וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדחתה תביעתו של עובד שפוטר בעקבות פרסום פוסט ממנו התפרש שתמך במתקפת חמאס

עודכן לאחרונה: 30.4.2024 / 17:51

בסטטוס בווטסאפ שפרסם מונתסר עבאסי, הוא כתב פסוקים מהקוראן, מהם עולה דברי תמיכה בשבת השחורה, והסתה נגד ישראל, וזאת ימים ספורים לאחר האירוע. בדיון בביהמ"ש הודה המומחה שהביא מטעמו, שניתן לפרש את ההקשר של פרסום הפסוקים בצורה זו, אך זוהי פרשנות קיצונית ביותר

נער מהצפון שמאושם בהסתה לטרור/דוברות משטרת ישראל

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב דחה את תביעתו של מונתסר עבאסי, עובד בחברת כללית הנדסה רפואית בע"מ, שפוטר בעקבות פרסום סטטוס בווטסאפ שלו, שמההקשר שלו עלה ששיבח את המלחמה של חמאס בישראל.

עבאסי כתב שלושה פסוקים מהקוראן בסטטוס הווטסאפ שלו. הפרסום הראשון היה של פסוק מהקוראן, שאמר "אם האל היה רוצה, הוא היה גובר עליהם אך הוא מעמיד את מאמיניו במבחן כדי לבחון את אמונתם. מי שנהרג במלחמה למען האל, הוא לעולם לא יוריד את מעשיו לטמיון. בפרשנות לאותו פסוק צוין, שהאל יכול לעשות כל דבר ויכול לגרום לכך שהכופרים לא ינצחו במקום אחד עד שהמוסלמים יחסלו את אדמותיהם, ואז יתקיים ג'יהאד בו האל יבחן את אמון המאמינים.

הפסוק השני שפרסם אמר כי "אם האל יתפוס את העושק הוא לא ישחררו. כאשר יתפוס אותו, המכה שינחית עליו תהיה כבדה ועזה".

בפרסום הפסוק השלישי נצבעו המילים באדום, ירוק ושחור על רקע לבן כצבעי דגל פלסטין. לפי הפסוק, "מאמינים שבאהבתם זה לזה, רחמיהם ואהדתם זה לזה, דומים לגוף, כאשר איבר אחד בו סובל, כל הגוף מגיב בחוסר שינה וחום".

מחבלים עזתים מעל טנק צהלי חוצים מרצועת עזה אל ישראל 07 באוקטובר 2023. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
התובע עצמו קשר את הפרסומים לשבת השחורה. עזתים במתקפה על ישראל ב-7 באוקטובר/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

חברי ההרכב, השופטת קארין ליבר לוין ונציגי הציבור, אמירה שניצר ודב פסט, דחו את טענותיו של עבאסי לפיהן מדובר בפגיעה בחופש הביטוי והדת שלו. כדי להבין האם הפסוקים שכתב עבאסי מהווים הסתה, כללית הנדסה הביאה את פרופ' עוזי רבי, מומחה למזרח התיכון מאוניברסיטת ת"א. מנגד, עבאסי הביא מטעמו את פרופ' יונתן מנדל מאוניברסיטת בן גוריון, גם הוא מומחה ללימודי המזרח התיכון. בעוד שהמומחים שהעידו בהליך מטעם כללית הנדסה, אישרו שיש בפרסומי התובע משום הסתה, אפילו המומחה מטעם עבאסי אישר כי מדובר בפרשנות אפשרית.

בית הדין עמד על חשיבות חופש הביטוי, חופש הדת, וחופש הפולחן. אל מול זאת, עמד בית הדין על התנהלות התובע, כשפרסם את הפסוקים כשבוע לאחר אירועי ה-7 באוקטובר, כשהוכח שגורמים עוינים את מדינת ישראל לרבות ארגון החמאס, משתמשים בפסוקים הללו כדי להסית כנגד מדינת ישראל.

התובע עצמו קשר את הפרסומים ל-7 באוקטובר ולמלחמה שפרצה ברצועת עזה בעקבותיהם, בשלב בו המדינה עדיין סופרת את נרצחיה ומנסה לשחרר את חטופיה. על יסוד זאת, ניתן להבין את משבר האמון שנוצר בין הנתבעת לתובע. משכך תביעתו נדחתה ובית הדין קבע שפיטוריו נעשו כדין.

עו"ד ד"ר לואי זרייק, שייצג את מר עבאסי, מסר בהודעה כי "מדובר בעובד למופת שעשה עבודה ‏מצוינת עבור כללית שירותי הנדסה ומעולם לא היו הערות כלשהם על תפקודו, עשה עבודתו על ‏הצד הטוב ביותר וזכה לשבחים אינסופיים מכל הסובבים אותו לרבות פרופיסורים ובכירים. כל ‏הזמן עובד זה פרסם פסוקים מהקוראן ללא קשר לשום מלחמה, הוא פרסם את הפסוקים בגלל ‏שהוא מוסלמי מאמין בדת שלו ולא משום סיבה אחרת ופתאום בגלל מצב פוליטי מצער ומבלי ‏שלמר עבאסי היה קשר למה שהיה, העולם שלו התהפך והפסוקים שהוא מפרסם הפכו להיות ‏סיבה לפיטוריו.‏
זוהי סוגייה מובהקת של חופש ביטוי, ודוגמה מובהקת להפללה של המחשבה הערבית והתחושות ‏של האזרח הערבי. מר עבאסי הואשם בעוון מחשבות שהוא לא חשב, פסוקים שהוא לא ציטט, ‏תמונות שהוא לא צירף, וקישורי האשטאג שהוא לא קישר. כל מומחי כללית שהעידו בבית הדין ‏הגיעו ממחקר מגישה ביטחונית, ממחקר על דאע"ש ועד החוקר של יחיא סינוואר, וכולם חיפשו את ‏ההסתה, גם כשהיא לא הייתה קיימת. בסופו של יום, זהו מצב נורא ובלתי נתפס, מר עבאסי פוטר ‏מעבודתו בגלל שינוי של סטטוס בוואטסאפ, שעליו התלוננו שני אנשים בכללית, ששניהם לא ‏יודעים ערבית והתלונה הוגשה רק מפני שראו פרסום בערבית. ההליך היה פגום מתחילתו ועד ‏סופו".

את כללית ייצגו עורכי הדין גלית גולן-רותם ואפרים יצחקוב ממשרד פירון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully