וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב: רוסיה השתמשה בנשק כימי אסור באוקראינה

עודכן לאחרונה: 2.5.2024 / 8:58

וושינגטון האשימה רשמית את מוסקבה בפיזור כלורופיקרין - שבו השתמשו הגרמנים במלחמת העולם ה-1 - ובחומרים רעילים אחרים נגד כוחות אוקראיניים המבוצרים בשוחות, והטילה סנקציות על גופים וחברות הקשורים לתכנית הנשק הכימי של מוסקבה - שחתומה על האמנה האוסרת על שימושם

"טירת הארי פוטר" באודסה עולה באש אחרי התקפה רוסית/טלגרם

ארצות הברית האשימה אתמול (רביעי) את רוסיה בהפרת האיסור הבינלאומי על נשק כימי באוקראינה באמצעות פיזור כלורופיקרין וחומרים רעילים אחרים נגד הכוחות האוקראיניים.

"השימוש בכימיקלים כאלה לא היה תקרית בודדת והוא כנראה מונע מרצונם של הכוחות הרוסיים לעקור את הכוחות האוקראינים מעמדות מבוצרות ולהשיג הישגים טקטיים בשדה הקרב", נכתב בהצהרה של משרד החוץ של ארצות הברית.

מוסקבה טרם הגיבה.

כלורופיקרין הופיע בשדה הקרב כבר במלחמת העולם הראשונה, כשכוחות גרמניים השתמשו בו נגד בעלות הברית. הוא מוגדר כחומר חנק אסור על ידי הארגון לאיסור נשק כימי (OPCW) שבסיסו בהאג, שהוקם כדי ליישם ולפקח על הציות לאמנת הנשק הכימי (CWC) שנחתמה בשנת 1993.

מוקדם יותר החודש, רויטרס דיווחה כי הצבא האוקראיני אמר שרוסיה הגבירה את השימוש הלא חוקי שלה באמצעים לפיזור מהומות בעודה רושמת את ההתקדמות הגדולה ביותר שלה במזרח המדינה זה יותר משנתיים.

לפי הצבא האוקראיני, בנוסף לכלורופיקרין, כוחות רוסיים ירי רימונים עמוסים בגזי CS ו-CN. בצבא האוקראיני אמרו שלפחות 500 חיילים אוקראינים טופלו אחרי חשיפה לחומרים רעילים ואחד נהרג מחנק של מגז מדמיע.

בעוד שאזרחים בדרך כלל יכולים להימלט מאמצעים לפיזור מהומות, חיילים התקועים בשוחות ללא מסכות גז חייבים להימלט תחת אש אויב או להסתכן בחנק.

חיילים מצבא אוקראינה מתרגלים לוחמה בשוחות במחוז ז'יטומיר, 23 באפריל 2024. רויטרס
חיילים מצבא אוקראינה בתרגיל בלחימה בשוחות במחוז ז'יטומיר, בחודש שעבר/רויטרס

משרד החוץ בוושינגטון הודיע כי הוא עדכן את הקונגרס בקביעתו שהשימוש של רוסיה בכלורופיקין נגד חיילים אוקראינים מפר את האמנה הבינלאומית. עוד נמסר כי זה "מגיע מאותו ספר הפעלה" של הרעלתם של מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני ב-2020 וסרגיי סקריפל ובתו יוליה ב-2018 בגז העצבים נוביצ'וק. רוסיה הכחישה את מעורבותה בשני המקרים.

משרד החוץ האמריקני גם קבע שרוסיה הפרה את האמנה האוסרת על נשק כימי כשהשתמשה בחומרים לפיזור מהומות כאמצעי לחימה.

בעקבות זאת, הוטלו סנקציות על שלוש גופים רשמיים ברוסיה הקשורים לתוכניות הנשק הכימי והביולוגי שלה, כולל על יחידה צבאית מיוחדת שהשתמשה בכלורופיקרין נגד חיילים אוקראינים.

ארבע חברות רוסיות שתומכות בשלושת הגופים הללו הישויות הללו ספגו גם הן סנקציות. הסנקציות מקפיאות כל נכס אמריקני השייך לאותם גופים וחברות והן אוסרות על אזרחים אמריקנים לעשות איתם עסקים.

במקביל, משרד האוצר האמריקני הטיל סנקציות על שלושה גופים ושני אנשים המעורבים ברכישת פריטים עבור מוסדות צבאיים רוסיים המעורבים בתוכניות הנשק הכימי והביולוגי של מוסקבה.

הסנקציות היו בין הצעדים החדשים שעליה הכריזה אתמול ארצות הברית נגד רוסיה בשל פלישתה לאוקראינה ב-2022.

האמנה אוסרת על ייצור ושימוש בנשק כימי, ודורשת מ-193 המדינות שאישרו אותה, הכוללות את רוסיה וארה"ב, להשמיד כל המלאי האסור שברשותן. משרד החוץ בוושינגטון יעביר את קביעתו לארגון האמנה האוסרת על נשק כימי.

רוסיה ואוקראינה האשימו זו את זו בהפרת האמנה בפגישות של הארגון, אך הוא טען שהוא לא התבקש רשמית לפתוח בחקירה לגבי השימוש בחומרים אסורים באוקראינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully