא"ל יקי דולף, שממלא את תפקידו עד כה בצורה מקצועית ויעילה חרף התקופה המורכבת.

דן גולדפוס. דובר צה"ל
דן גולדפוס/דובר צה"ל

מפקד אוגדה 98 תא"ל דן גולדפוס, שהפתיע את המטכ"ל בנאום התוכחה וננזף, מונה למפקד הגיס הצפוני ולמפקד מערך התמרון בזרוע היבשה. המינוי הפתיע רבים. יש כבר מי שאומר כי יש חשיבות רבה לפיקוד על הגיס הצפוני בעת מתיחות מול חיזבאללה, אך האמת הפשוטה היא שגולדפוס אומנם קודם לדרגת אלוף, אבל זז הצידה.

מפקד אוגדה 36 תא"ל דדו בר כליפא הוא עוד מינוי מפתיע, שאודותיו פורסם לראשונה בוואלה!. מינוי זה מזכיר את ההחלטה של הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי למנות את האלוף יניב עשור, קצין שדה בכיר ומצטיין, לתפקיד ראש אכ"א. באופן דומה ניתן לקבע את ההחלטה על המינוי של תא"ל בר כליפא, שיקודם לדרגת אלוף. אם האלוף עשור לא יקודם לתפקיד בכיר במטכ"ל יוכל דדו להבין מהר מאוד מה חושבים עליו הלוי וגלנט.

מזכיר המדינה האמריקאי אנטוני בלינקן  נפגש עם שר הביטחון יואב גלנט במעברי סחורות בכרם שלום .1.5.24. משרד הביטחון
טוענים שכבר הכריע מי יהיה הנספח הצבאי בוושינגטון. גלנט עם אנטוני בלינקן/משרד הביטחון

ראש אגף התקשוב הבא הוא אביעד דגן. אין צורך להכביר מילים על מינוי זה. הוא נבנה לתפקיד בזכות פנקס שירות עמוס בהתמחות בעולמות התקשוב וההיי-טק בצבא ובהצלחה רבה באזרחות. כדי ללמוד עליו לעומק יש להתבונן על פרויקט הבגרויות שהתחיל כמפקד בסיס חצרים במסגרתו טייסים מכינים חיילים ונגדים למבחני בגרות. אין ספק כי הוא יקפיץ את האגף קדימה לעבר העתיד. אבל זו רק ההתחלה.

ועוד כמה נקודות למחשבה: בין השורות יש לא מעט קרבות על תפקידי המפתח הבאים במטכ"ל. כולם שכחו אבל רא"ל הלוי ממנה אלופים, כשברקע בממשלה מזמזמים שמות של מחליפים לו עצמו, ולכן למעשה הוא מעצב את המטכ"ל של מחליפו. יהיו לא מעט פרישות של אלופים ותא"לים, שחלקם נאחז בקרנות המזבח והמתין למינוי, ולחלקם הראו בצורה בוטה את הדלת החוצה. כמו כן, יש מי שטוען שגלנט והרמטכ"ל כבר הכריעו מי יתמנה לתפקיד הנספח הצבאי בוושינגטון, ראש חטיבת המבצעים באמ"ץ ומפקד 8200, ועוד יהיו הפתעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully