וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהתמונה המודיעינית ועד התקיפה בשטח: שר האש של פיקוד דרום מדבר

עודכן לאחרונה: 4.5.2024 / 10:36

מפקד מרכז האש של פיקוד דרום מחזיק במוחו את הסודות הכמוסים של מהלכי המלחמה ואחראי לרוב המטרות שמותקפות עד הרגע שלוחצים על הכפתור. בריאיון בלעדי לוואלה הוא מספר על המהלכים הרגישים, מדבר על השגיאות ועל האפשרות לפעולה ברפיח: "להיות יצירתיים ללא פחד"

תקיפת תשתיות טרור של חמאס בעזה, 28 באפריל 2024/דובר צה"ל

"זה אזור בעייתי לתקיפה", אמר אל"מ י', מפקד מרכז האש של פיקוד הדרום, לגורם מעבר לקו הטלפון, ונדמה כאילו הוא מסמן לו את הפעולות המתבקשות כדי לקבל אישור לתקיפה. "ההפללה נראית חלשה ו'האזור לא נקי'". אל"מ י' ישב בחדרו הקטן והצפוף בפיקוד הדרום. הוא נראה תמיד חושב. אוחז במצח רגע אחד, לאחר מכן פורע את השיער, כאילו הוא מריץ בראשו אינספור נוסחאות, תרחישים ושאלות ומנסה להעריך את השלב הבא או להכריע בסוגיות כבדות. הטלפון שוב מצלצל, מתייעצים איתו לפני תקיפה והוא נותן תשובה מקצועית ברורה.

הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי סימן אותו לפני שנים עוד כשהיה מפעיל כלי טיס לא מאוישים וקצר הישגים בזכות קור הרוח שלו והיכולת לפעול תחת לחץ עצום ולוחות זמנים קצרים שיטות פעולה יצירתיות במיוחד כדי להערים על אויב חמקמק שמסתתר בלב אוכלוסייה. הוא נכנס לפני כשנתיים לתפקיד מפקד מרכז האש בפיקוד הדרום כשהוא לובש מדי חיל האוויר, הגוף שמרכז את בנק המטרות של הפיקוד ומוציא אל הפועל תוכניות של תקיפות באש בצורות שונות, חלקן ממוקדות כלפי אישים וחלקן כלפי תשתיות מעל ומתחת לפני הקרקע.

תקיפה ישראלית בעזה. רויטרס
תקיפה ישראלית בעזה/רויטרס

אין ספק כי הוא אוצר במוחו את הסודות הכמוסים של מהלכי המלחמה. הוא זה שמאשר את תכנון האש וההוצאה אל הפועל רגע לפני שלוחצים על הכפתור. כשנכנס לתפקידו אמר בטקס: "אשרינו שזכינו לשרת בצה"ל בתקופה זו, שבמסגרת רלוונטית קובעת תוצאה. להגן על תושבי הדרום בשגרה כל דקה, לתכנן תוכניות מבצעיות ולהתכונן לחירום - מתוך הבנה שכאן, בפיקוד הדרום, הסיכוי שגם נפעיל את שיצרנו הוא גבוה מאוד".

בריאיון בלעדי לוואלה מתמלא אל"מ י' בתחושה שהוא נע בין הרצון לגרוף כמה שיותר הישגים מבצעיים כאילו נותרה למלחמה עוד יממה בלבד לבין תחושת ההלקאה העצמית על הטעויות שנעשו על ידי המערכת הצבאית במעלה הדרך והובילו למתקפה הרצחנית ב-7 באוקטובר. הישגי המלחמה באוויר וביבשה לא מותירים ספק כי לו הייתה לפחות התרעה מודיעינית ברורה ומספקת, התוצאות היו נראות אחרת לחלוטין נוכח ההישגים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

כל מרחב מקבל טיפול ממוקד

מהר מאוד ניתן להבין משיחות הטלפון וחילופי העצות שהוא מעביר הלאה, שחלק ניכר מזמנו מושקע בתחרות הלמידה עם חמאס ושאר ארגוני הטרור ועיסוק באתגר הפיקודי של מרכז אש שרובו כוחות מילואים שלאף אחד מהם לא הייתה מחשבה אחת ולו לרגע שיגיע היום בו יילחמו ברצף יותר מחצי שנה. מרכז האש שקיבל מתא"ל ר', טייס קרב וקצין מוערך מאוד, השתנה כמעט ללא היכר מאחר והאויב השתנה אחרי חודשי הלחימה העצימים, רצועת עזה השתנתה, ההרס של השטחים הבנויים והתשתיות, דרכי התקשורת בעזה שחלקן כבר לא פועלות, היכולת של חמאס למשול בכל תא שטח, צירים הומניטריים שבאמצעותן מקיימת האוכלוסיה הפלסטינית את עצמה, פליטים בהיקף עצום, הנעת אוכלוסיה ממקום למקום, העברת כספים, ואולי מעל הכול היכולת של חמאס להוציא אל הפועל התקפות או פעולות טרור נגד ישראל. לכן, ככל שחולף הזמן ועשרות מגדודי חמאס הוכרעו, המטרה למוטט את שלטון חמאס הופכת למורכבת.

"רקטות ופצצות מרגמה? ממערכת מבוזרת שכולם התעסקו בה כולל בורות שיגור, מטל"רים (מטולי רקטות - משגר רב קני) ומרגמות - אתה פתאום עומד מול מספרים סופיים קטנים, אני לא יכול להגיד את המספר", מסביר אל"מ י'. עם זאת, הוא הדגיש את הזהירות בתקיפות כשבמרחב יש תנועה של משאיות נושאות ציוד ומזון הומניטרי. "רוב המשימות שלנו השתנו. גם השטח השתנה. הם (חמאס - א"ב) רבים על תחמושת. לכן הם לא מפעילים מטחים אלא פה ושם רקטה. הרוב זה ג'יהאד איסלאמי. הם התחילו לשגר עכשיו לעבר אשקלון ושדרות. מבית לאהיה ושכונת סלאטין".

לפי השיטה החדשה שמוביל פיקוד הדרום יחד עם השב"כ וחיל האוויר - כל מרחב גיאוגרפי שממנו שוגרה רקטה מקבל טיפול ממוקד. אוספים עליו מספר גדול של מטרות טרור ויוצאים לתקיפה במקביל כדי לסכל ולשבש כוונות עתידיות. "היה אירוע שבו ראינו פעילי חמאס מתארגנים לירי ממחנות המרכז. הגיעה חמולה שזה השטח שלה עם סכינים והעיפה אותם מהמרחב. כולם יודעים אחרי ארבעה חודשים שמכל מקום שמשוגר משהו - הוא יחטוף. אחר כך חלק מהאוכלוסייה במרחב מעדיפים לנוע דרומה למחסות. מי שלא ירד עד עכשיו מצפון הרצועה, יהיה קשה להניע אותו למעט אזורים מסוימים", תיאר י'.

מרכז האש של פיקוד דרום. דובר צה"ל
אל"מ י' במרכז האש של פיקוד דרום/דובר צה"ל

על מרכזי כובד של חמאס שנפגעו במהלך המלחמה, הסביר אל"מ י': "יש לחמאס הרבה פחות פעילים, אין מפקדים כבר. באשר לשלטון שם, תא"ל דן גולדפוס פירק את השלטון בחאן יונס. מה שיש שם כעת הוא ראפא סלאמה, המח"ט, שהרים את הראש אחרי שהאבק התפזר כי אין לו כוחות. הם הושמדו. מצד שני מאוד קל לחדש יכולת שלטונית כי הם פועלים מתוך המחסות. עם מעט האנשים שנותרו לחמאס, יותר קל להם לממש שלטון מלאחוז ביכולת צבאית. אנחנו עסוקים גם בלייבש אותו ואחרים כלכלית".

תוך כדי הריאיון לוואלה מספר אל"מ י' על המערכה נגד החלפנים שאחראים על חלוקת הכספים של חמאס ומקומות המסתור שבהם מחזיקים את הכסף. למשל משפחת פראונה, שידועה כגורם חלפנות מוביל ברצועת עזה ואיש הכספים של המשפחה, סובחי, שסוכל על ידי פיקוד הדרום. ועדיין נשאלת השאלה איך בחלוף שבעה חודשי לחימה עצימים לא רואים כיצד חמאס מתפורר במהירות. אל"מ י' מדגיש כי פיקוד הדרום מתמקד במרכזי כובד לצד ההכנות לתמרון, ביניהם להכריע את הכוח הצבאי של חמאס, לפגוע בשלטון, לטפל בתת קרקע, לסייע לאוגדות בתמרון ולהשמיד תשתית של ירי תלול מסלול. "היה אירוע שבו הם השתמשו במטול רקטות מתוך מחסה במרחב הומניטרי כשמסביבו כאלף אוהלים. לפנות אלף אוהלים לוקח שעות - ורק אז תוקפים", תיאר י'. האויב מנסה לתקן את מה שיש לו. אין לו אתרי ייצור, למעט ברפיח. דדו (תא"ל דדו בר כליפא - א"ב) הרס לו את רוב אתרי הייצור".

כל כוח חמוש הוא מטרה

אחד השינויים המהותיים שהתרחשו היה ההחלטה והיכולת של השב"כ ויחידה 504 להפעלת סוכנים באמ"ן לחדש את העיסוק בגיוס והפעלת מקורות ברצועת עזה שמניבים מידע מודיעיני יקר ערך ולצד זאת, העיסוק הבלתי פוסק של הצוותים בשיתוף פעולה עם פיקוד הדרום לנהל "ציד" במלוא מובן המילה אחרי פעילי חמאס זוטרים ולא רק בכירים. מפקד פיקוד דרום, האלוף ירון פינקלמן, קבע את המשוואה: "שקצב הסיכולים וקצב המבצעים יהיה גבוה מקצב ההתאוששות של חמאס". לצורך משימות אלו מסכלים לאחר הפללה גם ראשי ועדים, חלפנים או אנשי ביטחון ושוטרים של חמאס שמנסים להוציא לפועל מדיניות משילות של ארגון הטרור חמאס.

"מה שקורה עכשיו עם השב"כ זו מהפכה. הם עובדים היום בתוך רצועת עזה מול מקורות כמו באיו"ש. לכל חטיבות האש שלנו יש רכזים מוגדרים עם נפות ואחרי יותר מחצי שנה יש להם מומחיות במרחב. יש כאלה שמכירים את חאן יונס יותר טוב ממני", סיפר אל"מ י' והתייחס להרג שוטרי חמאס. "הם כוח חמוש. הם חשבו שהוא חסין. הכוח הזה נשלח לשם כי הוא מקבל משימות שלטוניות והורגים אותם. זו יישות צבאית וכוח לוחם. הוא רואה את כוחותינו, הוא לא עושה איתנו סיאנס".

על תחומי תקיפה חדשים אמר מפקד מרכז האש כי הם תוקפים גם כלי ציוד מכני הנדסי כבד. "הם לא רק חופרים כבישים. הם חפרו כדי להוציא את מרואן עיסא (רמטכ"ל חמאס שחוסל - א"ב). הם יוצרים סוללות עפר, חוסמים כבישים, ואחרי שאתה עושה עבודת הפללה ומוכיח שזה כלי טרור - אתה תוקף. גם לתקוף את השוטרים זה לא היה קל. איפה אתה תוקף אותם, באיזה תנאים, צריך לנמק. אנחנו גם עוסקים בכל מיני ארגוני קטנים כמו 'אדוני השממה'. כשהם מרימים ראש, אנחנו חייבים מענה אחרי עבודת מטה. אנחנו מפלילים כאלה שעובדים בחמאס בניסיון לייצר רקטות. אנחנו מפלילים ותוקפים", הסביר אל"מ י'.

תעודת זהות של מרואן עיסא סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס 26 במרץ 2024. דובר צה"ל
מרואן עיסא/דובר צה"ל

מפקד מרכז האש של פיקוד דרום מודה בריאיון שכתוצאה מהפשיטה על חוות השרתים, בית החולים שיפא ופעולות איסוף המסמכים והמחשבים, חקירות מחבלים ומפקדים בכירים ועוד, הוא הוא מקבל "מודיעין זהב", "היה אירוע שבו גולדפוס (מפקד אוגדה 98) מחפש פיר של מנהרה בשכונת אל עמל בחאן יונס. הוא חופר וחופר ולא מוצא. בטיטו (מח"ט גבעתי) שובר את הראש. בסוף, המחבל שהועבר מהשטח לחקירה בישראל הצביע על הנקודה, חפרו שוב ותוך דקות מצאו. המחבלים מתוחקרים על שבויים ונעדרים, על מנהרות, בורות שיגור, רקטות ועוד", הדגיש י'.

לאל"מ י' יש גם מה להגיד על התקרית שבה נהרגו שבעת מתנדבי ארגון המטבח המרכזי העולמי WCK בחודש שעבר בגלל טעות בזיהוי. "תחקרנו את האירוע יחד עם אוגדה 162. עשינו שם שגיאות. הבאנו את השגריר האמריקני והראנו לו ודיברנו עם ארגוני הסיוע הבינלאומיים והראנו להם. זה לא מעכב אותי, אבל לתת לגיטימציה לצבא זה חשוב", הסביר י' וגם דחה את הביקורת על הסיכול הממוקד של בניו של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה וטען כי הם היו פעילי טרור שפיזרו כסף במרחב והופללו כמקובל.

אל"מ י' סיפר גם על סיכולו של רסאן אבו עיאדה, שאותו הגדיר כ"כוכב טילי הנ"ט של הג'יהאד האיסלאמי ואחראי על לא מעט פיגועים גדולים בשנים האחרונות. "תקפנו אותו בבית החולים שוהדה אל אקצא. היה לו חמ"ל מוקף באוהלים עם אזרחים. הוא היה נכנס ויוצא. במשך שלושה שבועות עשינו איסוף ובסוף העפנו שתי פצצות עם ניהול סיכונים שהוכחנו שהמרחב נקי ללא ילדים".

פעילי ארגון המטבח העולמי שנהרגו בתקיפת צה"ל ברצועה. רויטרס
פעילי ארגון המטבח העולמי שנהרגו בתקיפת צה"ל ברצועה/רויטרס

על התחושה שברצועת עזה כבר לא מתנהלת מלחמה הסביר י' כי יש צורך באיוורור של הכוחות. "יש אילוצי סד"כ. איציק (מפקד אוגדה 162) הוריד גופיה ונעליים והלך לישון רגיל בפעם הראשונה אחרי חודשים. חטיבת הנח"ל מתרעננת ויוצאת הביתה. הנגמ"שים והטנקים עוברים החזרה לכשירות. יש לא מעט אילוצים ואף אחד מאיתנו לא דמיין חצי שנה של מלחמה. גם לא זוכר שבתוכנית העבודה של צה"ל היו 200 ימי מילואים".

הפריע לך שתושבי דיר אל בלאח הולכים לים ונהנים בחוף?
"אני לא יודע איך לקבל את זה. יש שם אנשים. מה אכפת לי שהם הולכים לים. זה לא הפריע לי כי אני יודע מה קורה בדיר אל בלאח מבחינה מבצעית. אני רואה את דיר אל בלאח חוטפת מכות בלי הפסקה. יש שם גדוד עם מג"ד פחדן. עוד מעט הם מורידים בו כי הוא לא עושה כלום משום שהוא מפחד לצאת. אם אתה מגיע למצב שאתה מצליח לפרק את הזרוע הצבאית, היא בסוף הגב לשלטון. אין שלטון בלי זרוע צבאית. זה הבסיס לכוח שם. זה תהליך שלוקח זמן. יש הישגים אדירים בצפון הרצועה. אי אפשר לקחת אותם אבל הזמן עובר. אין להם יכולת לעשות הגנה. מפקד שייטת 13 עבר ציר ברבע שעה מה שלקח לגולני לעשות במשך ימים. אנחנו נוסעים בג'יפים ברצועת עזה וזה מרשים. אבל נצטרך לחזור. אם לא תגיע לג'בליה בתמרון - תחטוף. יהיה ירי ויהיה שלטון חמאס. השאלה היא מי נחוש יותר ומי שנחוש יותר פה זה מי שיודע להחזיק את הדבר הזה שנה קדימה. זה לא זבנג וגמרנו".

אחרי הסיכול הממוקד של מרואן עיסא, שהוגדר כמספר 3 ברצועת עזה, נשאלת השאלה על סיכול ממוקד של בכירים אחרים כמו יחיא סינוואר ואחיו מוחמד, מוחמד דף, שאר המח"טים ובכירי הזרוע המדינית. "עיסא היה אירוע גדול ומורכב ואני גאה בו. הייתה עבודה יפה מאוד של שב"כ, תכנון של חיל האוויר, דילמות על נזק אגבי, הוכחנו שאין שבויים ונעדרים במרחב. האחים סינוואר ודף זה אתגר. הם חמקמקים. זה קשה וצריך זמן".

והדרג המדיני של חמאס?
"גם זה לוקח זמן. תקפנו את חלקם. חלקם נהרגו וחלקם מסתתרים היטב. יש ערך מורלי מכל הסיבות לפגיעה בכזו דמות. כשהרגנו את אחמד רנדור (מפקד החטיבה הצפונית בזרוע הצבאית - א"ב) עם היימן סיאם, ראש מערך התמ"ס הרצועתי, זו הייתה מכה קשה לחטיבת צפון הרצועה. אנחנו כל הזמן מנהלים משאבים וקשב. כל הזמן. אתה כל הזמן שואל את עצמך את מי אני יכול להביא. האם במקומו של אותו בכיר יכולתי להביא 10 מפקדי פלוגות? חלק מהדברים לוקחים זמן. זה חמקמק. בסוף נגיע גם אליהם".

יחיא סינוואר. Abed Rahim Khatib, ShutterStock
יחיא סינוואר/ShutterStock, Abed Rahim Khatib

להמשיך עד שננצח

השאלה שעדיין נמצאת על הפרק היא שאלת רפיח וציר פילדלפי. בראייתו של אל"מ י', התמרון לרפיח יניב הישגים מבצעיים ויביא ללחץ עצום על ארגון הטרור כמו שהפעולה בבית החולים שיפא עשתה. "תראו מה עשינו בבית החולים שיפא. אלוף הפיקוד פינקלמן גאון", מפרגן אל"מ י'. "זה מתחיל מהבנה שיש שם התארגנות של חמאס שמשם מחולק כסף. ממשיך בכך שמבינים שיש שם בכירים ומעריכים שהוא ברז רציני של ידע. מיליון אחוז הוא שם ופינקלמן עם תחושת בטן שלו אומר: 'הולכים על זה'. לוקחים סיכונים והנה סוגרים ומגלים שיש שם מכרה זהב. זו הפתעה מערכתית מדהימה. עכשיו צריך להמשיך להיות יצירתיים ללא פחד".

אל"מ י' גאה על פועלם של מאות חיילי ומפקדי מרכז האש במהלך המלחמה הארוכה. "אני גאה שהצלחנו לייצר פה מערכת אש קטלנית שידעה להשתנות תוך כדי תנועה. לא חושב שמי שהקים את מרכזי האש בפיקודים לפני עשור בפיקוד צפון ולפני שש שנים כאן בדרום היה בידיעה שנתקוף תת קרקע, נתקוף בתיאום ובמרחק של 250 מטרים מכוחותינו. בגלל זה הביאו אנשים של חיל האוויר, דברים יפים קרו בקשר עם האוגדות בתמרון הקרקעי".

על תקיפת המנהרות בתמרון הסביר כי בשונה ממכה שקרתה במבצע שומר חומות ותקיפת ה"מטרו", בראשית התמרון תקף מרכז האש מנהרות ופירים דקות לפני שאוגדה 162 תמרנה ללב עזה, "הרגנו מחבלים בתת-קרקע ועשינו את זה במאסות. אני לא רץ על כל מטרת תת קרקע אלא רוצה לראות איפה היא תורמת לי. חיפשנו את העיתוי הנכון. אני רוצה להדגיש שכדי להרוס מנהרה צריך אנשי הנדסה בשטח עם חומרי נפץ".

מרכז האש של פיקוד דרום. דובר צה"ל
מרכז האש של פיקוד דרום/דובר צה"ל

כמו רבים אחרים, אירועי 7 באוקטובר הפתיעו גם את אל"מ י'. "אני בטוח שגם חמאס הפתיע את עצמו בעיתוי ובהיקף. מצד שני, התמרון הוא הצלחה גדולה. אני פוגש אנשים שלא מבינים את היקף ההצלחה בגלל מה שקרה ב-7 באוקטובר. אנחנו עובדים מסביב לשעון להביא הישגים. יש פה מפקד פיקוד שאני מעריץ ואני אומר תודה שזה מפקד הפיקוד שלי. מצביא מבריק ואיש מקצוע. אני רק רוצה שנמשיך עד שננצח, שנצא מהאירוע הזה כצבא חזקים יותר ולא בתוך התחקירים יחליש אותנו, אין לנו פריביליגיות אחרות, וכואב לי על אנשים, גם באופן אישי".

יש דבר כזה תמונת ניצחון או ניצחון?

"כשאני אראה את החברים שלי במושב דקל, את החברים של האלוף יוסי בכר בבארי חוזרים לקיבוצים וגרים שם שוב, שילדים יסתובבו שם, שנראה את השבויים חוזרים בחיים ואת אלה שלא שאנחנו קוברים אצלנו, שנראה את עזה אחרת - נרגיש שניצחנו. גם אז נמשיך להלקות את עצמנו על מה שקרה. חשוב לי שננצח. התמרון לרפיח יהיה דבר גדול ואני מקווה שניקח את זה עד הסוף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully