וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינת הלכה או ח'ליפות: במה שונים שרי המחתרת היהודית מהאסלאם הקיצוני?

בעז תמיר

עודכן לאחרונה: 1.5.2024 / 22:55

נרמול החזון המשיחי, והלגיטימציה לשיטות הפעולה של חסידיו בקואליציה ומחוצה לה, מאיימים לשנות את אופייה של מדינת ישראל ואף להביא לקיצה. אם הרוב הדמוקרטי-ליברלי לא יבלום את הגל העכור, ניגרר אל תהומות שהכרנו רק מסיפורי התנ"ך

תיעוד: מנהיג המחתרת היהודית יהודה עציון נעצר בהר הבית/עריכה: גדי וינסטוק

בקיץ 1985 הוזמנתי לכלא תל-מונד לבקר מכר-אסיר, ממייסדי ומנהיגי ההתיישבות בגולן, שהורשע בסיוע לטרור כאיש המחתרת היהודית. החברות בינינו נוצרה בקרבות הבלימה בגולן באוקטובר 1973. שנים לאחר מכן נדהמתי לגלות כי אדם ערכי כמוהו היה שותף בקבוצה שהתנקשה בראשי ערים פלסטינים ותכננה להטמין פצצות באוטובוסים אזרחיים במזרח ירושלים. הפגישה נועדה לאפשר למי שהורשע והביע חרטה על מעשיו להתנצל, ולהתנער מהאידאולוגיה המשיחית פונדמנטליסטית. הלחץ הפוליטי לשחרור פורעי חוק בעלי מעמד ציבורי שהורשעו במעשי הטרור עשה את שלו והנשיא הרצוג (האב) קצב וקיצר מאוד את עונשם של כל חברי המחתרת, כולל אסירים עם "דם על הידיים".

פרשת המחתרת היהודית זעזעה בזמנו את הזרם המרכזי בציונות הדתית. בדיעבד מתברר שהזעזוע לא הוריד מסדר היום של חסידות החרדים-משיחיים את חזון הגאולה שלה - הפיכת מדינת ישראל למדינת הלכה יהודית שהתורה חוקתה.

בהתאם לכך, בשלהי שנות ה-80 הוקמו רשת המכינות הקדם-צבאיות והגרעינים התורניים, תחת הגותם ובהובלתם של רבנים כמו צבי ישראל טאו, דוב ליאור, אלי סדן ויגאל לוינשטיין. המכינות והגרעינים הללו נועדו להשריש ברבים את תודעת הגאולה בבניין הבית השלישי תוך חדירה הדרגתית למערכות השלטון. האסטרטגיה של עיצוב התודעה והשתלטות על מוקדי כוח לאומיים הצליחה מעל המשוער.

המחתרת היהודית. באדיבות yes דוקו,
נרמול חזון המחתרת היהודית הן חלק מהתסמינים של המחלה "מדינה יהודית"/באדיבות yes דוקו

ב-4 בינואר 2023, קואליציית ההפיכה השלטונית פתחה במתקפה על מוסדות השלטון ועל ערכי מגילת העצמאות. מתקפה שהיא ביטוי מובהק להתגברות השפעת הכוחות המשיחיים (לאומנים) על ממלכתיות הדמוקרטית באמצעות ניסיונות חוזרים ונשנים להכנעת הרשות השופטת ומערכת הבטחון.

לקיחת האחריות של הפיקוד הבכיר על מחדלי ה-7 באוקטובר פותחים כעת פתח להאצת מהלך ההשתלטות על צה"ל. במילותיו של סמוטריץ': "טוב שחליוה, ראש אמ"ן, התפטר ולקח אחריות, זו הזדמנות לשינוי אמיתי". לדבריו של שר האוצר, "צריך פיקוד חדש מבין המפקדים שהוכיחו את עצמם תחת אש כדי להקים צבא גדול, התקפי וקטלני".

נואש לבעלי ברית ונמלט מאימת הדין, נתניהו הביא בפועל לנירמול השוליים הקיצוניים (המתבדלים) מהמחנה הציוני דתי, והפיכת חזון הגאולה המשיחי למדיניות לאומית על ידי צירופם של סמוטריץ' ובן גביר. האחרון, מורשע בפלילים, השתלט על מערך אכיפת החוק, והראשון, יעד שב"כ, מונה לחבר קבינט בעל השפעה מפליגה על מדיניות ממשלת ישראל.

ימים אחרונים

הזדמנות אחרונה למבצע מאי בתמי4: חודשיים ראשונים חינם

לכתבה המלאה
*ראשית* איתמר בן גביר, רה"מ בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ'. יונתן זינדל/פלאש 90, תומר אפלבאום, עיבוד תמונה
נמלט מאימת הדין, נתניהו הביא לנירמול השוליים הקיצוניים במחנה הציוני דתי/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90, תומר אפלבאום

כך, פעולת טרור כמו שריפת בית משפחת דַוָואבְּשֶה בעיירה דוּמָא ביולי 2015, הפכה בפברואר 2023 למדיניות בקריאה של שרי הקבינט "למחוק את חווארה." בימים אלה פעולות הממשלה ונרפות כוחות המשטרה באכיפת החוק, מנרמלות גם את אלימות "נערי הגבעות," פועלות להכשרת המאחזים הבלתי חוקיים ומתעלמות מהכפשת אלוף פיקוד מרכז.

את הפונדמנטליזם הדתי, אשר שולל אפשרות לקיומו של משטר דמוקרטי-ליברלי, חולקות במשותף הן התנועות הפונדמנטליסטיות האיסלמיות והן תנועת הגאולה-המשיחית היהודית. כל אחת מהתנועות הפונדמנטליסטיות מציגות לחסידיהן חזון מדינת הלכה דתית בין הים לירדן - ממלכה יהודית או חלִיפוּת אסלאמית. שתיהן רואות במליציות הטרור כלי למימוש החזון והרעיון, ובמקום השתלבות בהסדרים מדיניים ובטחונים (אזוריים) הן מבטיחות התבדלות ומלחמת נצח המאיימת על קיום הציבור היהודי בישראל והציבור הפלסטיני בעזה ובגדה.

נרמול חזון המחתרת היהודית והלגיטימיזציה של שיטות פעולותיה הן חלק מהתסמינים של המחלה האוטואימונית הקרויה "מדינה יהודית", להבדיל ממדינה יהודית-דמוקרטית שהיא בית לעם היהודי. כעת המחלה מאיימת לשנות את אופייה וערכיה של מדינת ישראל ואף להביא לכיליונה. אם הרוב הישראלי הדמוקרטי-ליברלי (68% מהציבור הישראלי תומך בהפרדת דת ומדינה - סקר אקורד 14.02.24) לא יקום לבלום את ההפיכה השלטונית באשרור מחדש של ערכי מגילת העצמאות, ניגרר אל תהומות שהכרנו רק בתנ"ך - מלחמות שבטים ומעגלים לא נגמרים של נקמת דם.

ד"ר בעז תמיר, כותב הטור, הוא יזם טכנולוגי וחברתי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully