וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש במערכת הביטחון מעסקה שלא תכלול את כל החטופים: "תביא לאובדן היתרון של צה"ל"

עודכן לאחרונה: 1.5.2024 / 10:41

גורמים ביטחוניים הביעו דאגה מעסקה שתוביל לפירוק "המסדרון", ציר התנועה הצבאי שחוצה את עזה לשניים, בעוד שחלק מהחטופים עדיין יוותרו ברצועה. בין היתר, הם חוששים שהוויתור יאפשר לארגון הטרור לכונן מחדש את השליטה ברצועה ולהרחיק את הסיכוי לשחרור החטופים הנותרים

משפחות חטופים נואמות בזמן הפגנה למען שחרור החטופים בדרך בגין, 29 באפריל/מערכת וואלה!

במערכת הביטחון חוששים כי עסקה שלא תביא לשחרור כל החטופים תוביל לפירוק "המסדרון" - הציר שמבתר את עזה לשני חצאים, צפון ודרום, ונחשב "הנכס הביטחוני" של ישראל בשטח הרצועה. מדובר ברצועת כביש רחבה שנסללה מקו הגבול ועד לחופי רצועת עזה, שפיקוד הדרום והאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל, הצליחו להקים בחודשים האחרונים.

המסדרון מחולק לציר לתנועת כלי רכב וציר נסיעה לטנקים ונגמ"שים שנעים בו במהירות. על גביו, הוקמו מוצבים גדודיים בהם יש מים זורמים ומקלחות, טרקלינים לחיילים, עמדות ממוגנות ירי ומבנים ממוגנים נגד טילי נ"ט ופצצות מרגמה, אמצעי איסוף קרבי ואמצעים טכנולוגיים נוספים ניידים ונייחים. לאורכו נמתחו קווי תקשורת, חשמל, מים ומתבצעים קווי אספקה קבועים. כמו כן, נפערו בו "נקזים" דרכם עוברים הפלסטינים שנעים מצפון לדרום בידוק ביטחוני. במקרים בהם מאתרים חשודים, הם מועברים לחקירה לידי גורמי הביטחון. מתוך המסדרון יוצא צה"ל לפעולות הגנה והתקפה במרחב ומונע ממחבלים להתקרב להקים תשתיות במרחב.

בפועל, המסדרון כלל הרס מוחלט של מתקני אימונים במרחב, פגע בכל דירות הטרור של ארגוני הטרור ובתי הפעילים, הרס מנהרות שנחפרו מתחת ל"מסדרון" ואפשרו לבכירים ופעילים לנוע בחופשיות. כמו כן, הקמתו מונעת מחמאס פעולות רבות, בה משילות בכל צפון הרצועה בדגש על העיר עזה, חופש פעולה בהתקפות על צה"ל ובהתאם נמנע מהזרוע הצבאית של חמאס תגבור כוחות מחבלים בעיר עזה והמרחב כולו לא רק על ידי מחבלים אלא גם על ידי אמצעי לחימה, תחמושת, מכונות ייצור וחומרי גלם לייצור אמצעי לחימה כמו : רקטות, פצצות מרגמה, מטעני חבלה, ומוקשים בייצור סדרתי.

כוחות צה"ל נערכים לכניסה לעזה דרך המסדרון המאובטח, 13 בנובמבר 2023. ללא, TPS
כוחות צה"ל נערכים לכניסה לעזה דרך המסדרון המאובטח, 13 בנובמבר 2023/TPS, ללא
בני משפחות של עמרי מירן ושל קית' סיגל, חטופים בשבי חמאס, 29 באפריל 2024. ניב אהרונסון
בני משפחות של עמרי מירן ושל קית' סיגל, חטופים בשבי חמאס, 29 באפריל 2024/ניב אהרונסון

לכן, במערכת הביטחון מודאגים מכך שמסירת "המסדרון" ויציאת צה"ל מכלל הרצועה ללא החזרת כל 133 החטופים תאפשר לחמאס לשלוט מחדש בכל רצועת עזה, לשקם את זרועו הצבאית, להקים מחדש גדודים שכבר הוכרעו במלחמה, ולחדש את מאמצי המשילות של ארגון הטרור הסוני באוכלוסיה המקומית. כמו כן, חוששים בצה"ל מחידוש ההתקפות על צה"ל וקו הגבול והיישובים על ידי ניסיונות חדירה ושיגורי רקטות. עם זאת, הדאגה הגדולה ביותר היא כי חמאס יוכל לשפר אמצעי ההסתרה של החטופים שיוותרו ברצועה - ובכך להרחיק כל סיכוי לעסקה נוספת.

בתוך כך, גורמים במערכת הביטחון טוענים כי עסקה שכוללת את כלל החטופים שונה בתכלית מעסקה לשחרור עשרות מהם. כמו כן, הם מעריכים כי עסקה לשחרור חלק מהחטופים ללא פירוק המסדרון, שיישאר בידי צה"ל, תאפשר למדינת ישראל להחזיק קלף מיקוח יעיל בכל משא ומתן עתידי, כלי מבצעי לשליטה בשטח, תוך פגיעה קשה בכושר ההתאוששות של חמאס לאורך זמן ויכולת ממשית להוביל לעסקה נוספת לשחרור כלל החטופים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully